مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

حامد فوقانی: زمستان رو به اتمام است اما هنوز قوی پیر جنوب تهران، از شهر کوچ نکرده؛ اگرچه کارخانه روغن نباتی قو در منطقه‌۱۶پایتخت، آنقدر فرسوده و از کار افتاده شده که گاهی از نفس می‌افتد و توان فعالیت ندارد؛ مثل اواخر هفته گذشته.

کارخانه قو

در زمان تعطيلي كارخانه قو اهالي محله‌هاي خزانه شهيدبخارايي و شهرك بعثت نفس راحتي مي‌كشند اما اين كارگران كارخانه قو هستند كه ناله و گلايه مي‌كنند. كارگران اين كارخانه دست‌كم 3ماهي مي‌شود كه حقوق و مزاياي خود را دريافت نكرده‌اند و اميدي هم ندارند كه عيدي امسال را سر موقع دريافت كنند. به هرحال كارخانه آلاينده روغن نباتي قو همچنان به‌طور نيمه فعال به‌كار خود ادامه مي‌دهد و باعث مي‌شود تا بوي مشمئزكننده و آلودگي هوا و آلودگي صوتي آن، اهالي اطراف را آزار دهد. اين در حالي است كه حكم تعطيلي و انتقال اين واحد به‌خاطر مسائل زيست‌محيطي، 22سال پيش براساس بند 20ماده 55قانون شهرداري‌ها صادر شده است. با وجود اين، گفته مي‌شود كارخانه با كمك دست‌هاي پشت پرده و حمايت‌هاي برخي از نهادها طي همه اين سال‌ها به‌كار خود ادامه داده است.

از سوي ديگر وعده رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران كه اوايل سال اعلام كرده بود، كارخانه پارس قو، اواخر شهريور‌ماه 95رخت برمي‌بندد و به خارج از شهر منتقل مي‌شود نيز رنگ عملي به‌خود نگرفت. البته بعدها مشخص شد كه مهم‌ترين مانع بر سر توقف فعاليت كارخانه، 330 پرسنل مشغول كار در آن هستند. به همين‌خاطر در پيگيري پرونده، پاي وزارت كار و سازمان تأمين اجتماعي نيز باز شد تا سابقه اين تعداد پرسنل جزو مشاغل سخت قرار گرفته و آنها از بازنشستگي پيش از موعد بهره‌مند شوند. پس از اين اما شوراياران محله‌هاي مذكور وقتي از بي‌نتيجه ماندن پيگيري‌ها نااميد شدند، به نمايندگي از طرف مردم، اعتراض خود را در صحن شوراي شهر اعلام كردند. اين نيز سبب شد تا از اواسط مهرماه مكاتبه با نهاد رياست‌جمهوري و واحد حقوقي آن آغاز شود. اگرچه هنوز از واحد حقوقي رياست‌جمهوري واكنشي براي تعيين تكليف پرسنل قو ديده نشده است.

  • اعتراض ادامه‌دار كارگران

بلاتكليفي پرسنل كارخانه آلاينده قو در حالي مطرح است كه اغلب كارگران اين واحد هم، از وضعيت فعلي رضايت ندارند. آنها اواخر هفته گذشته براي چندمين بار طي سال‌جاري دست از كار كشيدند با نصب پلاكاردهايي اعتراض خود را جلوي درب كارخانه اعلام كردند. به گفته يكي از آنها، مالكان كارخانه اصلا به تعهدات خود پايبند نيستند، چنان‌كه حقوق‌ها را از دي‌ماه تاكنون پرداخت نكرده‌اند. يكي ديگر از كارگران هم با بيان اينكه امسال، بارها حقوق‌شان با تعويق‌هاي بسيار طولاني و بعضا ناقص پرداخت شده است، گفت: «ما مثل اهالي محل از اين وضعيت به ستوه آمده‌ايم. واقعا بوي بد و محيط كثيف و كهنه اصلا جاي مناسبي در شهر براي كار كردن نيست.»

اين در حالي است كه در پي تعطيلي كارخانه قو و تعيين تكليف كارگران آن، فضاي مفيدي براي ايجاد فضاي سبز فراهم مي‌شود و در آن صورت به ازاي هر شهروند محله خزانه دست‌كم يك‌مترمربع سرانه فضاي سبز افزايش مي‌يابد.

  • منطقه‌اي كه در روز هواي پاك هم ناسالم بود

در رابطه با وضعيت آلودگي منطقه 16تهران همين بس كه طي يك‌ماه و نيم گذشته در تنها روزي كه هواي كل تهران از نظر شاخص آلايندگي در وضعيت پاك قرار گرفت اما شاخص آلودگي هواي اين منطقه ناسالم گزارش شد. 30بهمن‌ماه روزي بود كه هواي شهر تهران به‌خاطر وزش باد و نزولات جوي، پاك شد اما در همين روز اهالي محله‌هاي خزانه و شهرك بعثت هواي ناسالم تنفس كردند. در آخرين روز بهمن‌ماه ميزان شاخص آلاينده‌هاي منوكسيدكربن، ازت، دي‌اكسيد نيتروژن در منطقه 16به‌ترتيب 53، 192و 74 ثبت شد. اين در حالي بود كه شاخص كل آلايندگي با عدد 192نيز مرز150 (يعني مرز اضطرار) را در اين محدوده درنورديد. آنچه وضعيت منطقه16، به‌خصوص محله‌هاي خزانه و شهرك بعثت را از نظر وضعيت آلودگي نامناسب مي‌كند، به غيراز كارخانه روغن نباتي قو، به ترمينال اتوبوس‌هاي بين‌شهري جنوب، نيروگاه برق بعثت‌ و واحدهاي سنگبري ارتباط پيدا مي‌كند. اين باعث‌شده تا اين منطقه در سال 94از نظر ميزان آلاينده‌هاي منوكسيدكربن، اكسيدهاي گوگرد و ازت، رده دوم را ميان كل مناطق 22گانه تهران به‌خود اختصاص دهد. جالب‌تر اينكه از نظر ميزان انتشار آلاينده‌هاي مربوط به منابع ساكن هم جزو 3رده نخست بوده است. از سوي ديگر طي سال‌هاي اخير سهم منابع ثابت در آلودگي منطقه 16، 57درصد اعلام شده؛ درصورتي كه منابع ساكن سهم 20درصدي در كل شهر تهران در توليد آلودگي هوا دارند.

طبق آمارهاي به ثبت رسيده تردد كاميون‌هاي مربوط به واحدهاي صنعتي در منطقه 16، سالانه سهم 21درصدي در توليد ذرات معلق، 12درصدي در توليد اكسيدهاي نيتروژن، 21درصدي در توليد اكسيدهاي گوگرد و يك‌درصدي در توليد تركيبات آلي فرار و منو كسيد كربن دارند. همچنين نبايد از ياد برد كه صداهاي وحشتناكي برخي نيمه‌‌ شب‌ها از كارخانه روغن نباتي قو يا نيروگاه برق بعثت شنيده مي‌شود اهالي را بسيار آزار داده و خواب را از چشمان آنها مي‌گيرد.

کد خبر 363988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha