دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

پس از ۷۵۰ روز محاصره، بمباران و دست‌وپنجه نرم‌کردن با قحطی و بیماری، بالاخره روز جمعه ساکنان روستاهای فوعه و کفریا در شمال غرب سوریه سوار بر اتوبوس به سمت مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی حرکت کردند؛ روز بعد، چند قدم مانده به آزادی، بدن‌هایشان در اثر انفجاری مهیب تکه‌تکه شد.

قربانیان حمله به اتوبوس

خودرويي بمبگذاري شده قطار اتوبوس‌هايي كه پشت يكي از مراكز ايست‌وبازرسي متعلق به نيروهاي مخالف دولت در ادلب متوقف شده بودند را هدف قرار داد؛ حمله‌اي كه روز گذشته تعداد كشته‌هاي آن به بيش از 130نفر رسيد و بيش از 500زخمي به جا گذاشت. قربانيان كه همگي زن، كودك و افراد سالمند بودند، جزو نخستين گروه از غيرنظامياني بودند كه از 2روستاي تحت محاصره نيروهاي مخالف دولت در منطقه ادلب خارج شده و به سمت حلب در حال حركت بودند.

قربانيان به خيال اينكه خودروي بمبگذاري شده براي آنها آب و آذوقه آورده از اتوبوس‌ها پياده شده و گرد آن جمع شده بودند. راننده اين خودرو كه به بهانه تحويل آب و غذا به اتوبوس‌ها نزديك شده بود، مواد منفجره همراه خود را در ميان جمعيت منفجر كرد تا يكي از مرگبارترين حملات انتحاري سال‌هاي اخير سوريه و يكي از دردناك‌ترين صحنه‌هاي دنياي امروز ما رقم بخورد.

تصاوير و ويدئوهايي كه از اين حمله در توييتر منتشر شد، اجساد سوخته و تكه‌تكه شده كودكان و زناني را نشان مي‌داد كه چند كيلومتر آن طرف‌تر تيم‌هاي پزشكي و امدادگر منتظر رسيدن آنها بودند. گروه‌هاي مسلح شيعه مستقر در فوعه و كفريا 3روز پيش، بعد از نهايي شدن توافقي كه با ميانجيگري ايران و قطر ممكن شده بود ابتدا زنان، كودكان، بيماران و زخمي‌ها را خارج كردند؛ افرادي كه كمتر از 24ساعت بعد قرباني حمله انتحاري نيروهاي تروريستي تكفيري شدند. ادهم ابوالحسن، خبرنگار شبكه تلويزيوني الجزيره، در گزارشي از محل حمله گفت كه «زمين با جنازه زنان و كودكان فرش شده و آمبولانس‌ها پر از جسد است».

اولين گروه غيرنظاميان تخليه شده از فوعه و كفريا شامل حدود 5هزار نفر بود كه با 70اتوبوس از اين دو روستاي شيعه‌نشين تخليه شدند. فوعه و كفريا از بهار 2سال پيش تحت محاصره نيروهاي مخالف دولت قرار گرفتند. اندكي بعد، نيروهاي دولتي هم 2روستاي مضايا و زبداني در غرب دمشق را تحت محاصره قرار دادند. طبق توافق اخير كه با ميانجيگري ايران و قطر ممكن شد، قرار شد 30هزار غيرنظامي ساكن اين 4روستا به مناطق تحت كنترل دولت و مخالفان تخليه شوند. حدود 16هزار نفر از اين افراد ساكنان فوعه و كفريا هستند.

طبق گزارش رسانه‌هاي سوريه‌اي، شكسته‌شدن شيشه اتوبوس‌ها در اثر موج انفجار بزرگي كه رخ داد، يكي از دلايل اصلي بالا بودن تعداد زخمي‌هاي اين حمله بوده است. گروه سلفي احرارالشام كه كنترل منطقه ادلب را در دست دارد اعلام كرده اين حمله از سوي نيروهاي اين گروه انجام نشده است.

تعدادي از نيروهاي اين گروه در پست ايست‌وبازرسي هم جزو كشته‌شدگان هستند. منابع متعدد در سوريه، از احتمال دست داشتن داعش در اين حمله خبر داده‌اند. همزمان با حمله به كاروان اتوبوس‌هاي شيعيان، كار انتقال گروه اول از غيرنظاميان مضايا و زبداني شامل بيش از 2هزار نفر بدون مشكل انجام شد. ديروز تلويزيون دولتي سوريه اعلام كرد با وجود حمله روز شنبه انتقال مردم از اين چهار روستا در چارچوب توافق انجام‌شده همچنان ادامه دارد.

  • جنايتي كه ديده نشد

رسانه‌هاي بزرگ و جريان اصلي در غرب ترجيح دادند روز شنبه به آرامي از كنار حمله تروريستي به اتوبوس‌هاي غيرنظاميان فوعه و كفريا، عبور كنند. خبررساني ابتدا تنها به كابران شبكه‌هاي اجتماعي، به‌خصوص توييتر محدود بود. ديروز اما با وسعت گرفتن دامنه فاجعه رخ‌داده و افزايش تعداد كشته‌ها، رسانه‌هاي متعدد ازجمله بي‌بي‌سي جهاني، بي‌بي‌سي فارسي، سي‌ان‌ان و ديگر رسانه‌هاي غربي متاثر از شبكه‌هاي اجتماعي رفته‌رفته به اين حمله توجه كرده و گزارش‌هايي منتشر كردند.

مقايسه پوشش خبري حمله به اتوبوس‌هاي غيرنظاميان فوعه و كفريا و حمله اخير به منطقه خان‌شيخون در ادلب، شاهدي ديگر بر سوگيري و سياسي‌كاري رسانه‌هاي غربي در مواجهه با بحران انساني در سوريه است. در حمله خان‌شيخون، به‌رغم اينكه دولت سوريه اعلام كرد حمله شيميايي به منطقه نداشته، دولت‌ها و رسانه‌هاي غربي بدون انجام تحقيقات مستقل، ارتش سوريه را مسئول حمله شيميايي معرفي كردند.

پوشش گسترده خبري رسانه‌ها در ماجراي خان‌شيخون به يك زلزله سياسي در مورد بحران سوريه منجر شد. همان رسانه‌ها زنان، كودكان و افراد ميانسال ساكن مناطق شيعه‌نشين حامي دولت مركزي سوريه را كه 3هفته بعد قرباني حمله‌اي تروريستي شدند ناديده گرفتند. بسياري از كشورهاي غربي حمله خان‌شيخون را محكوم كردند اما ترجيح دادند در مقابل حمله به اتوبوس‌هاي حامل مردم فوعه و كفريا سكوت اختيار كنند.

  • ايران حمله تروريستي سوريه را محكوم كرد

بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه، جنايت تروريست‌هاي تكفيري در سوريه را محكوم و با دولت و ملت سوريه ابراز همدردي كرد. قاسمي گفت: «جنايت شرم‌آور و ناجوانمردانه تروريست‌هاي تكفيري در حمله زبونانه انتحاري به اتوبوس‌هاي حامل محاصره‌شدگان فوعه و كفريا در سوريه و به خاك و خون كشيدن ده‌ها زن و كودك بي‌گناه و بي‌دفاع، برگ ننگين ديگري بر پلشتي‌ها و كارنامه منفور تروريست‌ها و حاميان آنها افزود. اكنون پرسش اصلي افكار عمومي جهان و وجدان‌هاي آگاه و بيدار اين است كه مدعيان حمايت از مردم سوريه چگونه با اين جنايت هولناك كنار مي‌آيند و دم بر‌نمي‌آورند.

برخورد دوگانه با جنايت و تقسيم جنايت‌پيشگان به خوب و بد از سوي دولت‌هاي حامي اين گروه‌هاي مرگ‌آفرين و ديگر مدعيان حقوق بشر و كمك‌هاي پيدا و پنهان به آنها وقتي در موضع ضعف قرار دارند، باعث جري‌تر‌شدن تروريست‌ها و طراحي جنايت‌هاي هولناكي مي‌شود كه نمونه ديگري از آن را شاهد بوديم.»

  • احتمال اعزام نيروهاي زميني آمريكا به سوريه

پايگاه خبري بلومبرگ ديروز در گزارشي از بررسي طرحي از سوي وزارت دفاع آمريكا براي اعزام 10تا 50هزار نيروي رزمي آمريكايي به خاك سوريه خبر داد. ژنرال مك‌مستر، وزير دفاع آمريكا، از حاميان اين طرح است و آن را در راستاي مبارزه با گروه تروريستي داعش در سوريه عنوان كرده است.

هم‌اكنون 900نيروي ويژه آمريكايي در شمال سوريه در مناطق تحت كنترل كردها مستقر شده‌اند. 400نفر از اين افراد، ‌ماه گذشته به سوريه اعزام شدند. پيش از اين دولت آمريكا به‌طور رسمي حضور اين نيروها در سوريه را رد مي‌كرد اما روزنامه‌هاي نيويورك‌تايمز و واشنگتن‌پست در گزارش‌هايي از سوريه، تصاويري منتشر كردند كه نيروهاي آمريكا را در مناطقي در اطراف شهر منبج در شمال سوريه نشان مي‌داد. گفته مي‌شود اين نيروها براي حمله به شهر رقه در شمال سوريه كه مركز خلافت خودخوانده داعش است، آماده مي‌شوند.

عکس خبری

کد خبر 367226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha