چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

دونالد ترامپ کمتر از ۴‌ماه پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری بار دیگر به باراک اوباما حمله کرده و رئیس‌جمهور پیشین را مسئول همه اتفاقاتی دانسته که طی یک‌ماه گذشته علیه او در جریان بوده است.

اوباما و ترامپ

ترامپ ديروز در مصاحبه با شبكه تلويزيوني فاكس نيوز گفت كه «اوباما و آدم‌هايش» مردم را به خيابان‌ها كشانده و اطلاعات محرمانه كاخ سفيد را در اختيار رسانه‌ها قرار داده‌اند.

دونالد ترامپ كه اكنون 40روز سخت را در كاخ سفيد گذرانده در اين مصاحبه در بخش‌هايي بسيار كلافه به‌نظر مي‌رسيد. او در پاسخ به سؤال مجري برنامه با اشاره به اوباما گفت: «من فكر مي‌كنم او پشت همه اين ماجراهاست. من فكر مي‌كنم همه اينها سياسي‌كاري است. شما اصلا در مورد پشت‌صحنه اين اتفاق‌ها چيزي نمي‌دانيد... من مي‌گويم اوباما پشت همه اينهاست؛ چرا كه آدم‌هايش همه اين حواشي را ترتيب داده‌اند.»

اشاره دونالد ترامپ به اعتراض‌هاي خياباني و تجمع‌هاي بسياري است كه عليه او در شهرهاي كوچك و بزرگ آمريكا از زمان ورودش به كاخ سفيد و حتي قبل از آن در جريان بوده است. ابتدا انتخاب او به رياست‌جمهوري اعتراض بسياري از آمريكايي‌ها را به‌دنبال داشت كه مي‌گفتند ترامپ رئيس‌جمهور آنها نيست. پس از آن، دستور ترامپ براي ممانعت از ورود شهروندان 7كشور مسلمان به خاك اين كشور بود كه دامنه اعتراض‌ها را فراتر از آمريكا و به سراسر جهان كشاند. ادامه اعتراض‌ها و چندين روز تجمع مخالفان ترامپ در فرودگاه‌هاي اين كشور در نهايت به لغو اجراي فرمان او با حكم دادگاه فدرال منجر شد.

سخنان دونالد ترامپ عليه باراك اوباما 100روز پس از نخستين ديدار اين دو مطرح مي‌شود. ترامپ يك روز پس از پيروزي‌اش در انتخابات به كاخ سفيد رفت تا به سنت هميشگي، به‌عنوان رئيس‌جمهور منتخب با اوباما ديدار كند. رسانه‌هاي آمريكا ديدار يك ساعت و نيمه آنها را «دوستانه» و «محترمانه» ارزيابي كردند اما تصويري كه دوربين‌ها از چهره اوباما و ترامپ پس از ملاقات خصوصي‌شان ثبت كردند آنقدرها هم دوستانه به‌نظر نمي‌رسيد. ترامپ آن موقع گفت كه اين نخستين بار است كه اوباما را ملاقات مي‌كند و اين ديدار برايش «افتخار» محسوب مي‌شود.

باراك اوباما كه در طول انتخابات از هيلاري كلينتون حمايت مي‌كرد بارها ترامپ را براي تصدي پست رياست‌جمهوري «نالايق» خوانده بود. دونالد ترامپ هم بارها دولت اوباما را «فاجعه» ناميده بود. او هميشه در طول سخنراني‌ها و مصاحبه‌هايش به دولت اوباما و شخص او مي‌تاخت و او را مسئول «وضعيت آشفته» اين روزهاي آمريكا معرفي مي‌كرد.

ترامپ و اوباما براي دومين بار در مراسم تحليف يكديگر را ملاقات كردند؛ مراسمي كه با نخستين فرمان‌هاي ترامپ همراه شد. او در همان نخستين شب ورودش به كاخ سفيد فرمان آغاز روند لغو برنامه درماني اوباما كه از آن به «ميراث اوباما» ياد مي‌كنند را امضا كرد. ترامپ اين فرمان را در حالي صادر مي‌كرد كه اوباما طي روزهاي پيش از آن به بهانه‌هاي مختلف در سخنراني‌هايش از رئيس‌جمهور جديد خواسته بود برنامه درماني‌اش را لغو نكند.

  • اوباما، همدست رسانه‌ها

دونالد ترامپ كه طي مدت حضورش در كاخ سفيد دائما با رسانه‌ها درگير بوده ديروز هم به آنها تاخت و گفت كه اوباما و تيمش در كاخ سفيد در درز اطلاعات محرمانه به رسانه‌ها نقش داشته‌اند. او بارها رسانه‌هاي آمريكايي را «دروغگو» و «متقلب» خوانده و گفته كه آنها در نقش «اپوزيسيون» عمل مي‌كنند. ترامپ در طول انتخابات هم، رسانه‌ها را به حمايت از رقيب دمكراتش هيلاري كلينتون متهم مي‌كرد. همين كشمكش‌ها درنهايت منجر به جلوگيري از ورود تعدادي از بزرگ‌ترين رسانه‌هاي آمريكا به كاخ سفيد شده است.

سخنان ترامپ در مورد اطلاعات محرمانه افشا شده به ماجراي استعفاي مشاور امنيت ملي او يعني مايكل فلين بازمي‌گردد. پس از افشاي اطلاعاتي در مورد ارتباط فلين با سفير روسيه و مذاكره اين دو با هم در مورد لغو تحريم‌هاي آمريكا عليه مسكو فلين مجبور به استعفا شد. رسانه‌هاي بزرگ آمريكا ازجمله روزنامه واشنگتن‌پست در افشاي اين اطلاعات نقش محوري داشتند. باراك اوباما طي مدتي كه ترامپ قدرت را در دست گرفته عليه شخص او يا دولتش سخني نگفته اما ترامپ نشان داده هر زمان لازم باشد، عليه رئيس‌جمهور پيشين موضعگيري مي‌كند. ترامپ 2هفته پيش در دومين كنفرانس مطبوعاتي‌اش كه با بحث و جدل بي‌سابقه با خبرنگاران همراه بود گفت كه از اوباما يك «ويرانه» تحويل گرفته است. چهلمين روز از حضور ترامپ در كاخ سفيد، چهلمين روز از تجربه كار سياسي او هم به شمار مي‌رود. رئيس‌جمهور تازه‌كار آمريكا روزهاي پرتنش زيادي را تا پايان دوره چهارساله‌اش در پيش خواهد داشت.

کد خبر 363633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha