جمعه ۲۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

دکتر هادی منوری: اگر چه توجه رسانه‌ها به کتاب و کتابخوانی در طول سال خیلی زیاد نیست اما در هفته کتاب فرصت خوبی است که دست اندرکاران صنعت چاپ بهره کافی را از حضور رسانه‌ها در این ایام ببرند.

آنچه در بازار تبلیغ تعیین‌کننده است قدرت و توان مالی است یعنی آنها که پول بیشتری دارند بیشتر تبلیغ می‌کنند و در نتیجه بیشتر می‌فروشند و بیشتر سود می‌برند و آنها که پول کمتری دارند نمی‌توانند تبلیغ کنند، پس نمی‌توانند بازار خوبی را به دست آورند و  این دور تسلسل همیشه ادامه خواهد یافت و دست‌اندرکاران تولید و توزیع کتاب هیچ وقت نمی‌توانند از بازار تبلیغ بهره کافی ببرند. حال سؤال این است که چه کسی باید این دور تسلسل را که هیچ وقت به نفع جامعه فرهنگی نخواهد بود بشکند؟ یعنی در این مواقع باید «‌دستی از سینه برون‌آید و کاری بکند».

منظور از این دست هم نهادهای فرهنگی دولتی مثل وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، معاونت فرهنگی هنری شهرداری‌ها یا بیست و چند نهاد و ارگان فرهنگی دیگر در کشور است که تا کنون هیچ کدام از آنها آن‌گونه‌ای که درخور توجه باشد به گسترش فرهنگ کتابخوانی و رسوخ آن در خانواده‌ها کار مدون و برنامه‌ریزی شده‌ای ارائه نکرده‌اند. یا اگر کاری انجام داده‌اند هنوز به بروز و ظهور نرسیده است حال که دست اندرکاران تولید کتاب توان کافی برای تبلیغ آثار و تولیدات خود ندارند، چه کسی باید به این امور رسیدگی کند؟ آیا سهم کتاب و کتابخوانی از رسانه ملی و سایر رسانه‌ها چقدر است؟

آیا کتاب می‌تواند به اندازه چیپس و پفک نمکی در سبدخانواده‌ها جای باز کند. همه مردم می‌دانند که تبلیغات آنقدر مؤثر است که می‌تواند ذائقه مردم را تغییر دهد به‌عنوان مثال پدر بزرگ و مادر بزرگها هم از شدت تبلیغات تحت‌تأثیر قرار گرفته و پفک نمکی و چیپس می‌خورند.

حالا به‌نظر شما اگر همین رسانه‌ها به‌خصوص رسانه ملی به امر کتاب و کتابخوانی نیز بپردازد نمی‌تواند نرخ مطالعه کتاب را در جامعه بالا ببرد؟ اگر برای کتاب هم برنامه 90 ساخته شود مردم آن‌را نگاه نمی‌کنند؟ چه اشکالی دارد که تلویزیون به معرفی تازه‌های کتاب همراه با نقد و بررسی آنها بپردازد؟ تلویزیونی که در دراز مدت می‌تواند ذائقه مردم را به خوردن چیپس و پفک ترغیب کند نمی‌تواند نرخ مطالعه را با برنامه‌های جذاب و دیدنی پیرامون کتاب بالا ببرد؟

چرا باید تیراژ کتابهای ما در مقایسه با سایر کشورها اینقدر پایین باشد ؟ چرا باید نویسندگان ما در انزوا بسر ببرند؟ چرا باید مؤسسات انتشاراتی رو به  ور‌شکستگی باشند؟ چرا کتابهای شعر باید در انبارها مدفون گردد؟ چرا شاعران برای چاپ کتاب‌هایشان باید وسایل خانه‌شان را بفروشند؟ آیا هنور باید کتاب‌های آشپزی بیشترین تیراژ را در مملکت ما داشته باشد؟

کد خبر 36604

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز