شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در کاخ سفید دیدار کرد. از حاشیه‌های این دیدار می‌توان به دست‌ندادن ترامپ با آنگلا مرکل نام برد.

دیدار دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريكا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان می‌تواند تعیین‌کننده آینده ائتلاف دو سوی اقیانوس اطلس باشد و به روابط کاری میان سران این دو کشور شکل دهد.

ترامپ پس از خوشامدگویی به مرکل در کاخ سفید، گفت‌وگو با او را در دفتر کاری خود آغاز کرد. در پایان این دیدار، دو طرف در گفت‌وگو با خبرنگاران به طور خلاصه اعلام کردند این نشست به خوبی برگزار شد.

اعلام خبر این نشست در حالی است که کارشناسان پیشتر اعلام کرده بودند انتظار می‌رود دو طرف در دیدار خود به بررسی مسائلی از قبیل تامین بودجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همچنین روابط با روسیه بپردازند. این نخستین دیدار مرکل و ترامپ پس از آغاز دوران ریاست جمهوری ترامپ در ماه ژانویه است.

ترامپ در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره این‌که آیا مساله سازمان ناتو نیز در این دیدار مورد بحث قرار گرفت، اعلام کرد دو طرف در این نشست مسائل زیادی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز، آنگلا مرکل اعلام کرد او و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی خود، به تبادل دیدگاه در خصوص مساله مهاجرت و آوارگان پرداختند.

او امیدواری کرد آمریکا و اتحادیه اروپا بتوانند گفتگوها در خصوص موافقتنامه تجاری متقابل را از سر بگیرند.

دونالد ترامپ پس از ملاقات با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در واشنگتن در کنفرانس خبری مشترک با او در کاخ سفید حاضر شد و در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران گفت:«وقتی به پیمان نفتا نگاه می‌کنیم می‌بینیم که پیمان نفتا، وحشتناک است. پیمان نفتا برای ایالات متحده، فاجعه بوده است. نفتا برای شرکت‌ها، فاجعه بوده است. این پیمان بویژه برای کارگران (آمریکایی) فاجعه بار بوده است. به علت این پیمان، بسیاری از شرکت‌ها از امریکا خارج شده است. به همین علت است که من درمقابل آن ایستاده‌ام. شاید علت اصلی مخالفت من با نفتا همین مسئله است. مخالفت با نفتا در کنار تقویت ارتش آمریکا ، اصلی‌ترین مسائل مدنظر من است. ما ارتش کشور را تقویت خواهیم کرد و بیش از هر زمان دیگری، قوی خواهیم شد. امیدوارم از این نیروی نظامی استفاده نکنیم اما قوی‌تر خواهیم شد و شاید بیش از هر زمان دیگری، قدرت نظامی داشته باشیم. وقتی درباره تجارت صحبت می‌کنیم، من به دنبال اقدام‌هاي فوق هستیم. کشور ما وضعی متفاوت پیدا خواهد کرد . از نظر نظامی، کشور ما بسیار قوی‌تر خواهد شد. از نظر تجاری نیز ما قراردادهایی خواهیم داشت که خوب و مستحکم باشند و نه این‌که قراردادهایی داشته باشیم که به تعطیلی کارخانه ها و بیکاری شدید منجر شود.

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر از رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: وقتی رسانه‌ها حقایق را بیان نمی‌کنند من آنها را دور می‌زنم. به ندرت از این‌که پیام توئیتری بدهم، پشیمان می‌شوم. درباره شنود مکالمات تلفنی که در دولت گذشته بوده است باید بگویم که دست کم ما یک وجه مشترک داریم (کنایه به آلمان). افرادی که درباره این موضوع (شنود مکالمات تلفنی) صحبت کرده‌اند، حقوق‌دان‌های بسیار بااستعداد هستند. آنها در شبکه فاکس نیوز دیدگاهایشان را بیان کرده‌اند. من در این باره دیدگاهم را بازنگو نکرده‌ام. شما باید با فاکس نیوز صحبت کنید.»

از حاشیه‌های این دیدار می توان به دست ندادن ترامپ با آنگلا مرکل نام برد، به گزارش ای بی سی نیوز ،ترامپ در نخستین دیدار خود با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان لحظه ناجوری را رقم زد زیرا روبه‌روی عکاسان در دفتر کارش با صدراعظم آلمان دست نداد.

ترامپ سپس به عکاسان گفت: لطفا عکس خوبی را به آلمان بفرستید و گفت که تاکنون گفت‌وگوهای بسیار خوبی داشتند.

عکاسان سپس فریاد زدند دست بدهید. مرکل سریعا از ترامپ پرسید می‌خواهید دست بدهید؟ رئیس‌جمهور آمريكا هیچ پاسخی نداد.

اشپیگل آلمان نوشت که فضای کلی این نشست مقداری سرد بود. روزنامه بیلد آلمان در پایگاه اینترنتی خود نوشت: ترامپ نخواست با مرکل در دفتر کارش دست بدهد. ترامپ پیشتر در هنگام استقبال از مرکل با او دست داده بود.

کد خبر 365294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha