دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آلکساندر ووچیچ، رهبر حزب پیشرو و نخست وزیر کنونی صربستان در یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در این کشور از زمان برقراری نظامی چند حزبی در سال ۱۹۹۰ میلادی با کسب اکثریت قاطع آرای مردم بعنوان رئیس جمهوری جدید صربستان انتخاب شد.

رئیس جمهوری جدید صربستان انتخاب شد

به گزارش ایرنا، آژانس تحقیقات نظر سنجی ایپسوس بر اساس شمارش بیش از 80 درصد آرای مردم اعلام کرد که ووچیچ رهبر حزب حاکم پیشرو 55.1 درصد آرا را از آن خود کرد و با قاطعیت پیروز این انتخابات شناخته شده است.

'ساشا یانکوویچ' نامزد غیر حزبی و وکیل مدافع شهروندان با کسب 16.2 درصد آرای رای دهندگان مقام دوم را در این انتخاب بدست آورد.

'لوکا ماکسیموویچ' رهبر جنبش سیاسی و نامزد غیر حزبی 9.1 درصد، 'ووک یرمیچ' نامزد غیر حزبی و رئیس سابق مجمع عمومی سازمان ملل و وزیر خارجه سابق صربستان با کسب 5.7 آرا در رده های بعدی قرار دارند.

مردم صربستان با انتخاب نخست وزیر کنونی این کشور حمایت خود را از فعالیت های حزب پیشرو بعنوان حزب حاکم در زمینه های سیاسی و اقتصادی نشان دادند.

دولت کنونی صربستان در حالیکه اولویت آن عضویت در اتحادیه اروپا است که با کشورهای روسیه، چین و دیگر کشورها از جمله کشورهای اسلامی روابط خوبی دارد و از سیاست بیطرفانه نظامی پیروی می کند و این در حالیست که با آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و ناتو همکاری و رزمایش نظامی دارد.

حمایت قابل توجه مردم از حزب حاکم پیشرو و احزاب ائتلافی آن که با اختلاف زیاد نسبت به دیگر نامزد های انتخاباتی در این انتخابات به پیروزی دست یافتند، ثابت شد که احزاب اپوزیسیون در حال حاضر نمی توانند در برابر حزب حاکم قدرت نمایی کنند.

در این انتخابات که یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در صربستان از زمان برقراری نظام چند حزبی در این کشور در سال 1990 میلادی به شمار می رود، یازده نفر از احزاب سیاسی و همچنین افراد غیرحزبی به رقابت پرداختند.

مجموعا یک هزار و 955 ناظر از داخل کشور و 126 ناظر از 25 سازمان مختلف خارجی، و نمایندگان برخی از سفارتخانه های خارجی مقیم در بلگراد بر روند انتخابات ریاست جمهوری صربستان نظارت داشتند.

نمایندگان سازمان امنیت و همکارهای اروپا نیز برای دنبال کردن انتخابات در این کشور حضور داشتند.

از سال 1990 یعنی از زمان برقراری نظام چند حزبی در صربستان تا سال 2017 میلادی به غیر از انتخابات روز یکشنبه دوم آوریل، 10 بار انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شده بود که چهار دوره آن بدون نتیجه بوده و در شش دوره دیگر 4 نفر به مقام رئیس جمهوری دست یافتند.

اسلوبودان میلوشویچ رهبر پیشین حزب سوسیالیست صربستان در سال های 1990 و 1992، میلان میلوتینوویچ معاون این حزب در سال 1997 و تادیچ رهبر حزب دموکراتیک در سال های 2004 و 2008 و تومیسلاو نیکولیچ رهبر وقت حزب پیشرو از سال 2012 به مقام رئیس جمهوری رسیدند.

بر پایه قانون اساسی صربستان، دوره ریاست جمهوری این کشور پنج سال و محدود به دو دوره برای هر رئیس جمهوری است.

فرماندهی ارتش، تأیید قوانین تصویب شده در مجلس، معرفی نخست وزیر به مجلس برای تشکیل دولت، تعیین قضات دادگاه قانون اساسی و معرفی آنها به مجلس، عفو زندانیان، اعطای مدال های رسمی کشور به افراد، انتصاب سفرا برای ماموریت در کشورهای خارجی و دریافت استوارنامه سفرای خارجی از وظایف رئیس جمهوری صربستان است.

کد خبر 365892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha