مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دریافته‌اند که تجویز مقادیر کمی آنتی‌بیوتیک معمولی به موش‌های باردار و نوزادان آنها می‌تواند تغییرات رفتاری پایداری را در آنها ایجاد کند.

باکتری

براساس گزارش ساينس الرت، درصورتي كه نتيجه اين آزمايش‌ها به تاييد رسيده و در انسان نيز نتيجه‌اي مشابه داشته‌باشد،‌ به آن معني است كه استفاده از آنتي‌بيوتيك‌ها در دوران بارداري مي‌تواند بر رشد كودكان تاثيرگذار باشد.

به گفته محققان دانشگاه مك‌مستر در كانادا، آمار و ارقام حاكي از آنند كه 70 درصد از تمامي كودكان پيش از سن دو سالگي دوزي مشخص از آنتي‌بيوتيك را دريافت مي‌كنند و اين موضوع و نتايج آزمايش‌هاي جديد نگراني‌هايي نسبت به تاثيرات طولاني‌مدت آنتي‌بيوتيك‌ها بر رشد كودكان ايجاد كرده‌است.

اگرچه آنتي‌بيوتيك‌ها معمولا براي سلامتي انسان ضروري‌اند، اما همواره نگراني‌هايي درباره عوارض اين داروها بر ميكروبيوم بدن انسان وجود داشته‌است،‌براي مثال استفاده بيش از اندازه از آنتي‌بيوتيك‌ها مي‌تواند تعدادي از باكتري‌ها را در برابر دروها مقاوم سازد، امري كه دانشمندان آن را يكي از چالش‌برانگيزترين معضلات قرن بيست و يكم مي‌دانند.

محققان در اين مطالعه 12 موش باردار را تا دوران پس از زايمان مورد بررسي قرار دادند درحالي كه پنج موش تنها آب مصرف مي‌كرد، چهار موش آب پنيسيلين‌دار مصرف مي‌كردند و و سه موش ديگر آب پنيسيلين‌دار حاوي پروبيوتيكي به نام لاكتاباسيلوس رامنوس دريافت مي‌كردند.

پس از زايمان 72 نوزاد موش به جا ماندند كه آنتي‌بيوتيك‌هاي مصرفي بر باكتري‌هاي موجود در بدن آنها و رفتارشان تاثيري مشهود به جا گذاشته‌بود. براي مثال پنيسيلين در باكتري‌هاي روده موش‌هاي نر و ماده متولد شده تاثيري طولاني‌مدت به جا گذاشته‌بود و بروز سيتوكين،‌ دسته‌اي از مولكول‌هاي پروتئيني محلول در آب را در قشر قدامي مغز آنها افزايش داده‌بود، يكپارچگي سد مغزي-خوني را بهبود داده و رفتار موش‌ها را دچار تغيير ساخته بود.

گروهي از موش‌ها كه در كنار آنتي‌بيوتيك پروبيووتيك نيز دريافت كرده‌بودند،‌ عوارض كمتري نسبت به موش‌هايي كه تنها آنتي‌بيوتيك دريافت كرده بودند از خود نشان دادند.

باوجود اينكه نتايج به دست آمده تاثيرات منفي و طولاني‌مدت استفاده از آنتي‌بيوتيك‌ها به ويژه در سنين كم را تاييد مي‌كند، اما اين آزمايش‌ها تاكنون تنها روي موش‌ها انجام گرفته و بايد تشابه نتايج روي انسان‌ها نيز مورد بررسي قرار گيرد.

کد خبر 366346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha