جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

حمید رضا آصفی: به فاصله کمتر از ۲۴ساعت از اظهارات اولیه آقای ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که اعلام کرد حمله شیمیایی دولت سوریه اوضاع را در این کشور تغییر داده است، نظامیان ایالات متحده با شلیک ده‌ها موشک، پایگاه هوایی الشعیرات را از دریای مدیترانه مورد هدف قرار دادند. در این خصوص چند نکته قابل ذکر است:

1-اقدام اخير آمريكا شرايط در سوريه را بيش از گذشته پيچيده كرده است. به‌ويژه آنكه اقدام آقاي ترامپ كاملا در تعارض با مواضع پيشين وي درخصوص دولت قانوني سوريه و شخص آقاي بشار اسد بود. او گفته بود اولويتش مبارزه با داعش است. اين نشان مي‌دهد كه آمريكايي‌ها به وعده‌ها و اظهارات خود در مسائل مختلف پايبند نيستند. همين چند روز پيش بود كه خانم هيلي نماينده آمريكا در سازمان ملل بر عدم‌تمايل آمريكا به رويارويي با دولت بشار اسد تأكيد و اولويت آمريكا را مقابله با تروريست و در راس آن داعش دانست. اين بي اعتباري در وعده‌هاي آمريكايي‌ها را ما پيش از اين در حوزه‌هاي مختلف تجربه كرده بوديم. مهم‌ترين اين بي اعتباري‌ها در سال‌هاي آخر در ماجراي برجام و رفع تحريم‌ها رخ داد.

2-بدون ترديد، اقدام اخير آمريكا مذاكرات صلح در رابطه با سوريه را به مخاطره انداخته و اقدامي بازردارنده در مسير گفت‌وگوهاي سياسي است.

3-لازم است ذكر شود كه جمهوري اسلامي ايران به‌عنوان بزرگ‌ترين قرباني سلاح‌هاي شيميايي مخالف استفاده از اين نوع سلاح‌هاي كشنده و غيرانساني است. درحالي‌كه آمريكا خود از حاميان به كارگيري سلاح‌هاي شيميايي حداقل در حمله دولت بعثي عراق عليه ايران بوده است. مي‌دانيم كه پس از به خاك و خون كشيدن ايرانيان بي‌گناه در حلبچه آمريكا با سكوتي تأييد آميز هيچ اقدام مؤثري در اين راه به عمل نياورده است.

4-حمله آمريكا به سوريه حتي متحدان خود را راضي نكرده است. در يك نظر سنجي كه ديروز روزنامه فرانسوي فيگارو منتشر كرد بيش از 54درصد از شهروندان فرانسوي با حمله آمريكا به سوريه به بهانه واهي استفاده از سلاح‌ها شيميايي مخالفت كرده‌اند. آمريكا اگر در پي واقعيت بود، مي‌توانست چند روزي تا تشكيل كميته حقيقت ياب و گزارش آن صبوري كند اما نكرد. اقدام آنها نشان مي‌دهد كه به دنبال يك عمليات برنامه‌ريزي شده به‌منظور تأمين نظر رژيم صهيونيستي و حكومت سعودي هستند.

بي‌اهميت نيست كه اشاره شود پايگاه مورد حمله آمريكا همان پايگاهي است كه ارتش سوريه براي مقابله با رژيم صهيونيستي از آن استفاده كرده است.

5-برخي كشورهاي منطقه در صدد هستند كه با علائم غلط آمريكا را به وادي وارد كنند كه خروج از آن غيرممكن باشد. اگرچه آقاي ترامپ در امر سياست سابقه چنداني ندارد اما لازم است به تجريات پيشينيان خود رجوع كند و از آنها به‌عنوان سرمايه در حركات بعدي خود بهره‌مند شود.

  • سفير سابق ايران در فرانسه
کد خبر 366282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha