گروه اقتصادی: روند اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی که سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری ارائه شد، همچنان ادامه دارد.

درخصوص روند اجرای این سیاست‌ها در وزارت جهاد کشاورزی با صادق‌ خلیلیان، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چه اقداماتی در وزارت جهاد کشاورزی برای اجرایی شدن سیاست‌های کلی اصل 44 تاکنون انجام شده است؟

امسال 60 درصد از سهام شرکت خدمات حمایتی بخش کشاورزی در این راستا به بخش خصوصی، تعاونی‌ها و تشکل‌های تولیدکنندگان واگذار خواهد شد.

علاوه بر شرکت خدمات حمایتی بخش کشاورزی نیز در سال‌جاری اقدامات واگذاری 6شرکت کشت و صنعت در بخش کشاورزی را دنبال می‌کنیم.

  • از آنجایی که یکی از زمینه‌های اجرای این سیاست‌ها واگذاری تأمین و توزیع نهاده‌های بخش کشاورزی است که همواره در این بخش نیز شاهد مشکلاتی هستیم، آیا در این راستا نیز برنامه‌هایی مد نظر هست؟

واگذاری تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی به بخش خصوصی و کشاورزان در قالب تعاونی‌های کشاورزی، از برنامه‌های مورد نظر است.

هم‌اکنون زمینه بسیار مساعدی در بخش کشاورزی برای توسعه فعالیت‌های تعاونی‌ها ایجاد شده است، به نحوی که می‌توان خصوصی‌سازی در این بخش را با کمک به تعاونی‌هایی که اعضای آن خود کشاورزان هستند، به بهترین نحو انجام داد.

حجم عملیاتی تأمین و توزیع نهاده‌ها هزار میلیارد تومان است که این میزان از عملیات را می‌توان به بخش خصوصی و تعاونی‌ها واگذار کرد. با این اقدام شاهد کاهش هزینه‌های تولید خواهیم بود.

  • آیا ساختار حجیم اداری بخش کشاورزی با اجرای سیاست‌های اصل 44 کاهش خواهد یافت؟

اقداماتی که در چارچوب سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی انجام می‌گیرد باعث خواهد شد تا ساختار اداری حجیم این بخش کوچک‌تر شود.

با این اقدام،ساختار‌های جدید به سمت واگذاری امور به تشکل‌های کشاورزی، کشاورزان و بخش خصوصی سوق خواهند یافت.

کد خبر 36442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز