همشهری آنلاین: گزارش جدید وب‌سایت ویکی‌لیکس بخشی جدید از فعالیت‌های سی آی ای را آشکار کرده‌است: این سازمان به عملیات هک پیشرفته‌ای تبدیل شده‌است که با نفوذ به درون گوشی‌های موبایل و تلویزیون‌ها از مردم سرتاسر جهان جاسوسی می‌کند.

ویکی لیکس

براساس گزارش CNN، ويكي‌ليكس در جديد‌ترين گزارش خود عنوان كرده‌است كه سازمان سي آي اي همواره در حال ايجاد تكنيك‌هاي جديد هك كردن است تا بتواند خود را در غالب هكرهاي روسيه جا بزند.

اين وب‌سايت همچنين ادعا مي‌كند كه تقريبا تمامي ضرادخانه سلاح‌هاي سايبري سازمان سيا به سرقت رفته‌اند و در دست تبهكاران و جاسوسان خارجي است. به گفته اين وب‌سايت سلاح‌هاي مسروقه در نهايت به دستان يكي از پيمانكاران و هكرهاي سابق دولت آمريكا رسيده‌است كه وي اسناد مرتبط با آن را در اختيار ويكي‌ليكس قرار داده‌است.

پس از انتشار اين اسناد سناتور تد ليو درخواست تحقيقات فوري توسط كنگره را داده است. وي با ابراز تاسف نسبت به از دست رفتن سلاح‌هاي سايبري سازمان سيا، بيان كرد كه عواقب اين رويداد مي‌تواند فاجعه‌بار باشد از اين رو بايد هرچه زودتر مشخص شود درصورتي كه سيا كنترل خود را بر ابزارهاي هك از دست داده باشد، چه كساني كنترل آن را در دست دارند و چگونه مي‌توان از حريم خصوصي شهروندان آمريكايي محافظت كرد؟

ويكي‌ليكس اعلام كرد اين اسناد را با هدف نمايش عوارض مخرب برنامه هك پنهاني سازمان سيا و سرقت گسترده ابزارهاي اين برنامه منتشر ساخته‌است، و جوليان اسانژ مي‌گويد خطر شديد تكثير اين ابزارها و سلاح‌هاي سايبري آمريكا را تهديد مي‌كند. ويكي‌ليكس با انتشار مجموعه‌اي از اسنان با نام سال صفر كه متشكل از 8761 مدرك و سند مختلف است، از ادعاهاي خود پشتيباني كرده‌است.

با انتشار اين اسناد ويكي‌ليكس سازمان سيا را سازمان قدرتمند در زمينه فناوري هك معرفي كرده‌است كه توانسته تجهيزات روزمره و شخصي افراد را هك كرده و به حريم خصوصي آنها نفوذ كند. به گفته يكي از جاسوسان سابق سازمان سيا، قانون اين سازمان حكم مي‌كند كه هكرها بايد به شيوه‌اي از سلاح‌هاي سايبري استفاده كنند كه نتوان رد آنها تا سازمان سيا،‌دولت آمريكا يا شركت سازنده نرم‌افزارها رديابي كرد.

پس از وقوع يك حمله سايبري دولت‌ها معمولا از متخصصان امنيت سايبري براي انجام تحقيقات استفاده مي‌كنند تا ابزارها و تكنيك‌هاي به كار گرفته شده و مهاجمان را شناسايي كنند. به گفته ويكي‌ليكس در سازمان سيا يك بخش كامل به گم كردن ردپاي هكرهاي اين سازمان اختصاص يافته‌است،‌به اين شكل كه ردپاي ديگر هكرها، مانند هكرهاي روس به جاي ردپاي هكرهاي آمريكايي گذاشته مي‌شود.

ويكي‌ليكس همچنين اين موضوع را افشا كرده است كه تيمي از سازمان سيا ابزاري را براي آلوده كردن تلويزيون‌هاي هوشمند سامسونگ ابداع كرده‌است كه تلويزيون را به صورت مصنوعي در حالت خاموش قرار مي‌دهد اما دستگاه در واقع روشن است و به مكالمات كاربرانش گوش داده و اطلاعات آنها را براي جاسوسان سازمان ارسال مي‌كند. اين نرم‌افزار كه فرشته گريان نام دارد با كمك سازمان جاسوسي بريتانيا،‌MI5 ساخته شده‌است. 

همچنين تيمي ديگر از كارمندان اين سازمان ابزارهاي هكي ساخته‌اند كه مي‌توانند آي‌فون‌ها، آي‌پد‌ها، و تجهيزات اندرويدي را از راه دور كنترل كنند و مخفيانه با كمك دوربين اين تجهيزات تصاوير ويديويي ضبط كرده و يا از طريق ميكروفون‌ها استراق سمع كنند و يا موقعيت افراد را رديابي كنند.

در بخش ديگر ويكي‌ليكس ادعا كرده كه سازمان سيا در سال 2014 درحال بررسي امكان هك كردن سيستم‌هاي متصل به اينترنت خودروهاي مدرن بوده‌است. در بخشي ديگر از اين گزارش آمده‌است كه تعدادي از كارمندان وزارت كشور آمريكا كه در كنسولگري فرانكفورت آلمان مشغول به كارمند درواقع هكرهاي مخفي هستند كه از آفريقا، اروپا و خاورميانه جاسوسي مي‌كنند.

کد خبر 364395

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha