همشهری آنلاین: مقاله روابط‌عمومی الگوریتمی دو فضایی؛ ظهور روابط‌عمومی الگوریتمی۴.۰ در پیوند با صنعت، کشاورزی و خدمات ۴.۰ توسط دکتر سعیدرضا عاملی، استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در دوازدهیمن همایش روابط‌عمومی الکترونیک ارایه خواهد شد.

سعیدرضا عاملی

دکتر سعیدرضا عاملی در گفتگو با ستاد خبری هفته روابط‌عمومی در خصوص این مقاله گفت: در جهانی زندگی می‌کنیم که توسعه و پیشرفت با توسعه و تنوع بهره‌گیری از داده‌ها پیوند خورده و تبدیل به نماد پیشرفتگی یا عقب افتادگی شده است و دایره خدمات داده مبنا بصورت انفجاری افزایش پیدا کرده است.

ظهور اینترنت همه پدیده‌ها و تبدیل و اتصال اطلاعات، آدم‌ها، رفتارها، اشیاء و فرآیندها به دیوایس‌های داده‌ای و شکل‌گیری ابرهای داده‌های بزرگ، عرصه سیاست‌ها، برنامه‌ها، ریل‌گذاری‌ها، نقشه‌های راه و مسیردهی‌های الگوریتمی مبنای همه امور در جهان داده‌ها شده است. به همین علت بسیاری از اندیشمندان حوزه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات این عصر را، عصر الگوریتم نام‌گذاری کرده‌اند و شاهد تغییر در مفهوم توسعه و رهبری بر مبنای قدرت الگوریتم کردن روند‌ها و فرایندهای در مسیر پیشرفت و تامین سلامت و تسهیل امر زندگی مردم هستید.

وی ادامه داد: کتی اونیل در مرور کتاب «داده ها برای مردم» اندریس ویگند، رئیس پیشین بخشی علمی آمازون که تاکید بر یافتن راهی برای استفاده بهینه ازداده‌ها که ابعاد بزرگی از عملیات کار و زندگی را بر عهده گرفته‌اند، بر این امر تاکید می‌کند که مبنای الگوریتمی متفاوت به عرصه طبقه‌بندی، تبعیض و راهکارهای ورود به حوزه‌های خصوصی زندگی افراد بوجود آمده است.

دکتر عاملی افزود: از آنجا که انسان محور فضای مجازی و داده‌ای و فضای فیزیکی است، الگوریتم‌ها به تنظیم رابطه جهان فیزیکی و جهان مجازی می‌پردازند و به نوعی نظامند رابطه دوفضایی شدن‌ها را تنظیم می‌کنند. ظهور صنعت 4.0 که از آن به صنعت فیزیکی-سایبرنیتک تعبیر می‌شود و دامنه این ترکیب نه فقط بخش صنعت که بخش کشاورزی و خدمات را نیز را در بر گرفته است، تلاشی است برای تامین بهره‌گیری بهینه از منابع فیزیکی و مجازی به‌گونه‌ای که تسهیل‌کننده کار، به حداقل رساننده مصرف منابع طبیعی و انسانی و به حداکثر رساننده بهره‌مندی بهینه است. در واقع «عرصه تولید و خدمات 4.0» سخن از یک انتقال بزرگ که منتهی به استفاده بهینه همزمان فضای فیزیکی و مجازی است می‌شود. اگر صنعت 1 را نتیجه ظهور ماشین بخاربدانیم، صنعت 2، صنعت تولید انبوه کارخانه‌ای و صنعت 3 با ظهور کامپیوترها و صنعت اتوماتیک‌سازی معنا پیدا کرده است و امروز با توسعه قابلیت‌های فضای سایبر و تقسیم کار بین فضای فیزیکی و مجازی، با صنعت 4.0 مواجه هستیم. در صنعت 4.0 با توجه به قابلیت کار مجازی و توان متمایل به بی‌نهایت این فضا در درجه اول انتقال همه قابلیت‌های ممکن تولید به فضای سایبرنیتک می‌باشد و یا استفاده از این فضا برای مدیریت عملیات، نظارت و اجراء امور در صنعت فیزیکی است. با این نگرش حوزه خدمات که روابط‌عمومی‌ها در قلمروها آن تعریف می‌شوند تبدیل به خدمات 4.0 یا خدمات فیزیکی- مجازی شده‌اند

وی ادامه داد: در پرتو خدمات 4.0، روابط‌عمومی 4.0 نیز ظهور پیدا می‌کند. روابط‌عمومی 4.0، روابط‌عمومی است که از داده‌ها بزرگ و الگوریتم‌های تنظیم‌کننده بهینه رابطه بین خدمات فیزیکی و مجازی بهره می‌گیرد. در پرتو این نظام تحولی جدید، روابط‌عمومی 4.0 بعنوان روابط‌عمومی نظامند الگوریتمی که از پیوند گسترده با داده‌های بزرگ، اینترنت همه پدیده و خدمات مرتبط با همه پدیده شکل می‌گیرد که ارائه تصویری روشن از این روابط‌عمومی جدید می‌تواند هم فضا را برای تبیین و ارتقاء «سواد الگوریتمی مرتبط با روابط عمومی 4.0» آماده کند و هم بعنوان پیشران این تغییر نقش‌آفرینی محوری و اثرگذار داشته باشد. هدف اصلی روابط‌عمومی 4.0، استفاده بهینه از منابع، کاهش تخریب انسان و طبیعت و تسریع و تسهیل کار و زندگی مردم است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه نظام تولید و خدمات تک فضایی جای خود را به نظام الگوریتمی دوفضایی می دهد افزود: روابط‌عمومی‌ها نیازمند باز تعریف مفاهیم، نگرش‌ها، کارکردها و کنش‌های تعاملی خود در عرصه کار و زندگی هستند و بسیاری از سلیقه‌های دیروز و امور چهره به چهره محض باید جای خود را به نظام‌های برنامه‌ای الگوریتمی بدهند که حقوق ذی‌نفعان را تضمین قطعی نمایند و امکان تحقق خدمات با درصد ریسک و خطای کم را فراهم آورند.

دکتر عاملی در انتها گفت: این مقاله تلاشی است برای معرفی روابط‌عمومی الگوریتمی 4.0 منطبق با شکل‌گیری صنعت، کشاورزی و خدمات 4.0 که کلید واژه محوری تحقیق این امر «الگوریتمی شدن همه چیزهاست» و «الگوریتمی شدن همه خدمات روابط عمومی» است. بدیهی است الگوریتمی یعنی با برنامه عمل کردن، سیستم داشتن و یافتن راه حل در بن بست‌ها و تامین آرمان و خواسته‌های به ظاهر دست نایافتنی که امکان تامین آن در محیط عددی با خلق الگوریتم امکان‌پذیر می‌شود و در جهان عینی، فیزیکی و حضوری با نظارت الگوریتمی داده مبنا تضمین اجرائی پیدا می‌کند.

لازم به ذکر دوازدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با موضوع اصلی روابط‌عمومی الکترونیک و تغییر در نهادها، مدل‌ها و روندهای مدیریتی در تاریخ نهم اردیبهشت ماه برگزار خواهند شد.

علاقمندان به این همایش می‌توانند با مراجعه به سایت www.7pr.ir و یا تماس تلفنی با شماره 88807453 نسبت به کسب اطلاعات بیشتر اقدام نمایند.

کد خبر 367212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha