پس از ماه‌ها بحث و با وجود مخالفت پارلمان پاکستان با مداخله این کشور در یمن گزارش‌ها از اعزام نیروهای نظامی اسلام‌آباد به مرزهای جنوبی عربستان برای مقابله با نیروهای انصارالله‌ خبر می‌دهد.

نظامیان

پايگاه ميدل‌ايست‌آي به نقل از منابع خود گزارش داده كه تيپ اعزامي پاكستان در داخل مرزهاي عربستان مستقر خواهند شد و در خارج از مرزها عملياتي نخواهند داشت. با وجود اعلام اين مسئله اما حضور نيروهاي پاكستان در اين منطقه ناآرام، اسلام‌آباد را عملا وارد جنگ يمن خواهد كرد.

مرزهاي جنوبي عربستان به‌دنبال حملات گسترده اين كشور و بمباران شهرهاي مختلف طي ماه‌هاي گذشته شاهد حملات تلافي‌جويانه نيروهاي شيعه انصارالله بوده است. نيروهاي انصارالله در مقابل حملات جنگنده‌هاي ائتلاف عربي، داخل خاك عربستان را با موشك‌هاي خود هدف قرار داده و برخي پايگاه‌هاي نظامي عربستان را در اين منطقه تصرف كرده بودند.

ضعف عربستان در اين منطقه وپيشروي‌هاي مكرر نيروهاي انصارالله باعث شده كه رياض از پاكستان درخواست كمك كند. عربستان بارها خواستار مشاركت پاكستان در ائتلاف عربي عليه يمن بوده اما 2 سال قبل پارلمان پاكستان به‌صورت رسمي با اين مسئله مخالفت و در مصوبه‌اي تأكيد كرد كه اسلام‌آباد بايد در اين جنگ بي‌طرف باقي بماند.

ائتلافي از كشورهاي عربي به رهبري عربستان از فروردين‌ماه 2سال گذشته حملات و بمباران شهرهاي مختلف يمن را شروع كرده‌اند كه كشته شدن بيش از 10هزار نفر و زخمي شدن 40هزار نفر ديگر را به‌دنبال داشته است.براساس اعلام منابع آگاه دولت پاكستان تلاش كرده كه اعزام نيروهاي نظامي اين كشور به عربستان محرمانه باقي بماند. علني شدن اين مسئله مي‌تواند اعتراض‌هاي مختلفي در پاكستان به‌ويژه از سوي پارلمان اين كشور را به‌دنبال داشته باشد.

اعزام نيروهاي پاكستاني چند‌ماه بعد از سفر ژنرال «قمر جاويد باجوه»، رئيس ستاد مشترك ارتش پاكستان به عربستان سعودي صورت گرفته است. حدود 3‌ماه قبل رئيس ستاد مشترك ارتش پاكستان در ديدار با همتاي عربستاني خود در رياض از افزايش همكاري‌هاي نظامي دو كشور خبر داد.

  • اداي يك دين؟

نواز شريف، نخست‌وزير پاكستان به‌نوعي جان خود را مديون عربستان مي‌داند. او از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ در رأس دولت پاكستان قرار داشت. دوره نخست‌وزيري شريف اما ناتمام باقي ماند و با فشار ارتش و به‌خاطر اختلاف‌ها با رئيس‌جمهور او مجبور به استعفا شد. ۱۷فوريه سال۱۹۹۷ شروع دوباره فعاليت او به‌عنوان نخست‌وزير پاكستان بود تا اينكه در سال۱۹۹۹ با كودتاي پرويز مشرف از قدرت خلع شد. نوازشريف در آن زمان بازداشت شد اما عربستان در تبعيدي توافقي ميزبان او شد. نواز ۷ سال را در اين كشور گذراند. در سال2014 عربستان هم براي كمك به اقتصاد دولت شريف 1.5ميليارد دلار به‌عنوان «هديه» به پاكستان پرداخت كرد.

به همين‌خاطر خيلي‌ها عقيده دارند كه نواز شريف قصد دارد با وجود مخالفت پارلمان اين كشور به هر شكلي در جنگ يمن به كمك عربستان بشتابد.به همين دليل اعلام شده است كه نيروهاي پاكستان تنها در خاك عربستان باقي مي‌مانند تا به نوعي مصوبه پارلمان دور زده شود. اما به هر حال واقعيت اين است كه منطقه مرزي عربستان صحنه درگيري است و نظاميان اسلام‌آباد در اين منطقه وارد نبرد با شيعيان انصارالله خواهند شد. اين مسئله مي‌تواند دولت پاكستان را دچار يك بحران سياسي كرده و تقابل ميان دولت و مخالفان را رقم بزند.

کد خبر 364993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha