چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

بهزاد رنجبر: به دلیل راهبردی بودن شرکت مخابرات ایران، 20‌درصد از سهام شرکت نزد دولت باقی می‌ماند.

در حالی که گفته می‌شد دولت قصد دارد میزان کمی از سهام مخابرات را عرضه کند و مابقی سهام را نزد خود نگه دارد، سیدمهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: 80 درصد از سهام شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی و تعاونی واگذار می‌شود و 20 درصد سهم این شرکت همچنان در دست دولت باقی می‌ماند.

سهام مخابرات ایران در حالی آماده واگذاری در بورس می‌شود که چالش‌های عمده‌ای را پیش‌روی خود دارد که عمده‌ترین آنها تبدیل ودیعه‌های مشترکان به سهام است.

شدت اختلافات بین سازمان خصوصی‌سازی، بورس، مسئولان این شرکت و وزارت ارتباطات و فناوری‌ تا به آنجا پیش رفت که پای دولت و حتی مباحث شرعی درباره این دارایی‌ها هم وسط کشیده شد و قرار شد موضوع تبدیل ودیعه‌های مشترکان به سهام در نشست‌های فوری سران 3‌قوه مقننه، مجریه و قضاییه نهایی شود.

اما تاکنون هیچ خبر رسمی و روشنی در این زمینه منتشر نشده است.

مهم‌ترین پرسش که اکنون درباره تبدیل ودیعه‌ها به سهام وجود دارد این است که آیا سهامداری گسترده مردم در مخابرات از طریق تبدیل این ودیعه‌ها به سهام نکته مثبتی است؟ و یا تغییرات تکنولوژی سریع و نیاز به منابع مالی ایجاب می‌کند، مخابرات به سهامداران استراتژیک در بخش‌های مالی و مخابراتی واگذار شود؟

و اگر ودیعه‌ها قبل از عرضه سهام در بورس به سهم تبدیل نشود، آیا با توجه به افزایش رقابت این خطر وجود ندارد که مردم برای دریافت ودیعه‌های خود به شرکت خصوصی شده مخابرات ایران مراجعه و خواهان دریافت سپرده‌های خود شوند و با هجوم آنان زمینه ورشکستگی شرکت فراهم شود؟

از طرف دیگر شدت پیشرفت در صنعت مخابرات تا به آن حداست که کارشناسان معتقدند دولت ناگزیر به فروش سهام این شرکت به یک سهامدار خارجی است که از قدرت تکنولوژی برتری در سطح جهان برخوردار است.

مصوبه هیأت عالی

سیدمهدی عقدایی در مورد واگذاری سهام این شرکت به سرمایه‌گذاران خارجی گفت: برای این کار به مصوبه هیأت عالی واگذاری نیاز داریم، در صورت تصویب، سهام این شرکت به مشتریان خارجی نیز واگذار می‌شود.

این شرکت هم‌اکنون چند مشتری پر و پا قرص خارجی دارد اما با توجه به تجربه ناموفق واگذاری سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان،  به نظر می‌رسد که دولت با عرضه سهام این شرکت به سرمایه‌گذار خارجی نیز مخالفت خواهد کرد.

قرار بود50 درصد به علاوه یک سهم از شرکت فولاد مبارکه اصفهان به غول فولادی هند و اگذار شود اما دولت به دلیل استراتژیک بودن شرکت فولاد مبارکه اصفهان با فروش سهام این شرکت به سرمایه‌گذار خارجی مخالفت کرد. کارشناسان معتقدند این رفتار دولت مغایر با اهداف سیاست‌های اصل 44 است.

پروانه 1600 میلیارد تومانی

اخبار غیررسمی حاکی از آن است که شرکت مخابرات در آستانه عرضه سهامش در بورس، دست به اقداماتی جدید زده است.

اولین فعالیت این شرکت درخواست اخذ 1600 میلیارد تومان بابت پروانه کار از اپراتور اول تلفن همراه است.

از طرف دیگر این شرکت هم‌اکنون در حال فروش بخشی از ساختمان‌های شرکت‌های مخابراتی استانی در شهرستان‌ها به وزارت ارتباطات و فناوری به ارزش دفتری و ثبت آن به عنوان کاهش سرمایه است. فعالان بازار معتقدند که این موضوعات بر ارزش سهام این شرکت و میزان سودآوری آن تاثیر منفی دارد.

از طرف دیگر گویا این شرکت قصد دارد تعرفه پیامک‌ها را پس از عرضه سهام در بورس کاهش دهد.

بنابراین این سؤال پیش می‌آید که آیا کاهش تعرفه‌هایی نظیر پیامک نباید قبل از عرضه سهام شرکت در بورس انجام شده  و بودجه سال 86 این شرکت با توجه به تغییر تعرفه‌ها و نیز نرخ‌های رقبا تهیه و به عموم ارائه شود؟ سیدمهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی از این تصمیمات شرکت مخابرات اظهار بی‌اطلاعی کرد.

کد خبر 36602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز