چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: روز ۳۰ فوریه ۲۰۱۷ سرور S۳ شرکت آمازون دچار نقص فنی شد و برای ساعاتی قطع شد، اما این نقص عوارض وسیعی داشت و منجر به از کار افتادن یا کند شدن بسیاری از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها شد.

آمازون

براساس گزارش گاردين، مديوم،‌بيزينس‌اينسايدر، اسلك كوورا و گيفي از جمله وب‌سايت‌ها و اپليكيشن‌هايي هستند كه تحت تاثير اين نقص فني قرار گرفته‌اند.

شركت آمازون اوايل روز سه‌شنبه اعلام كرد در سكوي سرويس S خود ميزان بالايي از پيام‌هاي خطا دريافت مي‌كند كه اين نقص بخش وسيعي از سواحل شرقي آمريكا را تحت تاثير قرار داده‌است. پس از آن عصر روز سه‌شنبه آمازون اعلام كرد اين نقص را برطرف كرده و S3 دوباره راه‌اندازي شده‌است.

سرويس Simple Storage Solution يا همان S3 آمازون براي ميزباني يا پشتيباني از داده‌ها مورد استفاده هزاران وب‌سايت از جمله وب‌سايت گاردين است.

نقص فني ايجاد شده در سرور آمازون روي اسمارت‌فون‌ها و كليد‌هاي برق قابل كنترل نيز اثرگذاشت. نقص فني حتي وب‌سايتي به نام "is it down right now?" كه غيرفعال شدن وب‌سايت‌ها را زير نظر دارد نيز غيرفعال ساخت.

اين رويداد چند ساعته توانست نشان دهد چند مهره اصلي مانند آمازون، كلودفلر و گوگل، شركت‌هايي كه زيرساختارهايي متمركز شده براي ايجاد وب را فراهم  مي‌كنند، تا چه اندازه اينترنت را وابسته خود ساخته‌اند.

وب‌سايت‌هاي متعددی از جمله اسلک، گیزمودو، کورا، ترلو و Imgur بیشترین اختلال را تحت تاثير اين نقص فني تجربه كردند. وب سایت Down Detector که وضعیت ارتباط بک بون های اصلی اینترنت را ارزیابی می کند، قبل از اینکه خودش از کار بیفتد، توانست قطعی سطح 1 شبکه در زیرساخت‌های اصلی Level3 را در اکثر مراکز شهری ایالات متحده تشخیص دهد.

از آنجا که سرویس های متعددی به سیستم ذخیره سازی کلاود آمازون وابسته هستند، حتی اختلال جزئی در این بخش نیز می تواند ظرف چند دقیقه اینترنت بخش وسیعی از ایالات متحده را مختل سازد.

کارشناسان، این وضعیت را با حملات گسترده DDoS سال گذشته میلادی به سرورهای Dyn مقایسه می کنند که توانست اینترنت آمریکا را به زانو درآورد. البته هنوز مشخص نیست آیا هکرها در از کار انداختن AWS نقش داشته اند یا خیر.

کد خبر 363665

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha