مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایوان انتظار نام پلازایی است که در زیر زمین و با ۴۳ هزار متر مربع زیربنا در میدان ولیعصر تهران ساخته شده است.

ایوان انتظار میدان ولیعصر (عج)

این پلازا (پلازا به میدانی که جهت تسهیل عبور و مرور و استفاده بهتر از محیط شهری ساخته شده، گفته می‌شود) با حدود ۴۳ هزار متر مربع زیربنا و بیش از ۳۰۰۰ متر مربع مساحت فرهنگی با ۳۶ ستون استوانه‌ای و به شکل دایره‌ای به قطر ۶۵ متر ساخته شده است که فضای باز ایوان دارای دو مناره با ۵۰ متر قطر است.

این ایوان در 7 طبقه در زیر زمین بنا شده است که سطح صفر زمین را به سطح منفی ۳۰ وصل می‌کند.

معماری این بنا سادگی، بی‌تکلفی و در عین حال خلوص و زیبایی را القاء می‌کند که این ویژگی‌ها توسط طراح این سازه برای مفهوم انتظار و میدانی که با نام حضرت ولیعصر (عج) نامگذاری شده در نظر گرفته شده است.

آژانس عکس همشهری|عکاس: حامد فرج اله

ساخت ایوان انتظار از مهر سال 94 آغاز شد و برای ساخت این سازه ۱۷۰ هزار متر مکعب خاکبرداری و بیش از ۱۰ هزار تن میل‌گرد، ۶۶ هزار متر مکعب بتون‌ریزی و ۹۰ هزار متر مربع قالب بکار رفته است. این سازه دارای ۴۵ دستگاه پله برقی است.

دسترسی شهروندان از میدان ولیعصر به خط ۳ مترو که بزرگراه آزادگان در جنوب غرب تهران را به شهرک قائم در شمال شرق شهر متصل می‌کند، اولین کارکرد و دسترسی همزمان به خط ۶ مترو که محدوده حرم حضرت عبدالعظیم در جنوب تهران را به محله کوهسار در شمال غرب شهر متصل می‌کند و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد، دومین کارکرد این مجموعه است.

تصاویر بیشتر ایوان انتظار را می‌توانید اینجا ببینید.

کد خبر 364588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha