همشهری آنلاین: به دنبال انتشار رای دادگاه قانون اساسی کره جنوبی به برکناری دائمی «پارک گئون هی» رئیس جمهوری، شرایط ویژه‌ای در این کشور حاکم شده و گزارش‌ها از آماده‌باش کامل نیروهای ارتش در سراسر کشور حکایت دارد.

آخرین وضعیت کره جنوبی بعد از برکناری رئیس جمهور | کشته شدن ۲ نفر در تجمعات رزو جمعه

به گزارش ایرنا، دادگاه قانون اساسی کره جنوبی روز جمعه با رای هشت قاضی خود، رسوایی سیاسی در نهاد ریاست جمهوری این کشور را تایید و اعلام کرد که در این نهاد تخلف و پنهان کاری صورت گرفته است و رای خود را مبنی بر برکناری رئیس جمهور این کشور از قدرت و سلب تمامی اختیارات وی صادر کرد.

  • آماده باش ارتش

اعلام این رای باعث شد تا ستاد فرماندهی ارتش کره جنوبی به تمامی سربازان خود در نقاط مختلف کشور اعلام آماده باش بدهد و از آنان بخواهد نسبت به هر گونه تحولات غیرقابل پیش بینی هوشیاری خود را حفظ کنند.

یونهاپ، خبرگزاری کره جنوبی ساعتی پیش با اعلام این خبر نوشت: ستاد فرماندهی ارتش کره اعلام کرد که ممکن است کره شمالی با توجه به تحولات پیش آمده و حاشیه های موضوع برکناری خانم «پارک» بخواهد دست به تحرکات احتمالی در منطقه بزند.

البته این گزارش یادآور شده که تاکنون هیچ تحرک و فعالیتی از جانب کره شمالی مشاهده نشده اما با این حال و از اوایل امروز که رای دادگاه اعلام شد، تمامی نظامیان و نیروهای مسلح این کشور در همه نقاط کشور به حال آماده باش درآمده اند.

  • محاصره ادارات و نهادهای دولتی توسط پلیس

همزمان اعلام شده که پلیس و نیروهای امنیتی کره جنوبی از صبح امروز بسیاری از نهادها و سازمانهای دولتی را به دلیل بروز تنش های احتمالی در شهر سئول پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ به محاصر خود درآورده اند و حضور آنان در سطح شهرها نیز کاملا محسوس است.

نیروهای پلیس همچنین از تجمع مردم در سطح شهر و خیابانهای منتهی به کاخ ریاست جمهوری و در اطراف نهادهای حساس دولتی جلوگیری به عمل آورده و آنان را متفرق می کنند.

  • تجمع مردم در اطراف دادگاه قانون اساسی

گزارش رسانه های کره ای حاکیست که امروز و همزمان با برگزاری دادگاه قانون اساسی کره جنوبی، شماری از طرفداران خانم «پارک گئون هی» در اطراف ساختمان این دادگاه تجمع کرده و شعارهایی در حمایت از وی سر می دادند.

این تجمع در نهایت با مداخله 8 هزار مامور پلیس و 360 دستگاه اتوبوس ویژه به پایان می رسد.

  • بیانیه حزب حاکم کره جنوبی

حزب حاکم «سائه نوری» کره جنوبی نیز که به دنبال مبرا کردن خود از رسوایی فساد سیاسی در کشور و دولت، 25 بهمن ماه سالجاری نام خود را به حزب کره آزاد (‌لیبرتی کوریا) تغییر داده بود، امروز با صدور بیانیه ای از این رسوایی اعلام برائت و از مردم عذرخواهی کرد.

این حزب در بیانیه خود از همه مردم خواست ضمن احترام به رای صادر شده، وحدت کشور را حفظ کرده و رفتاری در پیش نگیرند که منجر به بی ثباتی شود.

حزب آزاد کره همچنین با بیان اینکه این اولین بار است که دادگاهی در این کشور در باره برکناری رئیس جمهوری چنین تصمیمی می گیرد، یادآور شد: لازم است که ثبات و وحدت کشور حفظ شود و ضمن آنکه همه باید به این رای احترام بگذارند باید تلاش شود کشور از این وضعیت سربلند بیرون بیاید.

  • بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا

همچنین به دنبال صدور رای دادگاه قانون اساسی کره جنوبی به برکناری رئیس جمهوری این کشور، «مارک تونر» سخنگوی موقت وزارت امور خارجه آمریکا نیز نسبت به این مساله واکنش نشان داد و اعلام کرد که به رغم برکناری خانم «پارک» کاخ سفید روابط خود را با کره جنوبی حفظ می کند.

او گفت که کشورش به همکاری خود با «هوانگ کیو آهین» نخست وزیر و کفیل ریاست جمهوری جمهوری (رئیس جمهوری موقت) و همچنین رئیس جمهور آینده این کشور ادامه خواهد داد.

وی در عین حال اعلام کرد که اتفاقات پیش آمده هیچ تغییری در مناسبات دو کشور ایجاد نمی کند و کاخ سفید موضع خاصی در خصوص استیضاح و برکناری رئیس جمهوری کره جنوبی توسط دادگاه ندارد و به تصمیم این کشور در این رابطه احترام می گذارد.

  • برگزاری انتخابات زودهنگام

همچنین بدنبال صدور حکم دادگاه قانون اساسی کره جنوبی، انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر اساس قوانین، ظرف 60 روز آینده برگزار می شود و این کشور باید انتخابات زود هنگام برگزار کند.

به همین خاطر تا آن زمان «هوانگ کیو آهین» کفیل رئیس جمهوری به جای خانم «پارک» اداره امور کشور را در اختیار خواهد داشت.

دوره ریاست جمهوری خانم «پارک» قاعدتا باید در فوریه سال 2018 میلادی به پایان می رسید اما بر اساس حکم صادره دادگاه قانون اساسی این کشور، او از امروز هیچ گونه اختیاری ندارد و باید نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی را ترک کند.

او از سوی دادگاه قانون اساسی به دلیل ارتباط با خانم «چوی سون سیل» فردی که به نهاد ریاست جمهوری بدون داشتن منصب رسمی رفت و آمد می کرد و به مدارک محرمانه دست یافته بود، متهم شد.

خانم «پارک» دومین رئیس جمهوری کره جنوبی در تاریخ این کشور است که پارلمان استیضاح کرده است و قبل از او در سال 2004 میلادی «روه موه هیون» رئیس جمهور وقت به دلیل دستکاری و اقدامات غیرقانونی و مهندسی انتخابات استیضاح شده بود.

اما «پارک گئون هی» اولین رئیس جمهوری این کشور محسوب می شود که قبل از پایان خدمتش برکنار می شود و این در تاریخ سیاسی کره جنوبی سابقه نداشته است.

مجلس ملی کره جنوبی روز جمعه 9 دسامبر طرح استیضاح خانم پارک را با 299 رای مثبت 234 نماینده در برابر رای منفی 56 نماینده حاضر تصویب و تمام اختیارات دولتی را از وی سلب کرد.

بعد از رسوایی سیاسی که در دستگاه اجرایی این کشور به وجود آمد بیشتر شهروندان کره ای از وضع به وجود آمده اعتراضات گسترده ای در سئول پایتخت این کشور و دیگر شهرهای آن به راه انداخته و خواهان برکناری خانم پارک شده بودند.

  • کشته شدن 2 نفر در تجمعات روز جمعه کره جنوبی

از سوي ديگر رسانه های گره جنوبی ساعتی پیش از کشته شدن 2 تن از حامیان «پارک گئون هی» رئیس جمهوری برکنار شده این کشور در تجمع روز جمعه خبر دادند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری یونهاپ در گزارشی اعلام کرد که پس از صدور رای دادگاه قانون اساسی این کشور هواداران و مخالفان رئیس جمهوری برکنار شده در اطراف ساختمان این دادگاه و میدان مرکزی شهر سئول تجمع کرده اند که بر اثر درگیری های پیش آمده دو نفر از حامیان «پارک گئون هی» جان خود را از دست داده اند.

این گزارش البته به چگونگی مرگ این دو نفر اشاره ای نکرد اما یکی از کشته شدگان را فردی 72 ساله معرفی کرد که بر اثر خونریزی شدید از ناحیه سر جان باخته است.

پلیس کره جنوبی نیز اعلام کرد که بر اثر درگیریهای پراکنده امروز میان موافقان و مخالفان «پارک گئون هی» 10 نفر نیز مجروح شده اند که بلافاصله به بیمارستانها و مراکز درمانی منتقل شده اند.

دادگاه قانون اساسی کره جنوبی امروز در حکم خود اعلام کرد که خانم «پارک» اسناد زیادی که بخش از آنها محرمانه بوده را به دست افراد غیرمجاز از جمله «چون سوی سیل» رسانده است.

خانم «چوی» از دوستان نزدیک رئیس جمهور برکنار شده کره جنوبی بود که بدون داشتن سمتی به نهاد ریاست جمهوری رفت و آمد می کرد.

با برکناری رسمی رئیس جمهوری کره جنوبی این کشور ظرف 60 روز شاهد برگزاری انتخابات زود هنگام خواهد بود.

خانم «پارک» در دسامبر سال 2012 به عنوان هجدهمین رئیس جمهور منتخب این کشور انتخاب شد و کار خود را از سال 2013 آغاز کرد و دوره ریاست جمهوری وی قاعدتا باید در فوریه (بهمن - اسفند) سال 2018 میلادی به پایان می رسید.

کد خبر 364538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha