جمعه ۲۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

زهرا ابراهیمی: بیستمین همایش فصلی خانه احزاب ایران صبح روز پنج‌شنبه با عنوان «انتخابات آزاد، مظهر اتحاد ملی » در سالن 600 نفره وزارت کشور برگزار شد و احزاب عضو با صدور بیانیه خواستار ایجاد فرصت حضور نمایندگان خود در پای صندوق‌های رای شدند.

این نخستین بار پس از 2 سال بود که وزارت کشور موافقت کرد خانه احزاب جلسه خود را در این وزارتخانه تشکیل دهد.

در این جلسه چهره هایی نظیر نبی حبیبی دبیرکل موتلفه اسلامی، حسن غفوری فرد و اسدالله بادامچیان که از اعضای ثابت جلسات خانه احزاب بودند، دیده نمی‌شدند و تنها پای ثابت اصولگرایان حاضر در این جلسات مریم بهروزی دبیرکل جامعه زینبس  و احمد کریمی اصفهانی دبیرکل جامعه اصناف و بازار تهران و عباس شیبانی بودند.

در ابتدای جلسه، هیات رئیسه همایش انتخاب شد و پس از آن سید حسین موسوی تبریزی رئیس خانه احزاب گزارشی از فعالیت‌های خانه احزاب ارائه کرد.

قانون اساسی میثاق اتحاد ملی

موسوی تبریزی در سخنان خود با اشاره به عنوان همایش گفت: اگر همه‌ باور داریم که ملت باید در مدیریت کشور سهیم باشد برای مدیریت کشور باید یک انتخابات آزاد شکل بگیرد تا همه در آن سهیم باشند چون مدیریت کشور جز از راه انتخابات به وجود نمی‌آید.

وی قانون اساسی را یک میثاق ملی دانست و اظهار داشت:‌ همه موظفیم براساس قانون اساسی عمل کنیم و عمل به قانون اساسی یکی از راهکارهای اتحاد ملی است و بر این اساس خانه‌ احزاب کار خود را شروع کرده و دنبال می‌کند.

کوه برف و یخ

مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی سخنران میهمان همایش بیستم بود که  طی سخنانی با اشاره به موضوع این نشست مبنی بر انتخابات آزاد مظهر اتحاد ملی گفت: با توجه به اینکه امروز ما شاهد حاکمیت یک دست هستیم هیات‌های نظارت و اجرایی انتخابات باید کاری کنند تا امیدواری در مردم شکل بگیرد.

وی با اشاره به سابقه  حضورش در صحنه‌های سیاسی از سال 41 تا کنون بر ضرورت کارحزبی و تشکیلاتی برای پیشبرد برنامه های اداره کشور سخن گفت و افزود:  در طول این سال‌ها تجربه‌ای که به دست آوردم این است که هرچه تشکیلات نیرومندتر، قدرتمندتر و با توسعه باشد انتخابات آزاد، دمکراسی، تضارب آرا و تقویت و مهار قدرت نیز به وجود می‌آید اما اگر تشکیلات قدرتمندی نداشته باشیم هرچه پیروزی به دست آوریم مانند کوه عظیم برف و یخ است که در برابر تابش یک ساعت آفتاب آب می‌شود.

دبیرکل حزب اعتماد ملی لازمه‌ تحقق شعار اتحاد ملی و انسجام اسلامی را وسعت نظر، سعه صدر و تحمل دانست و اظهار داشت: تنگ نظری و تحمل نکردن همدیگر مانع شکل‌گیری اتحاد ملی است؛ اتحاد ملی این نیست که یکی چیزی بگوید و همه به آن عمل کنند؛ اتحاد ملی یعنی همه در چارچوب قانون عمل کنند و گرایش‌های مختلفی که در جامعه وجود دارد نیز در چارچوب قانون به فعالیت‌های خود بپردازند.

کروبی با ذکر خاطراتی از نحوه برخورد امام با مسئله انتخابات گفت: در انتخابات مجلس اول خواهرزاده امام در شهر خمین نامزد شد و از دایی خود آقای پسندیده برادر بزرگ امام خواست که از او حمایت کند ایشان هم بیانیه حمایت داد اما رقیب او پیروز شد. آقای پسندیده در نامه ای به امام نسبت به سلامت برگزاری انتخابات در شهرخمین ابراز تردید کرد اما امام گفتند چه انتخاباتی بهتر از این که در شهر من خواهرزاده من که برادرم هم از او حمایت کرده رای نمی آورد و مردم به رقیبش رای می دهند.

نعمت شورای نگهبان

حسن مرتضوی کیاسری، رئیس کمیته نظارت بر انتخابات خانه‌احزاب ایران هم یکی از سخنرانان همایش بود که طی سخنانی با بیان اینکه اشاره به ضرورت اجرای قانون لزوما به معنای این تصور نیست که شورای نگهبان و هیات نظارت خلاف قانون عمل می‌کنند، اظهارداشت:‌ تذکرات ما اذعان به این نگاه رهبری است که شورای نگهبان یکی از نعم الهی برای ماست وهمه باید آن‌را حفظ کنیم . چنان که مقام معظم رهبری فرمودند که احترام به شورا تنها در احترام لفظی نیست بلکه،  شورا باید ساخته و پرداخته شود تا کارش از اتقان هرچه بیشتر برخوردار باشد.

وی با اشاره به این که در بررسی صلاحیت ها، هیئت اجرایی از طرف دولت و هیئت‌های  نظارت از سوی شورای نگهبان به بررسی می پردازند گفت: رسم بر این بوده که رد صلاحیت شدگان در این سیر به شورای نگهبان شکایت می بردند و این شورا در نهایت به بررسی صلاحیت این افراد می‌پرداخت و نه این که خود دو باره صلاحیت‌ها را بررسی کند، لذا به نظر می‌رسد که حرکتی تقریبا موازی در این زمینه صورت می‌گیرد که به ضرر بیت المال مردم، بودجه و هزینه های مختلف است.

رئیس کمیته عالی نظارت بر انتخابات خانه‌ احزاب یکی از مسائل مهم در بحث اتحاد ملی مسئله‌ بهره‌مندی از امکانات ملی دانست، و از صدا وسیما خواست از تبلیغات مستقیم  یا غیر مستقیم له یا علیه جریان‌ها خودداری کند.

تریبون آزاد و صدور بیانیه

در ادامه برنامه همایش بخش تریبون آزاد نشست فصلی خانه‌ احزاب برگزار شد که در آن  نمایندگانی از‌ جمعیت اسلامی آزاد اندیشان، حزب مردم، حزب جوانان ایران اسلامی، کانون اسلامی مهندسین، حزب موتلفه اسلامی، جامعه‌ِ اسلامی انجمن اصناف و بازار و جمعیت کارکنان ایران به طرح نظرات خود در مورد انتخابات پرداختند پس از آن  بیانیه پایانی قرائت شد.

در این بیانیه احزاب خواستار برگزاری انتخابات آزاد و التزام دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به رعایت قانون شدند.

همچنین در این بیانیه از صدا و سیما خواسته شد تا بیطرفی در انتخابات را رعایت کرده و احزاب نیز مردم را به حضور پرشور در انتخابات دعوت کنند.

کد خبر 36707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز