رای دادگاه عالی قانون اساسی کره‌جنوبی، پایانی بود بر ۵‌ ماه کشمکش در فضای سیاسی این کشور؛ پارک گون-هه، نخستین رئیس‌جمهور زن کره‌جنوبی، از قدرت برکنار شد.

کره جنوبی

8 قاضي دادگاه عالي قانون اساسي ديروز به اتفاق آرا، راي3‌ماه پيش پارلمان مبني بر بركناري خانم پارك را تأييد كردند. پارك با اين رأي مصونيت قضايي‌اش را هم از دست مي‌دهد و ممكن است به جرم فساد مالي در دادگاه كيفري هم مورد پيگرد قرار گيرد. لي جونگ-مي، قاضي ارشد دادگاه عالي، پس از اعلام رأي دادگاه گفت كه خانم پارك به «روح دمكراسي و حكومت قانون» ضربه زده است. طبق حكم دادگاه، پارك اطلاعات محرمانه دولتي را برخلاف قانون و برخلاف امنيت ملي كره‌جنوبي، در اختيار نزديك‌ترين دوستش قرار مي‌داده و به او اين قدرت را داده بود كه در امور حكومت دخالت كند.

ديروز هزاران نفر از هواداران و مخالفان پارك گون-هه بيرون ساختمان دادگاه عالي تجمع كرده بودند. با اعلام رأي دادگاه، مخالفان او كه 5‌ماه است وقت و بي‌وقت در خيابان‌هاي سئول و ديگر شهرهاي بزرگ كره جنوبي دست به تجمع و تظاهرات زده بودند، فرياد شادي سر دادند اما هوادارانش با نيروهاي پليس درگير شدند. طبق اعلام پليس، دست‌كم 2نفر از هواداران پارك كه در درگيري‌هاي ديروز زخمي شده بودند، جان داده‌اند.

نمايندگان پارلمان، در پاسخ به 2‌ماه تظاهرات گسترده مخالفان پارك گون-هه، با 234رأي موافق و 65رأي مخالف رئيس‌جمهور را معلق كردند. پارك ترجيح داد ديروز را در سكوت بگذراند و بيانيه‌اي صادر نكند. رئيس دفتر او هم گفت كه خانم پارك فعلا تا آرام شدن اوضاع، كاخ رياست‌جمهوري را ترك نخواهد كرد.

  • خانم پارك چرا بركنار شد؟

در بطن ماجراي بركناري پارك گون-‌هه، نام صميمي‌ترين دوستش يعني خانم چون سن-سيل قرار دارد. سابقه دوستي اين دو به 40سال قبل باز‌مي‌گردد. چون سن-سيل كه اكنون در بازداشت به سر مي‌برد، متهم است به‌خاطر نزديكي‌اش با رئيس‌جمهور، شركت‌هاي بزرگ كره‌اي ازجمله سامسونگ و هيونداي را تحت فشار قرار مي‌داده تا به انجمن‌هاي غيرانتفاعي و خيريه‌اي كه زيرنظر او اداره مي‌شده‌اند، كمك مالي كنند.

او تنها از سامسونگ كه بزرگ‌ترين شركت كره‌اي به شمار مي‌رود، 40ميليون دلار (حدود 150ميليارد تومان) دريافت كرده بود؛ ماجرايي كه 3هفته پيش به دستگيري لي جائه يونگ، فرزند ارشد رئيس سامسونگ كه از او به‌عنوان وارث اين شركت ياد مي‌شود، منجر شد. چون سن-سيل متهم است از 50شركت بزرگ كره‌اي، مبلغي مجموعا حدود 65ميليون دلار (حدود 240ميليارد تومان) كمك مالي دريافت كرده است.

پارك متهم است نه‌تنها خود از اين بده‌بستان‌ها مطلع بوده بلكه قدرت لازم را هم به خانم چون داده بود تا بتواند آنگونه كه مي‌خواهد رفتار كند. پارك گون-هه اسناد دولتي و اطلاعات محرمانه را هم در اختيار دوستش قرار مي‌داده و چون سن-سيل هم ضمن سوءاستفاده از اين وضعيت در عزل و نصب مقام‌هاي دولتي ايفاي نقش مي‌كرده است. خانم پارك همچنين متهم است زماني كه اعتراض‌هاي دانشجويي با هدف مقابله با قدرت چون سن-سيل به راه افتاد، ضمن مخفي كردن حقيقت، سعي در سركوب اعتراض‌ها و خاموش كردن صداي مخالفان داشته است.

  • قدم بعدي در سياست كره‌جنوبي

دادگاه عالي قانون اساسي كره‌جنوبي 6‌ماه فرصت داشت رأي پارلمان اين كشور را كه به استيضاح رئيس‌جمهور منجر شد، بررسي و نظر خود را اعلام كند. اين دادگاه اما ترجيح داد زودتر تكليف دولت را مشخص كند. حالا طبق قانون اساسي، نخست‌وزير اين كشور كه به‌عنوان رئيس‌جمهور موقت قدرت را در دست گرفته، 60‌روز مهلت دارد انتخابات را برگزار كند.

جديت مقام‌هاي دادستاني كره‌جنوبي در پيگيري پرونده فساد مالي پارك گون-هه و اطرافيانش، طوفاني سياسي در اين كشور به راه انداخت؛ طوفاني كه نه‌تنها رئيس‌جمهور را با خود برد، بلكه به شكاف در حزب حاكم و دوپارگي بي‌سابقه در جامعه كره هم منتهي شد. ديروز آنهايي كه در اعتراض به حكم دادگاه با نيروهاي پليس درگير شدند، اغلب افراد ميانسال محافظه كار بودند؛ كساني كه از دوران حضور پدر خانم پارك، يعني پارك چون-هي در قدرت، خاطرات خوشي در ذهن دارند.

پارك چون-هي را معمار توسعه و پيشرفت كره‌جنوبي مي‌دانند. در شرايط پيش‌آمده، تغييرات گسترده در ساختار سياسي كره‌جنوبي بسيار محتمل به‌نظر مي‌رسد. با افول وضعيت محافظه كاران، احتمال به قدرت رسيدن چپ‌ها در كره‌جنوبي وجود دارد. در اين صورت احتمالا دولت جديد كره‌جنوبي، بار ديگر به سمت تنش‌زدايي با پيونگ‌يانگ پيش خواهد رفت؛ موضوعي كه آنقدرها خوشايند ژاپن و آمريكا، دشمنان درجه يك پيونگ‌يانگ نخواهد بود.

  • زندگي تراژيك خانم رئيس‌جمهور!

طي 5‌ماه گذشته، همه‌‌چيز در كره‌جنوبي برق‌آسا پيش رفت. رئيس‌جمهوري كه بسيار مورد احترام مردم بود، حالا از قدرت بركنار شده و ممكن است تا چند‌ماه ديگر پشت ميله‌هاي زندان باشد. پارك گون-هه حدود 4سال در قدرت بود. اين نخستين‌بار است كه يك رئيس‌جمهور در كره‌جنوبي استيضاح و پيش از اتمام دوره 5ساله رياست‌جمهوري‌اش مجبور به ترك قدرت مي‌شود. پارك، نخستين رئيس‌جمهور زن در كره‌جنوبي هم بود. پدرش، پارك چون-هي، به‌مدت 18سال قدرت را در دست داشت.

او در سال 1961با كودتاي نظامي به قدرت رسيد اما 2سال بعد با برگزاري انتخابات بر مسند رياست‌جمهوري نشست تا اينكه در سال 1979ترور شد. طي سال‌هاي حكومت او، كره‌جنوبي در ازاي محدوديت آزادي‌هاي مدني و سركوب فعاليت‌هاي سياسي، روند توسعه اقتصادي را به سرعت طي كرد. آنچه امروز مردم جهان از كره‌جنوبي توسعه يافته در ذهن دارند، ثمره توسعه در دوران پارك چون-هي است. دخترش اما تا به اينجا زندگي تراژيكي داشته است؛ 22ساله كه بود مادرش به‌دست عوامل وابسته به كره‌شمالي ترور شد.

او از آن زمان مسئوليت‌هايي را در كنار پدرش تجربه كرد. 5سال بعد پدرش هم به‌دست رئيس سازمان اطلاعات ترور شد. زماني كه خودش هم به‌طور جدي‌تر وارد عرصه سياسي شد، در يك گردهمايي سياسي مورد حمله قرار گرفت؛ حمله‌اي كه 60بخيه را مهمان صورتش كرد. انتخاب خانم پارك به رياست‌جمهوري، انتظارات وسيعي براي اصلاحات، تسريع در روند رشد اقتصادي و بهبود شرايط اجتماعي را به‌دنبال داشت؛ دوره‌اي كه به سرانجام نرسيد. تنها دوست روزهاي سخت زندگي‌ خانم رئيس‌جمهور، حالا بركناري او از قدرت و بدنامي‌اش در تاريخ كره‌جنوبي را رقم زده است.

کد خبر 364570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha