فرهنگ مطالعه مطبوعات‌ در کشور و جهان افزایش یافته است و روابط عمومی‌ها باید بدانند با گروهی از مردم سر و کار دارند که کنجکاو بوده و به مسائل روز حساس هستند، بنابراین رسانه‌ها و در کنار آن روابط عمومی‌ها باید پاسخگوی افکار عمومی باشند.

هوشنگ عباس‌زاده - کارشناس - در کارگاه آموزشی که با موضوع روابط عمومی و تبلیغات در حاشیه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد، با بیان این مطلب و با اشاره به این که حدود 50 سال پیش واحد یا دفتری با عنوان اداره دفتر روابط‌عمومی در سازمان‌ها دایر شد و به تدریج رشد یافت، اظهار کرد: در حال حاضر روابط عمومی در هر سازمان یا مؤسسه‌ای که بخواهد شکل بگیرد وجود خواهد داشت و سازمان‌ها بعد از بالاترین مقامشان روابط عمومی‌ها را قرار دادند و این موضوع جزء فرهنگ هر سازمان محسوب می‌شود.

 وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف روابط عمومی در واقع پاسخگویی، اطلاع‌رسانی و در مقابل آن اطلاع‌یابی است؛ یعنی رسانه‌ها برای روابط عمومی‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنند و روابط‌عمومی‌ها نیز از رسانه‌ها اطلاع‌یابی می‌کنند و روابط‌عمومی از طریق رسانه‌ها می‌تواند با آحاد مختلف مردم ارتباط تنگاتنگی برقرار کند و هر چقدر روابط عمومی یک سازمان به سؤالات و شبهات اهمیت داده و آن‌ها را پیگیری کند به همان میزان ارزش سازمان را بالا برده و به همین دلیل است که می‌گویند روابط‌عمومی یعنی مهندسی انسانی، بنابراین باید به این موضوع توجه داشت.

 وی در ادامه با اشاره به وضعیت روزنامه‌ها و نقش آن‌ها در روابط عمومی اظهار کرد: در کشور ما روزنامه‌ها از نظر کمیت رشد خوبی داشتند و در حال حاضر بیش از 60 تا 70 روزنامه یومیه داریم که این تعداد 5/2 میلیون تیراژ دارند.

 او با بیان این که این رقم جای تأسف دارد و ضعیف است، گفت: ما جمعیت 70 میلیونی هستیم و بر اساس استانداردهای جهانی برای هر 10 میلیون نفر باید یک میلیون‌ام تیراژ وجود داشته باشد، بنابراین استاندارد کشور ما در این زمینه رقم 7‌میلیونی‌ است که با 5/2 میلیون فاصله زیادی دارد و این نشان دهنده آن است که هنوز فرهنگ روزنامه‌خوانی در کشور ما رشد نیافته و این در حالی است که کشور ژاپن بر اساس آخرین آمار دارای جمعیت 126 میلیون نفر است و مطبوعات آن جا حدود 70 تا 75‌میلیون تیراژ دارد.

 وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به انتشار اولین روزنامه که در حدود 170 سال پیش با عنوان کاغذ اخبار منتشر شد اظهار کرد: در زمان‌های قدیم با توجه به شرایط و نبود روزنامه و اطلاع‌رسانی به مردم وجود روابط عمومی‌ هم آنچنان احساس نمی‌شد اما در حال حاضر فرهنگ مردم افزایش یافته و با افزایش روزنامه‌ها و مطبوعات این نیاز نیز بیشتر احساس می‌شود.

وی اظهار کرد: روابط عمومی می‌تواند در راستای پربار کردن اطلاعات و اخبار گام‌های زیادی بردارد و اگر بخواهیم به اهداف خود در سازمان دست یابیم باید ارتباط را شناخته و تفکرمان ارتباطی باشد و ارتباطی نیز عمل کنیم و از طرفی روابط عمومی باید پل ارتباطی بی‌طرف بین سازمان و مخاطبان آن سازمان باشد.

 او اظهار کرد: روابط عمومی مثل یک فرمول است و آن شناسایی به همراه شناساندن و دستیابی به تفاهم یا رضایت‌مندی‌ است و تعریف جدید روابط عمومی این است که روابط عمومی باید بیرون سازمان را برای درون تفسیر کند؛ یعنی چیزی را به وجود آورد که بازخورد نام دارد و در واقع روابط‌عمومی منعکس‌کننده خواست‌ها، نیازها و واکنش‌های بیرونی سازمان به داخل مجموعه‌اش است که روابط عمومی در آن وجود دارد.

 این کارشناس گفت: وظیفه روابط عمومی این است که داستان مردم را نزد سازمان عرضه کند نه این که فقط توجیه‌کننده بوده و بخواهد خود را مطرح کند.

وی همچنین با اشاره به دیگر تعریف روابط عمومی گفت: روابط عمومی عبارت است از مردم‌شناسی، به همراه مردم‌داری و مردم یاری در راستای اثربخشی سازمان بنابراین باید به نقش و اهمیت روابط عمومی و موضوع تبلیغات در این حوزه توجه و اهمیت لازم داده شود.

مدیریت ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی سازمان ها، مؤسسات، بنگاه‌ها، ارگان ها، نهادها، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها سال هاست که برعهده واحد یا دفتری به نام روابط عمومی است و بیش از یکصد هزار نفر در روابط عمومی‌ها مشغول انجام وظیفه هستند و تشکیلات و واحدهای دولتی و غیردولتی به نوعی دارای واحد روابط عمومی به عنوان یک پل ارتباطی با مخاطبان، سرویس گیرندگان و مشتریان داخلی و خارجی خود هستند.

 روابط عمومی به عنوان مهندس توافق وتفاهم، نقش راهبردی در سازمان ها و مؤسسات دارد، به طوری‌که یک روابط عمومی کارآمد و تخصصی و کارشناسی می‌تواند سازمان یا مؤسسه خود را در جامعه مورد اقبال و محبوبیت و رضایت افکار عمومی قرار دهد و غیر این صورت جامعه از سازمان یا مؤسسه رویگردان خواهد شد و در نتیجه انتقادها، شکایت‌ها و بی‌تفاوتی‌های مردم افزایش خواهد یافت و سازمان یا مؤسسه، افکار عمومی نامساعدی را پیش روی خواهدداشت که ورشکستگی و بی‌اعتباری نتیجه آن خواهد بود.

کد خبر 36479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز