مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

حمایت از داروی تولید داخل و کاهش واردات یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت در سال‌های اخیر بوده و روند رو به رشد حوزه دارویی کشور هم حاکی از این است که حوزه دارو در تحقق اقتصاد مقاومتی نسبتا موفق بوده و گام‌های مؤثری نیز در زمینه استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان برداشته است.

به گزارش همشهري، سال 96 براي بخش درمان كشور با رونمايي از 60قلم دارو شروع شد. در مراسمي كه با حضور رئيس‌جمهور و در نخستين ساعات سال 1396 برگزار شد، از محصولات جديدي رونمايي شد اما باز هم پاي نگراني‌هايي به ميان آمد. در اين مراسم، وزير بهداشت ضمن تأكيد بر لزوم برداشته‌شدن موانع اقتصادي، بر توليد، ايجاد اشتغال و مبارزه با فساد تأكيد كرد و گفت: اميدواريم به اسم توليد داخل شاهد سوء‌استفاده نباشيم و اجازه ندهيم با سلامت مردم در بخش تجهيزات، دارو و... بازي شود.

توسعه و توليد 60قلم محصول جديد كه در دو گروه اصلي مواد اوليه دارويي و محصولات دارويي هستند توسط 16شركت عضو شركت سرمايه‌گذاري دارويي تأمين (تيپيكو) به‌عنوان بزرگ‌ترين هلدينگ دارويي كشور انجام شده است و درصورت جايگزيني كامل اين اقلام با نمونه‌هاي مشابه وارداتي، سالانه حداقل 305ميليارد ريال (بيش از 90ميليون دلار) بر مبناي قيمت خريد شركت‌هاي واردكننده و حداقل 4100ميليارد ريال (بيش از 125ميليون دلار) بر مبناي قيمت مصرف‌كننده صرفه‌جويي ارزي به همراه خواهد داشت. همچنين اين محصولات بدون هيچ‌گونه سرمايه‌گذاري جديد و صرفاً با استفاده از به‌كارگيري ظرفيت‌هاي موجود و ايجاد بهره‌وري بيشتر در شركت‌هاي زيرمجموعه گروه دارويي تأمين، به توليد رسيده‌اند.

  • 120داروي جديد؛ طي 3سال

ديروز قاضي‌زاده هاشمي درباره كارنامه وزارتخانه‌اش در حوزه توليد داروي جديد سخن گفت و اعلام كرد كه بيش از 120قلم داروي جديد به مجموعه دارويي كشور طي 3سال گذشته افزوده شده است. وزير بهداشت گفت: طي اين مدت 10درصد از رقم ريالي واردات كاهش يافته و حدود 70درصد نيز از نظر مواداوليه و ساخت اقلام دارويي خودكفا شده‌ايم. مطمئن هستيم اگر با سرعت بيشتري پيش رويم و موانعي كه در اين راه وجود دارد به‌ويژه در بخش اقتصادي و بانك‌ها برداشته شود، در توليد، ايجاد اشتغال و مبارزه با فساد در سال‌96 شاهد كارنامه خوبي خواهيم بود. همچنين فرصت‌هاي زيادي در طب مدرن و سنتي وجود دارد كه انتظار مي‌رود همه به ميدان آيند. در زمينه حمايت از بخش خصوصي نيز ما از قبل در اين مسير حركت كرديم و در عين حال متهم بوديم كه براي آن فرصت‌سازي‌ مي‌كنيم، اما افتخار مي‌كنيم كه بتوانيم در راستاي توسعه بخش خصوصي و خدمات آن اعم از توليد دارو، تجهيزات پزشكي و خدمات فرصت‌هاي جديدي ايجاد كنيم.

کد خبر 365948

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha