مقام‌های سازمان ملل می‌گویند جهان این روزها شاهد بزرگ‌ترین بحران انسانی بعد از جنگ جهانی دوم است؛ بحرانی که در یک کلمه خلاصه می‌شود،

قحطی

قحطي. استفان اوبراين، معاون دبيركل سازمان ملل در امور بشردوستانه، ديروز در نشست شوراي امنيت با اشاره به قحطي فزاينده و گرسنگي حدود 25ميليون انسان در 4كشور جهان هشدار داد كه سازمان ملل اكنون با بزرگ‌ترين بحران بشري طي بيش از 70سالي كه از تأسيس اين سازمان مي‌گذرد، روبه‌رو شده است.

اوبراين تأكيد كرد كه بدون تلاش‌هاي هماهنگ جهاني، مردم در اين كشورها از فرط گرسنگي با مرگ مواجه خواهند شد و بسياري نيز به بيماري مبتلا شده و به‌علت بيماري جان خواهند داد. يمن، سودان جنوبي، نيجريه و سومالي، 4كشوري هستند كه سازمان ملل زنگ خطر مرگ بخشي از ساكنانش را به‌صدا درآورده است. معاون دبيركل سازمان ملل براي جلوگيري از

«يك فاجعه بزرگ» خواستار اختصاص بودجه‌اي معادل 4.4ميليارد دلار (16هزار ميليارد تومان) براي نجات مردم اين كشورها از گرسنگي و قحطي شد. يك‌ماه پيش هم دبيركل سازمان ملل، آنتونيو گوترش، ضمن هشدار نسبت به وقوع يك بحران غذايي در جهان اعلام كرد كه سازمان ملل با گذشت 3‌ماه از سال جديد ميلادي، تنها توانسته 90ميليون دلار از بودجه وعده داده شده از سوي كشورهاي عضو را دريافت كند.

  • يمن:2سال حملات هوايي و زميني عربستان و هم‌پيمانانش، اين كشور را به بحراني‌ترين منطقه جهان تبديل كرده است. در يمن در هر 10دقيقه يك كودك به‌خاطر بيماري‌هاي قابل كنترل جان مي‌دهد؛ بيماري‌هايي كه در سايه جنگ و محاصره همه‌جانبه جان مي‌گيرند. بيش از 500هزار كودك زير 5سال يمني درگير سوءتغذيه حاد هستند.

 سازمان ملل تخمين مي‌زند كه بيش از 19ميليون نفر از مردم يمن، يعني چيزي بيش از دو سوم جمعيت اين كشور، به يكي از انواع كمك‌هاي بشردوستانه نياز دارند كه از اين تعداد دست‌كم 14ميليون نفر به غذاي كافي دسترسي ندارند. محاصره زميني، هوايي و دريايي عربستان، يمني‌ها را از دسترسي به كمك‌هاي بين‌المللي محروم كرده است. جنگ يمن تاكنون بيش از 12هزار كشته و 3ميليون آواره به جا گذاشته است.

  • سودان جنوبي: سازمان ملل اعلام كرده بيش از 100هزار نفر در سودان جنوبي در قحطي مفرط به‌سرمي‌برند و از اين‌رو در آستانه مرگ هستند. بيش از يك ميليون نفر هم براي غذا و آب دچار مشكل هستند و در آستانه قحطي كامل به‌سرمي‌برند. در مجموع 4ميليون و 900هزار نفر از مردم سودان جنوبي يعني چيزي حدود 40درصد از جمعيت اين كشور، با گرسنگي دست به گريبان هستند. اين كشور طي 4سال گذشته درگير جنگ داخلي بوده اما طي ماه‌هاي اخير دچار بدترين وضعيت انساني طي سال‌هاي اخير شده است. كاروان‌هاي كمك‌هاي بشردوستانه بين‌المللي براي مردم سودان جنوبي يا از سوي نيروهاي دولتي يا از سوي مخالفان هدف حمله قرار مي‌گيرند.
  • نيجريه: سازمان ملل شرايط به‌وجود آمده در شمال شرق نيجريه را بزرگ‌ترين بحران قاره آفريقا مي‌داند. درگيري ميان دولت و گروه تروريستي بوكوحرام در اين منطقه ادامه دارد و مردم اين مناطق در ميانه ميدان جنگ گير افتاده‌اند. اقدامات بوكوحرام به مرگ بيش از 200هزار نفر از مردم و آوارگي بيش از 2ميليون و 600هزار نفر ديگر منجر شده است. بوكوحرام طي 7سال گذشته عليه دولت مركزي نيجريه حملات مسلحانه‌اي را ترتيب داده و به بمبگذاري در شهرها و روستاهاي مختلف اين كشور روي آورده است. اين گروه از 2سال پيش هم با داعش اعلام بيعت كرده است. 75هزار كودك نيجريايي به‌علت سوءتغذيه در معرض مرگ هستند. در مجموع بيش از يك ميليون و 800هزار نفر از مردم اين كشور با گرسنگي دست به گريبانند و 7ميليون نفر هم در تأمين غذا و آب مورد نياز خود دچار مشكل هستند.
  • سومالي: آخرين بار كه سومالي به يك كشور قحطي‌زده تبديل شد بيش از 260هزار نفر جان دادند. اين ماجرا به 6سال پيش بازمي‌گردد. اكنون حملات گروه تروريستي الشباب، مناطق مختلف سومالي را به كام جنگ كشيده است. كمتر از 2هفته پيش، تنها طي 48ساعت، 100نفر از مردم در اين كشور بر اثر گرسنگي جان دادند. حدود 3ميليون نفر در وضعيت بحراني دسترسي به غذا به‌سرمي‌برند و نيازمند اقدام فوري سازمان ملل هستند. در سومالي، بيش از 6ميليون نفر نيازمند يكي از انواع كمك‌هاي فوري بشردوستانه‌اند. سازمان ملل هشدار داده كه يك ميليون كودك زير 5سال سوماليايي، طي ماه‌هاي آينده دچار سوءتغذيه خواهند شد.
  • آوارگاني كه از دامن يك جنگ به جنگي ديگر مي‌گريزند

بحران انساني يمن، روي ديگري دارد كه كمتر به آن پرداخته شده و آن فرار مردم از فقر و درگيري در كشورهاي شاخ آفريقا به اين كشور است. اتباع كشورهاي سودان جنوبي، سومالي و برخي ديگر از كشورهاي آفريقايي با عبور از خليج عدن و درياي سرخ خود را به يمن مي‌رسانند؛ غافل از اينكه در اين كشور شرايط بدتري منتظر آنان است. طبق اعلام سازمان ملل، 270هزار آواره جنگي از كشورهاي آفريقايي در يمن زندگي مي‌كرده‌اند و طي سال گذشته ميلادي، 117هزار نفر ديگر به اين تعداد اضافه شده است.

کد خبر 364711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha