همشهری آنلاین: خودروسازان ژاپنی به فراتر از گرایش فعلی به ساختن ماشین‌های بدون راننده می‌اندیشند

toyotarobot

آن‌ها توجه‌شان را به ساختن روبات‌هایی متمرکز کرده‌اند که به راه رفتن جمعیت به سرعت در حال پیر شدن این کشور کمک کنند.

به گزارش رویترز شرکت ژاپنی تویوتا اعلام کرد امکان تولید انبوه روبات‌هایی را برای کمک به سالمندان در این کشور که به توجه به کاهش میزان زادوولد با سرعتی بیش از هر کشور دیگر جهان در حال پیر شدن است، در نظر دارد.

تغییرات جمعیتی در ژاپن خودروسازان در این کشور را در موقعیتی منحصربه‌فرد قرار داده است. ژاپن علاوه بر مسائل معمول مربوط به کاهش رشد جمعیت مانند کمبود نیروی کار و کاهش مقرری بازنشستگی، همچنین با کاهش تقاضای داخلی برای ماشین هم روبرو است.

تویوتا که دومین خودروساز بزرگ جهان است، نخستین عرض اندامش در تجاری کردن روبات‌های توان‌بخشی را این هفته انجام داد و یک سرویس اجاره برای سیستم روباتی تولیدی‌اش برای کمک به راه رفتن را به راه انداخت. این سیستم به افرادی که به علت سکته مغزی یا سایر بیماری‌ها دچار مشکلات حرکتی شده‌اند، کمک می‌کند دوباره راه بیفتند.

این سیستم ساخت شرکت تویوتا پس از بازار فرستادن یک سیستم مشابه به‌وسیله شرکت دیگر خودروسازی ژاپنی، هوندا به نام «پاهای روباتی» در سال ۲۰۱۵ معرفی می‌شود.

توشیوکی ایزوب، مدیر ارشد مرکز پژوهش‌های فراسوی شرکت تویوتا دراین‌باره گفت: «اگر راهی وجود داشته باشد که افراد سالمندتر را قادر کند پس‌ازاینکه توانایی رانندگی کردن را از دست می‌دهند، همچنان در حال حرکت باقی بمانند، ما هم باید به چیزهایی فراتر از تولید صرف ماشین فکر کنیم و به یک شرکت سازنده روبات تحول پیدا کنیم.»

او به خبرنگاران گفت که تولید انبوه روبات‌ها قدمی طبیعی برای این شرکت است که از یک سازنده دستگاه‌های بافندگی در سال ۱۹۰۵ به یک شرکت خودروسازی تحول یافت که شعارش «ساختن فراورده‌های به‌دردبخور برای برآوردن نیازهای معین است.»

بر اساس گزارش فدراسیون بین‌المللی روباتیکز میزان فروش روبات‌ها برای کمک به سالمندان و افراد دچار معلولیت در دوره ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ درمجموع به حدود ۳۷۵۰۰ واحد خواهد رسید و انتظار می‌رود در طول ۲۰ سال آینده به‌طور عمده‌ای افزایش یابد.

در همین زمان، فروش ماشین در ژاپن در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ هشت و نیم درصد نزول کرده است، چراکه رانندگان سالمندتر دیگر ماشین نمی‌خرند و در همین حال اولویت مالکیت ماشین در میان رانندگان جوان دارد کاهش می‌یابد.

کد خبر 366856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha