همشهری آنلاین: زنان بلند قامت و با اندام درشت در حدود سه برابر زنان کوتاه قدتر در معرض ابتلا به تپش نامنظم قلب موسوم به «فیبریلاسیون دهلیزی» قرار دارند.

مشکلات قلبی در کمین زنان بلندقامت‌تر

به گزارش خبرنگار مهر، محققان سوئدی دریافتند هر چقدر سایز بدن یک زن در اوایل جوانی بیشتر باشد احتمال ابتلا وی به اختلال قلبی در سنین بالاتر بیشتر خواهد بود.

آنیکا روزنگرن، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه گوتنبرگ، در این باره می‌گوید: «با افزایش سایز بدن، ریسک بیماری قلبی هم به تدریج افزایش می‌یابد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «زنان دارای قد بلندتر و سایز بدنی بیشتر در حدود سه برابر زنان کوچک اندام در معرض این ریسک قرار دارند.»

«فیبریلاسیون دهلیزی» تپش غیرعادی قلب است که در دهلیز، دو حفره فوقانی قلب، روی می‌دهد. این نوع تپش قلب موجب افزایش ریسک سکته، نارسایی قلبی و سایر مشکلات قلبی می‌شود.

این نوع اختلال قلبی بسیار شایع است و از هر ۵ نفر، یک نفر در طول زندگی در معرض ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارد. معمولا این مشکل در افراد بالای ۶۰ سال اتفاق می‌افتد.

روزنگرن می‌گوید: «از آنجائی که جمعیت جهان در حال قد بلندتر و سنگین‌تر شدن است، توجه به عوارض این بیماری بسیار مهم است.»

در مطالعه قلبی هم مشحص شده بود که مردان درشت هیکل و بلندقد نیز احتمالا با افزایش سن بیشتر در معرض فیبریلاسیون دهلیزی هستند.

در این مطالعه محققان داده‌های ۱.۵ میلیون زن سوئدی را بررسی کردند.

کد خبر 366769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha