همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه اتریش علیرغم مخالفت همتای آلمانی خود، راه حل بحران پناهجویانی که راهی اروپا می شوند را اسکان آنها در کمپ های شمال آفریقا از جمله لیبی، عنوان کرد.

سباستین کورتز

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، «سباستین کورتز» وزیر امور خارجه اتریش راه حل بحران پناهجویانی که در جستجوی زندگی بهتر راهی اروپا می شوند را انتقال آنها به کمپ‌هایی در شمال آفریقا عنوان کرد، ایده‌ای که «زیگمار گابریل» همتای آلمانی به شدت رد کرد و آن را غیر واقع گرایانه خواند.

ده‌ها هزار پناهجو از اتریش با جمعیت تقریبی ۸.۵ میلیون نفر، تقاضای پناهندگی کرده‌اند و کورتز حضور آنها را به عنوان باری اضافه بر دوش اقتصاد کشور تلقی می‌کند.

وی در این باره گفت: اتریش دلیلی برای پرداخت سالیانه صدها میلیون یورو در قالب برنامه‌های رفاه اجتماعی به کودکان خارجی که حتی ساکن این کشور نیستند (اما والدینشان اینجا زندگی می‌کنند) نمی‌بیند. پرداخت این مبلغ آن هم وقتی هزینه زندگی در نقاط دیگر (مثل آفریقای شمالی) کمتر است، عادلانه نیست.

منظور کورتز از شمال آفریقا به طور خاص کشور لیبی است. حتی «آنتونیو تایانی» رئیس پارلمان اروپا نیز اخیرا در گفتگو با روزنامه «فونکه مدین گروپه» گفته بود: انتظار می‌رود با توجه به وخامت اوضاع پناهجویان شاهد تحقق دوباره «طرح مارشال» که دولت آلمان برای آفریقا در نظر گرفته بود، باشیم.

وی همچنین گفت: درست این است که در لیبی پایگاهی برای استقرار پناهجویان راه اندازی شود و اتحادیه اروپا در این مسیر آماده عقد قرارداد با مقامات لیبی است.

با این حال، گابریل وزیر امور خارجه آلمان با توجه به بحران لیبی، عقد چنین قراردادی را ناممکن دانست و گفت: ما در حال حاضر منطقه مشابهی برای اسکان پناهجویان در ترکیه داریم که نظرها در باره کارایی آن متفاوت است اما به هر حال این طرح برای لیبی عملی نیست.

گابریل همچنین، اجرای این طرح در کشور تونس را نیز با توجه به مشکلات عمیقی که نهادهای این کشور با آن روبرو هستند، بی‌ثبات کننده توصیف کرد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان قرار است در جریان سفر هفته جاری خود به مصر و تونس علاوه بر بررسی اوضاع لیبی درباره وضعیت پناهجویان نیز با مقامات این دو کشور مذاکراتی داشته باشد.

کد خبر 363572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha