دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

هزاران نفر از یهودیان و اعراب در شهر بیت‌المقدس علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند و شعار صلح و وحدت علیه اشغال سر دادند.

تظاهرات یهودیان و اعراب علیه اشغال در قدس

 اين تظاهرات در اعتراض به اقدام جديد دولت نتانياهو در تصويب ساخت شهرك جديد براي يهوديان در كرانه باختري و در پنجاهمين سالگرد شكل‌گيري رژيم اشغالگر اسرائيل برگزار شده‌است. سازمان‌دهندگان اين تظاهرات قرار است در هفته‌هاي آينده هم تجمعات مشابهي برگزار كنند.

هفته گذشته كابينه امنيتي اسرائيل براي نخستين بار در 25سال گذشته، ساخت يك شهرك جديد براي يهوديان در كرانه باختري را تصويب كرد. هم‌اكنون حدود 600هزار يهودي در شهرك‌هايي زندگي مي‌كنند كه طي سال‌هاي اخير در كرانه باختري و شرق بيت‌المقدس در زمين‌هاي فلسطينيان و بعد از تخريب خانه‌ها و مزارع آنها ساخته شده‌است. 400هزار نفر از اين يهوديان شهرك‌نشين در كرانه باختري و 200هزار نفر در بيت‌المقدس شرقي به‌سرمي‌برند.

هدف رژيم صهيونيستي از ساخت اين شهرك‌ها و اسكان يهوديان در آن، جلوگيري از تشكيل كشور مستقل فلسطين در مناطق باقيمانده براي فلسطيني‌ها در كرانه باختري و شرق بيت‌المقدس است. اين سياست شهرك‌سازي طي سال‌هاي اخير با واكنش منفي هم‌پيمانان اسرائيل در دنياي غرب روبه‌رو شده‌است.

دولت اوباما و همچنين اتحاديه اروپا طي 2سال گذشته بارها به تل‌آويو درباره اين ساخت‌وسازها هشدار داده و سال گذشته با سكوت دولت اوباما و حمايت كشورهاي اروپايي، براي نخستين بار قطعنامه‌اي در محكوميت اين شهرك‌سازي‌ها در شوراي امنيت سازمان ملل تصويب شد. اما بعد از به قدرت رسيدن ترامپ، نتانياهو با اين تحليل كه حامي قدرتمندي در واشنگتن يافته‌است، سياست‌هاي ساخت‌وساز شهرك‌هاي يهودي نشين را تسريع كرد. طي 2‌ماه گذشته واكنش دولت ترامپ به اين اقدامات صهيونيست‌ها، ملايم بوده و همين واكنش ملايم، اسرائيل را به ادامه سياست‌هايش تشويق كرده‌است.

  • استعفاي مقام ارشد سازمان ملل

ريما خلف، معاون دبيركل سازمان ملل در كميسيون اقتصادي اجتماعي غرب آسيا، هفته گذشته بعد از انتشار گزارشي درباره اسرائيل، استعفا كرد. در گزارشي كه زيرنظر اين ديپلمات ارشد سازمان ملل منتشر شده‌بود، براي نخستين بار اسرائيل يك حكومت تبعيض نژادي خوانده شده‌بود. در روزهاي اخير نماينده آمريكا در سازمان ملل طي يك سخنراني گفته كه اين استعفا با فشارهاي حاميان اسرائيل در اعتراض به انتشار اين گزارش صورت گرفته‌است. همزمان اسرائيل در اعتراض به انتقادهاي سازمان ملل در كارنامه حقوق بشري اين رژيم، بخشي از كمك‌هاي مالي خود را به اين سازمان قطع كرده‌است.

کد خبر 365796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha