همشهری آنلاین: معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: روزانه ۶ هزار و ۲۵۰ تن زباله و پسماند در عرصه‌های منابع طبیعی جنگلی و مرتعی شمال کشور دفن می‌شود.

زباله

به گزارش ایرنا، عباسعلی نوبخت در مراسم رونمایی از پویش «همین یک زمین» با پیام «زباله پاداش جنگل نیست» عوامل اصلی تخریب جنگل‌های شمال کشور را دفن زباله، بهره‌برداری از معادن، چرای دام، بهره برداری‌های مجاز و غیر مجاز و قاچاق چوب عنوان کرد.

وی افزود: دفن زباله اکنون از بزرگترین مشکلات عرصه‌های منابع طبیعی، جنگلی و مرتعی شمال کشور است.

وی اظهارداشت: اکنون 51 منطقه در سطح 458 هکتار عرصه جنگلی و مرتعی به طور رسمی به دفن زباله و پسماند اختصاص دارد که 39 قطعه آن عرصه جنگلی و 12قطعه آن عرصه مرتعی است.

نوبخت تصریح کرد: طبق آمارها روزانه سه هزار و 150 تن زباله شهری و روستایی در مازندران، 2 هزارتن در گیلان و یک هزار و 100 تن مدفون می‌شود که این روند نگران کننده است.

معاون امور جنگل‌ها اضافه کرد: به طور کلی دفن زباله در 202 هکتار عرصه جنگلی و 256 هکتار مرتع انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سرانه زباله برای هر نفر در مازندران یک کیلوگرم، در گیلان 750 گرم و گلستان 750 گرم است، گفت: براساس مقالات ارایه شده، روزانه 753 هزار لیتر شیرابه در مازندران از این زباله‌ها حاصل می‌شود که سبب خشکیدگی جنگل‌های بخش‌های پایین دست این عرصه‌ها شده است.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته در شهرستان ساری، چوپانی به دلیل مصرف آب آلوده به شیرابه زباله جان خود را از دست داد که این مهم روی اکوسیستم گیاهی و جانوری نیز تاثیرگذار است.

به گفته نوبخت، مدارک این پرونده در شهرداری ساری موجود است و پس از آن شهرداری این شهر اعلام کرد که مشکل آب منطقه به دلیل استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب برطرف شده است.

کد خبر 364686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha