رئیس پلیس راهور ناجا گفت: با اضافه شدن ۱.۵ میلیون راننده و یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودروی جدید به ناوگان حمل‌ونقل کشور ترافیک نوروزی امسال پرحجم‌تر از سال گذشته است.

سفر جاده

سردار تقي مهري با بيان اينكه 19ميليون خودرو و 12ميليون موتور‌سيكلت در سراسر كشور تردد مي‌كنند، افزود: «‌1.5ميليون راننده جديد و يك ميليون و 700هزار وسيله نقليه جديد به چرخه حمل‌ونقل و ترافيك كشور افزوده شده كه كنترل و مديريت اين ميزان وسيله نقليه نيازمند همراهي و همياري مردم و دقت بيشتر آنان است. البته پليس هم امسال با تمام توان و ظرفيت سفرهاي نوروزي را كنترل و مديريت مي‌كند.»

منظور رئيس پليس راهور از «تمام ظرفيت» حدود 500هزار نفر نيرو است كه با هماهنگي بين تمامي دستگاه‌هاي امدادي و خدماتي تا 14فروردين سال آينده، در طرح نوروزي ناجا مشاركت دارند. البته پليس علاوه بر دوربين‌هاي ثبت تخلف موجود در جاده‌ها، امسال 1000دوربين ليزري سيار و 30فروند بالگرد هم در اختيار دارد تا با آنها جاده‌ها را كنترل كند.

«افزايش ترافيك» البته تنها هشدار رئيس پليس راهور ناجا نبود، وي گفت: «ما در ايام نوروز شاهد افزايش برف و باران خواهيم بود و اين موضوع باعث مي‌شود تا شرايط متفاوتي داشته باشيم. اميدواريم با رعايت نكات ايمني از سوي رانندگان، نوروز خوبي داشته باشيم.»

سردار مهري با بيان اينكه سرعت و سبقت غيرمجاز و بي‌توجهي به جلو باعث بروز 70درصد تصادفات است، در اين‌باره گفت:«رانندگاني كه مرتكب 2 تخلف حادثه‌ساز شوند از ادامه سفر محروم شده و پليس نسبت به توقيف خودروي‌شان اقدام خواهد كرد. البته 5هزار نقطه حادثه‌خيز در معابر درون‌شهري و برون‌شهري شناسايي شده است. از اين تعداد 320نقطه در خارج از شهر و جاده‌ها قرار داشته كه با همكاري راهداري نسبت به اصلاح برخي از آنها و آشكار‌سازي‌ نقاط باقيمانده اقدام شده است.»

  • موج اول و دوم سفرها

جانشين فرمانده ناجا نيز با بيان اينكه از عصر امروز چهارشنبه موج اول سفرها آغاز مي‌شود و تا پايان هفته اول نوروز ادامه دارد، افزود:«موج دوم سفرها نيز با آغاز هفته دوم تعطيلات نوروزي آغاز خواهد شد. بيشترين ميزان حوادث رانندگي با آغاز موج دوم سفرها به‌وقوع مي‌پيوندد چرا كه عده‌اي در حال بازگشت از سفر بوده و عده‌اي نيز در حال رفتن به سفر هستند و از اين‌رو حجم تردد در جاده‌ها افزايش مي‌يابد.

سردار اسكندر مؤمني از مسافران خواست كه زمان سفرهاي نوروزي خود را مديريت كرده و حتما وضعيت جاده‌ها را تنها از سامانه‌هاي پليس راهور استعلام كنند.

  • خوب است بدانيد

پيش از سفر آخرين اطلاعات جاده‌ها را از طريق سامانه تلفني 141يا سايت www.141.ir دريافت كنيد.

همچنين با ارسال نام مبدأ و مقصد از طريق تلفن همراه به سامانه 1000141، اطلاعات لازم ارسال مي‌شود.

شماره‌هاي 88925252و 84498666ديگر مسير‌هاي اطلاع‌رساني درباره وضعيت ترافيكي و جوي در جاده‌ها هستند.

آخرين اطلاعات پليس هم در سايت پليس راهور به نشاني rahvar120.ir منتشر مي‌شود.

اگر با اتوبوس سفر مي‌كنيد درصورت رؤيت تخلفاتي همچون صحبت كردن راننده با تلفن همراه حين رانندگي، عدم‌استفاده راننده يا مسافران از كمربند ايمني، خستگي و خواب‌آلودگي راننده، رانندگي خطرناك، اشكالات فني خودرو و... شماره پلاك اتوبوس را به سامانه 110120 ارسال كنيد.

60درصد تصادفات در فاصله 30كيلومتري شهرها اتفاق مي‌افتد و اين نشان مي‌دهد خستگي و خواب‌آلودگي نقش مهمي در بروز تصادفات دارند؛ بنابراين بهتر است با پرهيز از رانندگي توأم با خستگي و خواب‌آلودگي سفر كنيد.

بعد از 2ساعت رانندگي حتما 15دقيقه استراحت كنيد. از عجله و شتاب در جاده‌ها پرهيز كرده و استراحت و خواب كافي را هم فراموش نكنيد.

از سالم بودن تجهيزات خودروي خود اطمينان داشته باشيد.

يك جعبه كمك‌هاي اوليه در خودرو داشته باشيد، گاهي ممكن است جان‌تان را نجات دهد.

60درصد حوادث رانندگي در نوروز گذشته به‌دليل واژگوني بوده است. عمده عوامل تصادف‌ها هم سرعت غيرمجاز، سبقت غيرمجاز و رانندگي و واژگوني به‌دليل خستگي و خواب‌آلودگي هستند.

بهتر است با آرامش رانندگي كرده و از شتاب و عجله خودداري كنيد.‌

بسياري از تصادف‌هاي حادثه‌ساز هنگام نوشيدن چاي، خوردن آجيل يا استفاده از سيستم صوتي خودرو توسط راننده بوده است، جان خودتان و ديگران را به خطر نيندازيد.

کد خبر 365127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha