سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش گفت: بر اساس ضوابط بودجه امسال، پاداش 176 ساعت دوره‌های ضمن خدمت و پاداش مناطق محروم معلمان حذف شد.

محمدرضا محدث خراسانی در جمع خبرنگاران گفت: وزارت آموزش و پرورش 2 هزار و 167 میلیارد تومان در بخش سایر فصول بودجه این وزارتخانه کسری دارد.

وی اضافه کرد: البته آموزش و پرورش بین 250 تا 300‌میلیارد تومان نیز در بخش حقوق کسری دارد که پرداخت این میزان با وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

محدث خراسانی در خصوص دلایل کسری بودجه آموزش و پرورش اظهار داشت: افزایش حقوق فرهنگیان، مبلغی حدود یک‌ هزار و 250 میلیارد تومان بار مالی دارد که دولت این میزان را پیش‌بینی نکرده است.

وی با بیان این‌که مابقی کسری به پاداش پایان خدمت فرهنگیان بر می‌گردد، افزود: امسال 45 هزار فرهنگی بازنشسته شدند که در مقایسه با سال گذشته، تعداد بازنشستگان فرهنگی 10 هزار نفر افزایش داشته است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش گفت: امسال شاخص تراکم کلاس‌ها را افزایش دادیم و با این کار در به‌کارگیری 52 هزار نیروی انسانی صرفه‌جویی شد.

وی ادامه داد: بخش پیش‌دبستانی امسال به غیرانتفاعی واگذار شد و تنها در مناطق محروم پیش‌دبستانی توسط بخش دولتی اداره می‌شود، که در این واگذاری از 20 هزار معلم پیش‌دبستانی تنها 5 هزار معلم از بخش دولتی هستند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش به ضوابط بودجه امسال اشاره کرد و گفت: بر اساس ضوابط بودجه امسال، پاداش 176 ساعت دوره‌های ضمن خدمت و پاداش مناطق محروم معلمان حذف شد. ضمن این‌که مقرر شد 10‌درصد میزان مالی حق‌التدریس معلمان کم شود.

وی اضافه کرد: میزان پاداش مناطق محروم فرهنگیان عددی معادل 56 میلیارد تومان بود که حذف شد.

محدث در خصوص مرخصی فرهنگیان گفت: فرهنگیان مناطق محروم یک ماه مرخصی اضافه می‌گیرند که آن مرخصی حذف نشد. در حقیقت همه فرهنگیان یک ماه مرخصی دارند و فرهنگیان مناطق محروم 2 ماه مرخصی دارند که این میزان در کل 200 میلیارد تومان است و پرداخت می‌شود.

محدث به سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی اشاره کرد و اظهار داشت: این میزان در سال 85، 6/3 است درحالی‌که میانگین جهانی 1/5 است و باید سعی کنیم به این میزان برسیم.

وی در خصوص درخواست وام از بانک جهانی گفت: ایران سهام‌دار بانک جهانی است و ما حق دریافت وام داریم، که از سال 1383 نیز این درخواست مطرح شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش ادامه داد: میزان درخواست شده 500 میلیون دلار است که در حال پیگیری هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش گفت: بودجه آموزش و پرورش 5 هزار و 900 میلیارد تومان است که 5‌هزار و 600 میلیارد تومان آن صرف حقوق و مزایا می‌شود.

وی ادامه داد: تنها 480 میلیارد تومان هزینه حق‌التدریس است که 180 میلیارد تومان آن به معلمان حق‌التدریس و مابقی به معلمان رسمی که تدریس اضافه دارند، پرداخت می‌شود و میزان حق‌التدریس در سایر فصول تعریف شده است.

محدث اظهار داشت: به ازای هر نیروی انسانی در آموزش و پرورش 6 میلیون تومان هزینه می‌شود که امسال برای ادغام کلاس‌ها قدم برداشته شده است.

وی افزود: در استان آذربایجان شرقی یک هزار و 500 کلاس ادغام شده است.

کد خبر 36521

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز