درحالی‌که اسکاتلندیارد تحقیقات درباره ارتکاب جنایت جنگی از سوی عربستان در یمن را شروع کرده است ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس امروز به ریاض می‌رود تا در بحران این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا توافق‌‌های تجاری را در مقابل حمایت امنیتی از عربستان امضا کند.

ترازا می

نخست‌وزير انگليس در آغاز سفر سه روزه خود به خاورميانه روز گذشته به اردن رفت و با مقام‌هاي ارشد اين كشور ديدار و گفت‌وگو داشت. براساس گزارش‌هاي منتشر شده، انگليس تمايل بسياري دارد كه در مرحله اجرايي شدن برگزيت(خروج انگليس از اتحاديه اروپا) روابط تجاري خود را با كشورهاي خاورميانه ازجمله اردن و عربستان افزايش دهد. با اجرايي شدن خروج انگليس از اتحاديه اروپا حدس زده مي‌شود كه اين كشور حداقل در كوتاه‌مدت با مشكلات مختلف اقتصادي روبه‌رو شود.

براي به‌دست آوردن اين توافق‌هاي تجاري همزمان با اين سفر، ترزا مي ‌اعلام كرد كه نيروهاي نظامي اين كشور براي آموزش نيروهاي اردن به اين كشور اعزام خواهند شد. قرار است آموزش نيروهاي اردني هم در انگليس و هم اردن انجام شود. تزرا مي‌ روز گذشته گفت: اردن در خط مقدم چند بحران منطقه‎اي است و همكاري با اين كشور مردم بريتانيا را در امنيت نگاه خواهد داشت. دولت انگليس اعلام كرده كه طي سفر به اردن نخست‌وزير اين كشور تدابير و طرح‌هاي لندن براي افزايش همكاري‌ها در مقابله با گروه‌هاي افراطي را ارائه كرده است.

نخست‌وزير انگليس همچنين روز گذشته درباره حمايت از اردن براي مديريت موج پناهجويان با مقام‌هاي اين كشور گفت‌وگو كرد. پس از ديدار با مقام‌هاي اردني اما امروز ترزا مي ‌در سفري جنجالي و با انتقادهاي فراوان داخلي راهي عربستان مي‌شود.

  • سفري در ميان تحقيقات جنايت جنگي

ترزا مي ‌امروز در حالي براي گسترش روابط تجاري و امنيتي با مقام‌هاي عربستان ديدار مي‌كند كه به گزارش گاردين، پليس انگليس تحقيقاتي را براي بررسي جنايات جنگي عربستان سعودي در يمن آغازكرده است. در ميان تلاش‌هاي نخست‌وزير انگليس براي نزديكي بيشتر 2كشور، اين تحقيقات مي‌تواند باعث تنش ديپلماتيك ميان لندن و رياض شود. اسكاتلند يارد تأييد كرده كه بخش جنايت جنگي اين سازمان در حال جمع‌آوري مدارك و تحقيقات لازم درباره حملات هوايي و بمباران يمن توسط جنگنده‌هاي عربستان است. به گفته سخنگوي پليس، اين ارزيابي به‌عهده واحد جنايات جنگي گذاشته شده كه بخشي از پليس ضد‌تروريسم است.

گروه‌هاي حقوق بشري بسياري طي ماه‌هاي گذشته از حملات عربستان به يمن كه كشته شدن حداقل ۱۰ هزار نفر و آواره شدن بيش از ۳ ميليون نفر را به‌دنبال داشته، انتقاد كرده‌اند. حتي هفته گذشته ژنرال احمد عسيري، سخنگوي ائتلاف عربي به رهبري عربستان در سفر به لندن هدف پرتاب تخم‌مرغ از سوي معترضان قرار گرفت و به اين خاطر بوريس جانسونُ وزير امور خارجه انگليس مجبور به عذرخواهي از رياض شد. اين در حالي است كه چند‌ماه قبل خود جانسون در نشستي از آنچه عروسك‌گرداني عربستان در خاورميانه خواند انتقاد كرد.

انتشار فيلم اين سخنان باعث تنش ميان 2كشور شد اما جانسون حاضر به عذرخواهي نشد و اعلام كرد كه بر‌سر مواضعش پافشاري دارد. نخست‌وزير انگليس همچنين از سوي نمايندگان مجلس تحت فشار است كه فروش تسليحات به عربستان را متوقف كند. چندي پيش هم مايكل فالن وزير دفاع انگليس تأييد كرد كه ارتش عربستان سعودي، در حملات به يمن از بمب‌هاي خوشه‌اي ساخت انگليس استفاده كرده است. قوانين انگليس، فروش اين نوع بمب به كشورهاي ديگر را از سال ۲۰۱۰ به بعد ممنوع كرده است.

ترزا مي ‌اما در مقابل انتقادها از سفرش به عربستان گفت: نبايد فراموش كنيم اطلاعاتي كه در گذشته از عربستان دريافت كرده‎ايم جان صدها نفر در انگليس را نجات داده است. با وجود اين در اوايل فروردين‌ماه و به‌دنبال حمله تروريستي در پياده رو پل وستمينستر، مجاور ساختمان پارلمان انگليس مشخص شد عامل اين حمله پيش از اين چندين سفر به عربستان داشته است.

منابع نزديك به دفتر نخست‌وزير انگليس اعلام كرده‌اند كه تمركز اصلي ترزا مي ‌در اين سفر مسائل اقتصادي خواهد بود و به‌نظر مي‌رسد كه مقام‌هاي انگليس بيشتر از تنش عربستان اكنون نيازمند پول عربستان هستند. سفر به اردن و عربستان نخستين ديدارهاي خارجي نخست‌وزير انگليس پس از اعلام رسمي آغاز روند دو ساله خروج اين كشور از اتحاديه اروپا به‌حساب مي‌آيد.

هفته قبل مي ‌در نامه‌اي رسما به اتحاديه اروپا آغاز اين روند را اعلام كرد. عربستان يكي از مهم‌ترين شركاي تجاري انگليس به‌حساب مي‌آيد كه در سال ۲۰۱۵ بيش از ۸.۳ ميليارد دلار واردات از اين كشور داشته است. همچنين دستگاه‌هاي اطلاعاتي عربستان همكاري نزديكي با سازمان‌هاي همتاي خود در انگليس دارند.

  • عمليات مشترك نيروهاي انگليسي و آمريكايي در سوريه

رسانه‌هاي انگليس گزارش داده‌اند كه نيروهاي سرويس هوايي ويژه انگليس در عمليات مشترك عليه داعش با تفنگداران آمريكايي و نيروهاي كرد موسوم به نيروهاي دمكراتيك سوريه براي آزادسازي پايگاه هوايي الطبقه و سد فرات سوريه مشاركت داشته‌اند. براساس اين گزارش نيروهاي انگليسي پس از عمليات‌هاي جمع‌آوري اطلاعات و شناسايي نقاط قوت و ضعف داعشي‌ها در سوريه، ۲۱ مارس به كمك نيروهاي دمكراتيك سوريه و تفنگداران ويژه نيروي دريايي آمريكا بخشي از سد فرات را به كنترل خود در آوردند.

کد خبر 365915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha