همشهری آنلاین: احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری طرح نوروزی آرامش بهاری در ۲۴۰۰ امامزاده و بقعه متبرکه در سراسر کشور خبر داد.

طرح آرامش بهاری در امامزادگان

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری تشریح برنامه‌های طرح نوروزی آرامش بهاری با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خيريه وظیفه خطیر مدیریت امامزادگان را برعهده دارد و در تلاش است تا سطح خدمات‌رسانی فرهنگی، اجتماعی معنوی و رفاهی را در بقاع متبرکه ارتقاء بخشد، گفت: این طرح ملی با هدف تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی با استفاده از ظرفیت تعطیلات نوروزی، تقویت باورهای دینی و مذهبی و ارتقاي سطح فکری و فرهنگی زائرین و مسافران نوروزی، تبلیغ و ترویج سنت‌های اصیل اسلامی در عید نوروز و خدمت‌رسانی مطلوب به زائران اماکن متبرکه با همکاری بیش از ۳۰ هزار نفر از کارکنان سازمان اوقاف، خادمان، متولیان و هیأت امنا در امامزادگان و بقاع متبرکه کشور از فردا در سطح کشور آغاز و تا ۱۴ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

معاون سازمان اوقاف با اشاره به اینکه برگزاری طرح آرامش بهاری سابقه چندین ساله در امامزادگان کشور دارد، افزود: یکی از سنت‌های اصیل ایرانی و اسلامی در ایام تعطیلات نوروز مسافرت، صله ارحام و حضور در جوار اماکن متبرکه و امامزادگان در لحظه تحویل سال جدید است که بر این اساس موجب شد تا سازمان اوقاف تمام امکانات خود را برای خدمت‌رسانی به زائران و مسافران در بقاع متبرکه بسیج کند.

شرفخانی برگزاری مراسم غباروبی و عطرافشانی بقاع متبرکه در آخرین پنج‌شنبه سال را نخستین برنامه این طرح اعلام کرد و افزود : همزمان با اجرای مراسم غباروبی و عطرافشانی بقاع متبرکه امامزادگان، زیارت عاشورای امام حسین(ع) قرائت خواهد شد، همچنین دعای ندبه در مراسم اجتماع بزرگ زائران و مسافران نوروزی در روز جمعه آخر سال در امامزادگان قرائت و تعجیل در ظهور آن حضرت طلب خواهد شد.

وی برگزاری جشن ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و میلاد امام خمینی در روز ۲۹ اسفند ماه را از دیگر برنامه‌های پایان سال بقاع متبرکه برشمرد.

حجت‌الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته خیل عظیمی از مردم ولایتمدار ایران اسلامی، لحظه تحویل سال نو که بهترین لحظه سال است را در کنار مضجع شریف اهل بیت (ع)، فرزندان و نوادگان ایشان گذرانده‌اند، افزود : مردم ایران اسلامی ترجیح می‌دهند در لحظه تحویل سال در جوار امامزادگان کشور و در فضایی معنوی، سال نو را آغاز کنند و برای تحویل سال این امامزادگان بزرگوار را واسطه خیر و فیض و اتصال به مقام قرب الهی قرار می‌دهند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به علاقه و اشتیاق روزافزون مردم برای حضور در اماکن متبرکه هنگام تحویل سال نو، گفت: نخستین برنامه پیش‌بینی شده در این طرح ملی، مراسم ویژه تحویل سال نو در جوار امامزادگان کشور است که امسال این مراسم با حضور پرشکوه مردم، مسئولان، خانواده معظم شهدا و خادمان و متولیان امامزادگان در ۲۰۰۰ امامزاده و بقعه متبرکه برگزار می‌شود و این مراسم در امامزادگان شاخص برخی استان‌ها به شکل زنده از شبکه‌های سیما پخش خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در لحظه تحویل سال در جوار امامزادگان، طنین‌انداز شدن صلوات خاصه امام رضا(ع) است، افزود: برنامه‌های دیگری همچون قرائت قرآن، تواشیح، سرود، سخنرانی‌های مذهبی، قرائت دعای تحویل سال، مدیحه‌سرایی مداحان، قرائت زیارت آل یاسین و پخش زنده پیام نوروزی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در این ویژه‌برنامه پیش‌بینی شده است.

  • برپایی ۷۸۲ خیمه معرفت برای پاسخگویی به شبهات

حجت‌الاسلام شرفخانی با بیان اینکه طرح نورزی آرامش بهاری با حضور روحانیون و مبلغان آموزش‌دیده و با هدف ترویج و تبلیغ معارف اهل بیت(ع) و پاسخگویی به شبهات اجرایی می‌شود، تصریح کرد: با حضور کارشناسان و روحانیون اعزامی از قم برنامه‌های مختلف فرهنگی در امامزادگان با برپایی خیمه‌های معرفت در قالب ۶ غرفه اجرایی می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های ویژه طرح آرامش بهاری که هر سال با استقبال بی‌نظیر زائران همراه می‌شود، خیمه‌های معرفت است، افزود: امسال خیمه‌های معرفت در امامزادگان بصورت ۶ غرفه شامل غرفه گفتمان دینی، غرفه عفاف و حجاب، غرفه پاسخگویی به مسائل شرعی با حضور روحانی متخصص، غرفه کودکان (با عنوان قرآن بخوان و جایزه بگیر و غرفه نقاشی)، غرفه همه واقف باشیم به منظور معرفی وقف و آثار و برکات آن، با حضور کارشناسان متخصص و آشنا به مسائل وقف در بقاع متبرکه و غرفه نمایشگاه آرامش بهاری و عرضه محصولات فرهنگی از جمله ویژه برنامه‌های خیمه معرفت است.

شرفخانی اضافه کرد: تعطیلات نوروز و طرح آرامش بهاری فرصت مناسبی است تا مردم بدون واسطه با کارشناسان و مبلغان به گفتمان‌های دینی و مذهبی بپردازند و شبهات و مسائل مختلف شرعی خود را مطرح کنند و پیرامون سبک زندگی اسلامی آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

  • حضور ۳۰۳۴ روحانی و مبلغ در طرح آرامش بهاری

وی با بیان اینکه طرح نوروزی آرامش بهاری امسال از جنبه‌های کیفی و کمی شاخص‌ها رشد قابل توجهی داشته است، گفت : امسال در قالب این طرح ۳۰۳۴ روحانی و مبلغ شامل روحانی از حوزه علمیه قم و روحانیان بومی و یا از حوزه‌های علمیه استانی و شهرستانی در این طرح مشارکت دارند که در خیمه‌های معرفت به زائران و مسافران نورزی خدمت‌رسانی خواهند کرد.

  • فراهم‌سازی امکان اسکان زائران در ۱۷۵۱ امامزاده

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اماکن اسکان دائم و موقت زائران امسال در ۱۷۵۱ امامزاده و بقعه متبرکه کشور فراهم شده است، افزود: خدمات اسکان دائم و موقت زائران در امامزادگان و بقاع متبرک به زائران در ۹۵۸ بقعه به شکل دائم و با برخورداری از اماکن اقامتی ودر ۷۹۳ امامزاده هم به شکل موقت این خدمات ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در ۹۵۸ امامزاده و بقعه متبرکه کشور که دارای زائرسرا، مهمانپذیر و سوئیت است، امکان اسکان دائم زائران و مسافران فراهم شده است، گفت: بخشی از خدمات ارائه شده در این اماکن نیز بصورت رایگان ارائه می‌شود و در بخشی دیگر که هزینه‌ای دریافت می‌شود، مبالغ بسیار اندک است و برای همان زائرسراها و امامزادگان هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه در سال گذشته، گفت: بیش از ۶۱۶ هزار و ۲۷۵ نفر سال گذشته در زائرسراها اسکان دائم بیش از يك میلیون و ۴۲۰ نفر سال گذشته در کمپ‌های اسکان موقت و بیش از ۶۳۳ هزار نفر در حسینیه‌ها و مساجد کشور اسکان داده شدند که اتفاقی کم‌نظیر در فعالیت‌های اوقاف است.

  • برپایی نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی در ۶۸۴ بقعه متبرکه

رئیس ستاد طرح ملی آرامش بهاری اضافه کرد: امسال در ۵۱۷ بقعه متبرکه کشور، نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی شامل نرم‌افزار، کتاب و ... به صورت فروشگاهی برپا می‌شود.

حجت‌الاسلام شرفخانی تصریح کرد: امسال نمایشگاه آرامش بهاری در ۱۷۰۰ بقعه متبرکه و امامزاده برگزار می‌شود که شامل بخش‌های محتوایی و گرافیکی شامل ۱۵ تابلو با موضوع سبک زندگی اسلامی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تولید محصولات فرهنگی برای ارائه در امامزادگان، گفت: متناسب با مخاطبین مختلف محصولات فرهنگی متعددی با شمارگان هزاران نسخه شامل کتاب، کتابچه، تقویم‌های پالتویی و جیبی، بسته‌های لوازم‌التحریر برای کودکان، پازل‌های مختلف و جوایز بصورت بازی تهیه شده است تا در امامزادگان به کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها هدیه داده شود.

وی ادامه داد: فایل این محصولات فرهنگی و تبلیغی از طریق سایت www.mfpo.irیا www.mfso.ir قابل دریافت است.

  • پذیرایی از مسافران نوروزی در ایستگاه‌های صلواتی

حجت‌الاسلام شرفخانی با بیان اینکه برنامه دیگر طرح آرامش بهاری خدمت رسانی به زائران مسافران نوروزی است که در قالب دو بخش پذیرایی و اسکان برنامه‌ریزی شده است، گفت: امسال در ۱۱۱۴ امامزاده و بقعه متبرکه کشور ایستگاه صلواتی با هدف پذیرایی از مسافران و زائران نوروزی برپا می‌شود.

  • اقامه نماز جماعت طی ایام نوروز در بقاع متبرکه کشور

حجت‌الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه در طول اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه، نماز جماعت با حضور زائران و مجاوران برگزار می‌شود، تصریح کرد: مراسم ادعیه و مناجات‌خوانی در مناسبت‌های مختلف همچون میلاد حضرت زهرا(س) و روز جمهوری اسلامی برگزار می‌شود و در روز طبیعت نیز متناسب با ظرفیت امامزادگان برنامه‌هایی اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه طی در خواستی از مردم افزود: تعطیلات نوروز فرصت خوبی است تا بتوانند با اهل بیت(ع) و خاندان ایشان مودت و محبت داشته باشند و فرصت خوبی است تا مردم در امامزادگان برای خدمت‌رسانی به زائران به صورت افتخاری خدمت کنند زیرا امامزادگان و بقاع متبرکه به صورت مردمی اداره می‌شوند. بر این اساس امسال شبکه خادمان افتخاری بقاع متبرکه با لباس متحدالشکل و ظاهری آراسته راه‌اندازی خواهد شد تا به مردم  خدمت‌رسانی کنند.

  • بسیج سازمان اوقاف برای اجرای طرح آرامش بهاری

وی با بیان اینکه کارکنان سازمان اوقاف در ستاد مرکزی طرح آرامش بهاری بصورت شیفت‌بندی شده در تمامی ایام نوروز حضور خواهند داشت، افزود : مردم می‌توانند در سراسر کشور با شماره پیامک ۱۰۰۰۰۱۱۴۱۲۰ هر گونه کاستی و مشکل را در برگزاری این طرح را به ستاد مرکزی آرامش بهاری اطلاع‌رسانی کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد : همچنین ستادهای استانی طرح آرامش بهاری نیز در هر استان فعال خواهد بود که سال گذشته در مجموع ۳۰ هزار نفر از کارکنان، اعضای هیات امنا و خدام امامزادگان در قالب این طرح به زائران و مسافران نوروزی خدمت‌رسانی کردند.

  • امامزادگان محل آرامش و آسایش مردم

معاون سازمان اوقاف با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای بنا بر هماهنگی‌های صورت گرفته با پلیس راهور استراحت‌های کوتاه‌مدت مسافران در امامزادگان به عنوان محل آرامش و آسایش مردم است، تصریح کرد: مردم می‌توانند با مراجعه به پرتال جامع امامزادگان به نشانی www.emamzadegan.ir اطلاعات لازم پیرامون امامزادگان کشور را بدست آورند.

  • رویکرد آموزشی برنامه‌های خیمه معرفت در امامزادگان

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه انتقال مباحث تربیتی و آموزشی رویکرد اصلی خیمه‌های معرفت است، گفت: برنامه‌های آموزشی در خیمه‌های معرفت به صورت کلاسیک و منبری برگزار نمی‌شود بلکه در این برنامه‌ها با رویکرد توجه به سه طیف مخاطب، کارشناس و برنامه‌های تصویری چندرسانه‌ای به صورت کارگاهی و جذاب ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مبلغان اعزامی به امامزادگان طی یک ماهه گذشته دوره‌های آموزشی متعدد و متناسبی با آموزش‌ها را دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: امسال تفاوت این دوره‌های آموزشی با سال قبل، برگزاری دوره‌ها به صورت استان به استان و جداگانه بود و آموزش‌ها بصورت بومی و تخصصی ارائه شد.

معاون سازمان اوقاف از برگزاری بیش از ۷۰۰ نمایشگاه عفاف و حجاب و اهدای ۴ میلیون هدایای فرهنگی به کودکان ونوجوانان خبر داد و افزود: در قالب اجرای طرح آرامش بهاری مسابقات فردی و خانوادگی با نگاه سبک زندگی اسلامی و دینی در امامزادگان برپا خواهد شد و این هدایای فرهنگی شامل کتاب، پازل، مگنت، لوازم التحریر و ... به بر گزیدگان مسابقات اهدا خواهد شد.

حجت‌الاسلام شرفخانی با اشاره به تغییرات طرح در سال جاری از اجرای طرح آرامش بهاری وبر پایی خیمه معرفت در اماکن تاریخی خبر داد و افزود: ۳۷ مکان تاریخی و میراثی امسال شاهد برگزاری خیمه‌های معرفت با نگاهی متفاوت و برنامه‌هایی ویژه خواهند بود.

کد خبر 364978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha