خبر > به ما بگو از ماهی‌های قرمز تنگ چه خبر؟ حالشان خوب است؟ مراقبشان هستی یا فقط روزهای اول هیجانش را داشتی. می‌دانی چه‌طور باید از آن‌ها نگه‌داری کرد؟

دوچرخه شماره ۸۷۲

حتماً مي‌داني كه ما وقتي ماهي، پرنده يا حيوان خانگي را به خانه مي‌آوريم، مسئول سلامتي او هستيم و بايد درباره‌اش مطالعه كنيم و زندگي خوبي را برايش فراهم كنيم. خبر داري سالانه چند ماهي‌قرمز جانشان را در روزهاي عيد از دست مي‌دهند؟ عامل از بين رفتن اين ماهي‌‌ها بي‌خبري بسياري از مردم از چگونگي نگه‌داري آن‌هاست.

به‌ گزارش هفته‌نامه‌ي دوچرخه، اين‌روزها در فرهنگ‌سراهاي تهران، طرح «ماهی حوض قصه‌ها»  در حال اجراست. اين طرح به دو مناسبت اجرا مي‌شود؛ يكي بهار و ديگري روز جهانی کتاب کودک.

اين طرح به همت سازمان فرهنگی‌هنری شهرداري تهران به اجرا درآمده و در آن، كودكان و نوجوانان ماهي‌هاي قرمز خود را به فرهنگ‌سراهايي مي‌سپارند كه حوض يا استخر مناسبي دارند و بعد به جاي آن يك كتاب خوب هديه مي‌گيرند. يكي از فضاهاي مناسب، استخر فرهنگ‌سراي اشراق است.

مسئول كتاب‌خانه، فاطمه مختاري مي‌گويد: «بنا به شرايط سني كودكان و نوجوانان كتاب‌هاي مناسب را به آن‌ها هديه مي‌دهيم. اين طرح به كودكان و نوجوانان آموزش مي‌دهدكه بيش‌تر بايد مراقب محيط‌زيست و ماهي‌ها باشند. كتاب‌هايي كه ما به بچه‌ها هديه مي‌دهيم شامل كتاب‌هاي قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب، درخت بلوط، داستان‌هاي مرزبان‌نامه، قابوس‌نامه و... مي‌شود.»

روابط‌عمومي فرهنگ‌سراي امام خمينيره هم در اين‌باره توضيح مي‌دهد كه هدف از اجراي طرح «ماهی حوض قصه‌ها» حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از تلف‌شدن این ماهی‌هاست؛ چرا که ماهی‌های قرمز در آب‌های جاری چندان عمر نمی‌کنند و آب‌های سطحی را هم آلوده می‌کنند و بهترین راه سپردن آن‌ها به حوض است.

این طرح از 10فروردین‌ماه 96 آغاز شده و تا پایان فروردین ادامه دارد و شهروندان می‌توانند با مراجعه به مراکز برگزیده‌ي سازمان فرهنگی‌هنری در مناطق 1، 4، 8، 9، 11، 12، 13، 15، 19 و 21 در این طرح مشاركت کنند. ماهی قرمز به‌صورت طبیعی در آب‌های شیرین ساکن و تقریباً ساکن با سرعت ناچیز که پوشیده از گیاهان آبزی و دارای بستر نرمی هستند زندگی می‌کند و غالباً همراه ماهیان برکه‌ای دیده می‌شوند.

ماهیان قرمز از جمله گونه‌های غیربومی بسیاری مناطق جهان هستند و در مقابل شرایط نامساعد محیطی مقاومند. زیستگاه اصلی ماهي‌هاي گلي، ماهي‌هاي قرمز يا طلايي معمولاً در سیبری و آسیای جنوب شرقی است. انتشار این ماهی توسط انسان صورت گرفته است.

اين ماهي‌ها را نبايد در رودخانه‌ها رها كنيم، چون اين ماهي‌ها باعث مي‌شوند غذاهاي ماهي‌هاي بومي كاهش يابد و براي ماهي‌هاي بومي مضرند. اميدواريم اين ماهي‌هاي رهاشده از تُنگ‌هاي تَنگ در فرهنگ‌سراها در وضعيت مناسبي به‌سر ببرند.

 

  • فرهنگ‌سراهاي تهران

منطقه‌ي 1: فرهنگ‌سرای ملل و فرهنگسرای امام خميني‌(ره)

منطقه‌ي 4: فرهنگ‌سرای اشراق

منطقه‌ي 7: خانه‌ي قرآن، بوستان شهید آوینی، خانه‌ي نیایش

منطقه‌ي 8: فرهنگ‌سرای گلستان، خانه‌ي فرهنگ فدک

منطقه‌ي 11: فرهنگ‌سرای رازی

منطقه‌ي 12: خانه‌ي فرهنگ امام‌زاده

منطقه‌ي 13: فرهنگ‌سرای امید

منطقه‌ي 15: فرهنگ‌سرای خاوران

منطقه‌ي 19: خانه فرهنگ تلاش، فرهنگ‌سرای مهر

منطقه‌ي 21: فرهنگ‌سرای تهران‌سر

کد خبر 366793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha