همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دولت عراق اعلام کرده که امریکا درخواست مجددی برای مذاکره با ایران مطرح کرده است، افزود : ما نیز موافقت کردیم که این مذاکره در قالب رسمی خود انجام و مسائل عراق میدانی و ملموس تر حل و فصل شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، متکی در بخش گفتگوی ویژه خبر شبکه دو سیما گفت : ایران طرح جامع 14 ماده‌ای برای حل مشکلات عراق ارائه کرده است که با همکاری کشورهای منطقه و مجامع بین المللی ، ثبات و امنیت را در منطقه به ارمغان می‌آورد.

وی با بیان اینکه در این طرح 14 ماده‌ای سه حوزه امنیتی ، سیاسی و اقتصادی عراق مطرح شده است ، افزود : در این طرح به محورهای مهمی از جمله توزیع درآمد ملی ، نحوه خروج کشورهای خارجی ، مساله زندانیان ، کرکوک ، بحث میلیشیا و همچنین مرزهای داخلی عراق پرداخته شده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بادیگر با اشاره به اینکه طرح ایران برای برون رفت از مشکلات کنونی عراق و منطقه ، همکاری مستمر کشورهای منطقه را می‌طلبد ، تصریح کرد : حمایت این کشورها به ویژه همسایگان عراق از دولت این کشور از جمله بازگشایی سفارتخانه‌های خود در بغداد ، تاثیر بسیار زیادی در تقویت دولت مردمی نوری مالکی خواهد داشت .

متکی به دیدگاه‌های متفاوت کشورهای همسایه عراق درباره این کشور نیز اشاره و  خاطرنشان کرد : طرح ایران واقع بینانه و منطبق با قانون اساسی این کشور است و به هیچ وجه به عنوان دخالت کشورها در مسائل داخلی عراق محسوب نمی‌شود.

وی اضافه کرد : در این طرح آمده است که هر چه سریعتر دولت نوری مالکی طرح زمان بندی خود را برای خروج کشورهای بیگانه از عراق به سازمان ملل ارائه کند .  

آفریقا ظرفیتهای گسترده ای برای ایران دارد

وزیر امورخارجه همچنین گفت:آفریقا با داشتن 40 میلیون کیلومتر مربع مساحت و 900 میلیون جمعیت ، ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد که بازار مناسبی برای اقتصاد جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. 

متکی با بیان اینکه نگاه ایران به جهان، ایجاد توازن و تعادل در ارتباط‌های اقتصادی است ، افزود: جمهوری اسلامی ایران ارتباط تجاری خود با کشورهای جهان را مدیریت می‌کند و با رویکردی جدید نیازهایش را در سراسر جهان جستجو می‌کند.

وی با اشاره به اینکه 53 کشور افریقایی وزنه سیاسی قابل ملاحظه‌ای در عرصه بین المللی هستند،تصریح کرد: آفریقا از نظر میزان بارندگی و داشتن ذخایر و مواد اولیه بسیار غنی ، وجود 8 درصد از نفت قابل استحصال در جهان و قرار گرفتن چهار آبراه استراتژیک در این قاره کم نظیر است ، بنابر این فرصت مناسبی برای کشورمان در توسعه روابط اقتصادی ایجاد کرده است.

متکی با تاکید بر اینکه کشورمان به عنوان ناظر در اتحادیه آفریقا در اجلاس بانجول در گامبیا شرکت کرد، گفت: در صدد هستیم که اجلاس اتحادیه آفریقا را در تهران برگزار کنیم ، زیرا کشورمان در زمینه ساخت طرح‌های عمرانی از جمله سد و همچنین تامین نیازهای دارویی و خودرو قادر است نیازهای کشورهای آفریقایی را تامین کند.

وی با بیان اینکه کاهش 9 درصدی مبادلات تجاری ایران با اروپا دلیل بر محدود شدن ایران نیست، تصریح کرد: دو برابر شدن صادرات و واردات ایران در سال 85 در مقایسه با سال 84 ، نشان از مدیریت ایران بر مبادلات اقتصادی خود دارد .

متکی در این باره اضافه کرد: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران با 30 میلیارد دلار مبادله اقتصادی با اروپا ، 15 میلیارد دلار با چین و 12 میلیارد دلار مبادله تجاری با ژاپن ، اقتصاد پویایی دارد.

وی با دعوت از شرکتهای خصوصی داخلی برای سرمایه گذاری در کشورهای آفریقایی ،افزود: هم اکنون ژاپن ، چین ، هند و مالزی در طرحهای بزرگ کشورهای آفریقایی شریک هستند و هر روزه بازارهای اقتصادی آفریقا ازجانب کشورهای دیگر تصاحب می‌شود و اگر سرمایه گذاران کشورمان بخواهند در این بازارها شرکت کنند از حمایت ویژه دولت برخوردار می‌شوند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در نیمه نخست سال آینده اجلاسی میان کارشناسان ارشد جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد ، افزود: همچنین در همین مدت اجلاسی در سطح وزرای خارجه و اجلاسی در نیمه دوم سال آینده در سطح روسای کشورها برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون برخی از شرکت‌های داخلی در طرحهای چند صد میلیون دلاری کشورهای آفریقایی با موفقیت به فعالیتهای خود ادامه می‌دهند، تصریح کرد: شرکت‌های ما توان اجرای قراردادهای 500 میلیون دلاری در آفریقا ازجمله ساخت سد و نیروگاه را دارند .

تحریم اثری ندارد

وزیر امور خارجه همچنین گفت: شاخص‌های اقتصادی کشور نشان دهنده این است که تحریم آمریکا اثر بخشی خود را از دست داده است.

متکی با بیان اینکه شاخص‌های اقتصادی کشور یعنی صادرات ، واردات ، بورس و سرمایه گذاری رو به افزایش است ، افزود : کشورها در عرصه بین المللی به منظور منافع خود حرکت می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران در ایجاد ارتباط به چند کشور محدود نیست و به همین دلیل قادر است نیازهای خود را برطرف کند .

وی با اشاره به اینکه آمریکا در دور جدید از همکاری‌های ایران و آژانس بین المللی با بن‌بست روبرو شده است ، تصریح کرد: بزرگترین حربه آمریکا برضد جمهوری اسلامی ایران ، موضوع هسته‌ای است که با دریافت پاسخ‌های مناسب آژانس از جانب کشورمان آمریکایی‌ها با چالش مواجه شده‌اند.

متکی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از حساس شدن موضوع تحریم در کشور به مسائلی همچون انتخابات مربوط می‌شود ، اضافه کرد: صاحب نظران ، گروه‌های سیاسی و رسانه‌ها حق دارند که آزادانه به ابراز عقیده خود بپردازند ، اما آنچه که مسلم است دولت نیز به همه این گروه‌ها به منظور ایجاد انسجام و اتحاد ملی نیاز دارد.

وی درباره مواضع اخیر مجلس آمریکا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: همه ارتش‌ها در زمان صلح به فعالیتهای اقتصادی و عمرانی کشورشان می‌پیوندند و سپاه نیز در چارچوب قانون اساسی کشور عمل کرده است و گفته‌های مقامات آمریکا و اعمال تحریم‌های یکجانبه نوعی بدعت به شمار می رود و این خلاف قوانین بین المللی است.

متکی با بیان اینکه ساختار وزارت امور خارجه در آینده‌ای نزدیک تغییر خواهد کرد، افزود: برای تخصصی و متمرکز کردن فعالیت‌ها سه معاونت اروپا، آمریکا، آفریقا و عربی و اقیانوسیه - آسیا به معاونت‌های پنجگانه اروپا، آمریکا، آفریقا، عربی و آسیا - اقیانوسیه تقسیم می‌شوند و در کنار حوزه اقتصادی این وزارتخانه به فعالیت می پردازند.

کد خبر 36318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز