مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

فهرست فرآورده‌های مجوزدار همگی در تارنمای سازمان غذا و دارو در بخش اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل بارگذاری شده و برای عموم قابل مشاهده است، ضمن آنکه موارد خاص نیز از طریق روابط عمومی سازمان قابل استعلام است.

سیاست ملی دارویی
  • از اين‌پس داروي بدون برچسب، قاچاق محسوب مي‌شود

در بيشتر خرده‌فروشي‌هاي كشور محصولاتي كه با سلامت جامعه سروكار دارد - از انواع شوينده‌هاي خارجي و محصولات بهداشتي و آرايشي - هنوز برچسب‌هاي قديمي يا تقلبي دارند. بسياري از اين فروشگاه‌ها تاريخ مصرف كالاهاي قاچاق خود را به‌صورت دستي و ناشيانه به روز كرده‌اند و بخش ديگري از آن را به‌صورت هديه و رايگان در اختيار مصرف‌كننده قرار مي‌دهند.

مديركل نظارت بر فرآورده‌هاي طبيعي، سنتي و مكمل سازمان غذا و دارو درخصوص نحوه اطلاع از فرآورده‌هاي مجاز مكمل و گياهي در بين تعداد زيادي از فرآورده‌هاي غيرمجاز كه به روش‌هاي مختلف خود را در معرض تبليغ و ديد مردم مي‌گذارند، گفت: با درنظر گرفتن وقفه چند روزه‌اي كه ممكن است در به‌روزرساني تارنما وجود داشته باشد، اگر فرآورده‌اي در آنجا به‌عنوان مجوزدار يافت نشود، اما در عطاري‌ها، داروخانه‌ها يا هر جاي ديگري عرضه شده باشد، معنايش اين است كه مورد تأييد سازمان غذا و دارو نيست و ما سلامت هيچ‌يك از آنها را تضمين نمي‌كنيم.

تارنمايي‌كه جمشيدي از آن صحبت مي‌كند در نشاني اينترنتيfda.gov.ir قرار دارد. نحوه دسترسي به اين دست اطلاعات به‌گونه‌اي است كه در نگاه اول نمي‌توانيد به آن دست پيدا كنيد. فهرست فرآورده‌هاي طبيعي، طب سنتي، مكمل‌ها و شيرخشك‌ها و غذاهاي ويژه در ميان انبوهي از آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قرار دارد. فايل‌ فهرست‌ها به‌صورت اكسل بوده و در چند مورد امكان جست‌وجو به راحتي فراهم است. فارغ از اينكه خوانش و جست‌وجوي اين نوع دسترسي به اطلاعات ممكن است براي همه شهروندان مقدور نباشد، اين اطلاعات بعضا از 2سال گذشته تا به امروز به روز نشده است.

  • اصالت كالا را چك كنيد

بنا بر اعلام روابط عمومي سازمان غذا و دارو، فرآورده‌هاي مورد تأييد اين سازمان بايد در داروخانه به‌فروش برسد و طبيعي است كه اين اتفاق از طريق شركت‌هاي پخش‌ مجاز رخ مي‌دهد. در اين صورت فرآورده داراي كد IRC است كمااينكه فقدان اين كد به منزله عدم‌داشتن مجوز فرآورده مورد نظر است.

IRC مجوزي است كه سازمان غذا و دارو به داروها و فرآورده‌هاي حوزه سلامت و پزشكي مي‌دهد. قاعدتا هيچ دارويي در كشور بدون داشتن اين كد اجازه توليد و فروش در بازار دارويي را ندارد. در واقع كد IRC مجوز توليد و ورود به بازار دارويي كشور است. اين شماره، براي هر دارو منحصر به فرد است. مثلا كد IRC قرص استامينوفن ۳۲۵ ميلي گرم از يك كارخانه با كد IRC قرص استامينوفن ۵۰۰ ميلي گرم از همان كارخانه متفاوت است.

راه‌حل ديگري كه براي سنجش اصالت كالاهاي سلامت محور و فرآورده‌هاي مجوزدار وجود دارد استفاده از سامانه رديابي، رهگيري و كنترل اصالت TTAC System كه به اختصار سامانه تي‌تك ناميده مي‌شود، است. اين سامانه مجموعه‌اي از بانك‌هاي اطلاعاتي، نرم افزارهاي مختلف، پروتكل‌ها و استانداردهاي فني است كه سازمان غذا و دارو براي رديابي، رهگيري و كنترل اصالت كالاهاي سلامت محور نظير دارو، تجهيزات پزشكي، غذا، لوازم‌آرايشي و بهداشتي و مكمل‌هاي غذايي، ايجاد كرده است. در اين طرح براي هر بسته كالا، شناسنامه‌اي الكترونيك تهيه مي‌شود تا در هر زمان و مكاني، به‌وسيله يكي از روش‌هاي تلفن همراه، اينترنت، پيامك و تلفن، قابليت استعلام اصالت آن وجود داشته باشد.براي اين كار شناسه 16رقمي روي كالا را به شماره تلفن‌هاي كنار كد‌ها (پيامك 20008822و تلفن 021-6185) مي‌توان ارسال كرد يا با مراجعه به سايتttac.ir مراجعه كرد و با وارد كردن UID و يا با وارد كردن شناسه 16رقمي اصالت كالا را سنجيد.

  • از مترو لوازم آرايشي نخريد

سازمان غذا و دارو به مردم به‌ويژه زنان توصيه كرد كه لوازم آرايشي را هرگز از دوره‌گردها و دستفروشان كنار خيابان نخرند؛ چراكه اين فرآورده‌ها تهديد جدي سلامت پوست هستند. دكتر مصطفي اسماعيلي از مسئولان اين سازمان گفت: مردم مطمئن باشند با اعتماد به اين افراد به‌خاطر قيمت‌هاي نازل اجناس‌شان، از چاله در آمده و به چاه مي‌افتند. فرآورده‌هاي آرايشي نامناسب با عوارضي مثل آكنه، جوش، لك، سوزش، خشكي، قرمزي، پوسته شدن پوست، ترك ناخن و... ظاهر مي‌شود. هنگام خريد فرآورده آرايشي و بهداشتي توليد داخل، پروانه بهداشتي سازمان غذا و دارو را مورد نظر قرار دهيد و در مورد وارداتي‌ها نيز حتما محصولاتي را تهيه كنيد كه علاوه بر تأييديه ورود، داراي برچسب رديابي و رهگيري اصالت باشند. اگر تغييري در رنگ و بوي كرم‌ها ايجاد و آب و روغن آن از هم جدا شده باشد، به‌هيچ‌وجه نبايد اقدام به خريدشان كرد، ضمن اينكه كرم خوب را از بوي دلپذير آن نيز مي‌توان شناخت.

کد خبر 366425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha