یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یازدهمین سال برگزاری مراسم "ساعت زمین" در حالی برگزار شد که چراغ‌ها در ۱۸۴ کشور به مدت ۶۰ دقیقه خاموش شدند تا یک بار دیگر بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف بی‌محابای انرژی و سوخت تاکید شود.

ساعت جهان

به گزارش خبرگزاري آلمان هفت‌هزار شهر و ۱۸۴ کشور در سطح جهان در یازدهمین سال برگزاری "ساعت زمین"، چراغ‌های بناهای معروف و بزرگ خود را خاموش کردند. دروازه براندنبورگ در برلین، شهرداری مونیخ یا ردیف آسمانخراش‌های فرانکفورت از جمله بناهایی بودند که شامگاه شنبه ۲۵ مارس راس ساعت مقرر (۸:۳۰) به تاریکی فرو رفتند.

ساختمان‌های معروفی چون برج پتروناس در کوالالامپور، کاخ کرملین در مسکو، تاور بریج در لندن در زمان مقرر تاریک شدند. نورپردازی آثار باستانی آتن، آکروپولیس نیز برای یک ساعت متوقف شد. آسمانخراش امپایراستیت و مقر سازمان ملل در نیویورک نیز از جمله بناهایی بودند که چراغ‌هایشان را خاموش کردند.

برج ایفل هم تاریک شد اما تنها برای پنج دقیقه... کلیسای جامع مادرید نیز برای یک ساعت به خاموشی رفت. در میانمار مردم به مدت یک ساعت به جای برق از نور شمع استفاده کردند.

این یازدهمین دور اقدام موسوم به "ساعت زمین" بود که با همکاری و هماهنگی بنیاد زیست‌محیطی WWF با هدف جلب افکار عمومی نسببت به مسائل آب و هوا برگزار شد.

یک سخنگوی WWF (صندوق جهانی طبیعت) می‌‌گوید در سطح آلمان ۳۲۳ شهر در این کنش مشارکت داشتند: «این یک تلاش صرفا تبلیغاتی نیست بلکه بازتابی مثبت و عینی در حفظ محیط زیست دارد.»

بیش از همه شهرهایی باید در این راستا بکوشند که در تولید دی اکسید کربن و بالا بردن دمای زمین سهم بیشتری دارند. تغییرات جزیی در زندگی روزمره نیز در حفاظت از طبیعت و آب و هوا نقش دارند. به طور نمونه پرهیز از رفت و آمد با خودرو و یا مصرف کمتر گوشت می‌تواند کمکی به کاهش دی‌اکسید کربن باشد.

ابتکار اقدام "ساعت زمین" به سال ۲۰۰۷ و پیشنهاد روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد باز می‌گردد در این سال ۲,۲ میلیون نفر از مردم سیدنی، چراغ‌های غیرضروری را خاموش کردند.

در ایران این کار برای اولین مرتبه در سال ۱۳۹۰ و با خاموش کردن چراغ‌های برج میلاد تهران انجام گرفت. در یازدهمین سال برگزاری این اقدام، چراغ‌های پل طبیعت و برج میلاد خاموش شدند.

کد خبر 365600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha