دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: افزایش قابل توجه و شدید در جمعیت انگل‌هایی که به مغز انسان آسیب وارد می‌کنند، مقامات جزیره مائویی در هاوایی را نگران ساخته است.

انگل

براساس گزارش ساينس الرت، از سه ماه گذشته تاكنون 6 مورد ابتلا به بيماري كرم ريه موش در اين جزيره تاييد شده‌است و موارد ديگري نيز درحال بررسي هستند. با توجه به اينكه اين جزيره طي دو دهه گذشته تنها دو مورد از ابتلا به اين نوع انگل را ثبت كرده‌است، افزايش ناگهاني تعداد ابتلا به آن موجب نگراني مقامات شده‌است.

اين بيماري به واسطه كرم لوله‌اي به نام Angiostrongylus cantonensis ايجاد مي‌شود،‌انگلي كه نوع بالغ آنها در موش‌ها يافت مي‌شود. لارو اين انگل از بدن موش‌ها دفع شده و ممكن است هر حيوان ديگري، از جمله حلزون‌ها، ميگوهاي آب شيرين،‌خرچنگ‌ها و قورباغه‌ها را به خود آلوده كند.

درصورتي كه انسان با هريك از اين موجودات تماس برقرار كرده و يا آنها را به عنوان غذا مصرف كند،‌عفونت وارد بدن مي‌شود. در بيشتر موارد فرد آلوده خود به خود درمان مي‌شود اما در برخي از موارد، انگل به سمت مغز حركت كرده و وارد سيستم عصبي مي‌شود و شكلي انگلي از مننژيت را ايجاد مي‌كند كه نشانه‌هايي مانند سردرد‌هاي شديد، لرزش، بي‌حسي و تب را به دنبال خواهد داشت و در نهايت مي‌تواند به مرگ افراد منجر شود.

به گفته يكي از افرادي كه به اين انگل مبتلا شده‌است، درد اين بيماري مانند آن است كه سوزني بلند را در بخش نرم سر فرو كنند و آن را به سمت گوش چپ حركت دهند و از چشم راست بيرون بكشند، به گفته اين زن درد زايمان در برابر درد اين بيماري هيچ است.

اين انگل بيش از همه‌چيز توسط حلزون‌ها در جزاير مائويي، اوئاهو، كائوآي و جزيره بزرگ انتقال پيدا مي‌كند و مقامات سلامت و بهداشت به ساكنان اين جزيره‌ها هشدار داده‌اند تا براي كاهش خطر آلوده شدن به اين انگل از لمس كردن حلزون‌ها بپرهيزند و مواد غذايي خود را به بهترين شكل ممكن شستشو دهند.

جزاير هاوايي سالانه 10 مورد ابتلا به اين انگل را گزارش مي‌كنند،‌ اما هنوز هيچ دليل مشخصي براي افزايش ناگهاني و نگران‌كننده آن طي سه ماه گذشته به دست نيامده است.

کد خبر 366578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha