مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

سیدمحمد فخار: طلسم مترو یا قطار حومه‌ای تهران- ورامین با پاره‌کردن روبان و برگزاری مراسم افتتاح هم از بین نرفت.

مترو

17 فروردين امسال در خبري عجيب، شهروندان ورامين و شهرهاي كوچك جنوب شرق تهران از افتتاح قطار حومه‌اي تهران- ورامين- گرمسار- سمنان شنيدند.در دولت دهم پروژه متروي تهران-پيشوا به تصويب رسيده بود و بودجه 300ميليارد توماني نيز قرار بود به‌آن اختصاص يابد تا خدمات ريلي در مسير يعني تهران به قرچك، ورامين و پيشوا آغاز شود و فعاليت‌هاي چشمگيري نيز در اين زمينه از سوي شهرداري تهران به‌عنوان پيمانكار صورت گرفت.

بدين‌ترتيب تا سال92 و پيش از دست به‌دست شدن دولت، حدود 40درصد كار پيش رفت اما با شروع به‌كار دولت يازدهم و درحالي‌كه خط پيشوا به گرمسار هم به آن اضافه شده بود، اين پروژه مهم نيمه‌كاره رها شد. چندي بعد يعني در سال 93نخستين زمزمه‌ها درباره تعطيل شدن پروژه مترو شنيده شد و در آبان اين سال وزير شهرسازي سخن از پروژه قطار حومه‌اي به ميان آورد. بدين‌ترتيب تمام زيرساخت‌ها و زحمات به‌عمل آمده، يك‌شبه از ميان رفت چراكه زيرساخت‌هاي مترو كوچك‌ترين ارتباطي با زيرساخت‌هاي خطوط قطار ندارد. در پي وعده آخوندي ساخت قطار حومه‌اي در دستور كار دولت قرار گرفت اما اين پروژه علاوه بر كيفيت تردد، در سرعت ساخت نيز نمي‌توانست با ساخت خطوط مترويي برابري كند.

  • افتتاح شد؟

از آغاز به‌كار اين طرح تا فروردين 96هيچ خبر معتنابهي از پيشرفت اين خط نبود تا اينكه روز 17فروردين در سفر رئيس‌جمهور به سمنان عنوان اين پروژه نيز در ذيل پروژه‌هاي افتتاح شده قرار گرفت و با پخش زنده شبكه خبر، مردم ورامين باور كردند كه اين خط يكباره افتتاح شده اما با يك حضور ساده مشخص شد اين خط پس از افتتاح نيز بايد طلسم شده باقي بماند.

در روزهاي پس از افتتاح هيچ قطاري از مسير جديد كه ريل‌هايش نيز ممتد نبود، عبور نكرد. اين وضع در هفته گذشته اعتراض مستمر مردم ورامين را در پي داشته است. همچنين پنجشنبه هفته گذشته جمعي از مردم ورامين در اعتراض به عدم‌تكميل مسير تخريب شده قطار حومه‌اي، 2قطار را در اين شهرستان متوقف كرده و مسير حركت قطار تهران - مشهد را بستند.

  • تعجب يك ميليون نفري

سيدحسين نقوي‌حسيني، نماينده مردم ورامين، پيشوا و قرچك در مجلس شوراي اسلامي نيز اقدام دولت در افتتاح پروژه قطار حومه‌اي تهران- ورامين- گرمسار در استان تهران را تعجب‌آور دانست و اظهار داشت: بيش از يك‌ميليون نفر از مردم شهرستان‌هاي ورامين، پيشوا و قرچك واقعا متعجب شدند، چرا كه اين پروژه قطار حومه‌اي تهران به قرچك، ورامين و پيشوا به گرمسار است و ارتباطي به سمنان ندارد.

وي با اشاره به ساخته‌نشدن ايستگاه مبادله‌اي اين قطار حومه‌اي با شبكه متروي تهران در جوانمرد قصاب افزود: مردم شهرستان‌هاي قرچك، ورامين و پيشوا هر روز با چشمان خود مي‌بينند كه پل‌هاي اين پروژه هنوز ساخته نشده، بخش عمده‌اي از ريل‌گذاري‌ها هنوز انجام نشده و ايستگاه‌هاي سوار و پياده شدن مردم در ورامين، قرچك، ايستگاه خيرآباد، باقرآباد و پيشوا اصلا ساخته نشده است.

بدين‌ترتيب اين پروژه هنوز به‌وقت زيادي براي تكميل شدن نياز دارد؛ آن وقت به‌طور ناگهاني در برابر چشمان متعجب ورامين، قرچك و پيشوا رسانه‌ها اعلام مي‌كنند و فيلم به نمايش مي‌گذارند كه اين پروژه در سفر استاني رئيس‌جمهور به سمنان افتتاح شد. اين خبر واقعا باعث تعجب بود. وي گفت: هدف اين اقدامات تبليغات انتخاباتي است، چنين پروژه‌اي نه‌هنوز تكميل شده و نه امكان بهره‌برداري از آن وجود دارد.

  • افتتاح غير واقعي

افتتاح غيرواقعي قطار حومه‌اي تهران- ورامين اعتراض امام جمعه اين شهر را نيز در پي داشته است. حجت‌الاسلام سيدمحسن محمودي، امام‌جمعه موقت ورامين در اين‌باره اظهار داشت: دولتمردان و مسئولان اجرايي به ما نشان دهند كه پروژه قطار حومه‌اي تهران- ورامين- گرمسار كجاست؟ مطرح شدن چنين مواردي در آستانه انتخابات بازي با افكار عمومي است. محمودي با اشاره به اين نكته كه دولت به جاي تبليغات در پي حل مشكلات توليد و اشتغال و مشكلات كشور باشد، ادامه داد: مسئولان به جاي حرف زدن به عمل روي بياورند.

کد خبر 366953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha