چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین - ترجمه دکتر علی ملائکه: یکی از مسابقات ور شی به خصوص مسابقه‌های گروهی هیجانی است که به علت عدم امکان پیش‌بینی نتیجه بازی در تماشاگران ایجاد می‌کند.

اما اگر در مقام مقایسه مبان ورزس‌ها از این لحاظ برآییم مقام اول را باید به فوتبال داد.

سه نفر از پژوهشگران آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس در نیومکزیکوی امریکا تصمیم گرفتند که پیش‌بینی‌ناپذیر بودن نتایج مسابقات ورزشی مختلف – یعنی میزان مواردی که تیمی با بدترین سوابق بر تیمی ظاهرا قوی‌تر غلبه می‌کند -  را به‌ عنوان بهترین شاخص هیجان‌انگیز بودن مسابقات با
با  هم مقایسه کنند. اگرنتیجه غیرمنتظره‌ای وجود نداشته‌باشد همه بازی‌ها قابل ‌پیش بینی و در نتیجه ملال‌آور خواهند بود.

ااین محققان نتایج بیش از 300000 بازی در طول قرن گذشته در آمریکا   از لیگ‌های ملی بیسبال، هاکی و فوتبال آمریکایی وبسکتبال  را با نتایج مسابقات لیگ دسته یک فوتبال مقایسه کردند. رگبی و کریکت به دلیل اینکه طرفداران چندانی در آمریکا ندارند حذف شدند.

نتایج بررسی آنها نشان داد که" بسامد یا فراوانی نتایج غیرمنتظره" در فوتبال از سایر ورز ش‌ها بیشتر است و بیسبال،هاکی،بسکتبال و فوتبال آمریکایی در مقام‌های بعدی قرار می‌گرفتند.

البته هنگامی که تنها داده‌های  10 سال گذشته ملاک مقایسه قرار می‌گرفتند جای بیسبال و فوتبال در این رده‌بندی عوض می‌شد که احتمالا بیانگر آن است که در سال‌های اخیر نتایج مسابفات فوتبال پیش‌بینی ‌پذیرتر شده‌اند.

New Scientist, 7 Jan, 2006  

کد خبر 367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز