همشهری آنلاین: طبق نتایج یک مطالعه جدید، سالمندانی که بیش از ۹ ساعت در هنگام شب می‌خوابند با ریسک بالای زوال عقل مواجه هستند.

خواب زیاد سالمندان نشانه ابتلا به زوال عقل است

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه بوستون دریافته‌اند ریسک ابتلا به زوال عقل در افراد سالمندی که اخیرا نیاز به خواب بیشتری دارند در حدود ۲.۵ برابر بیشتر است. همچنین طبق نتایج این مطالعات، احتمال ابتلا به زوال عقل یا دمانس در افراد فاقد مدرک دبیرستان که به ناگاه به خواب بیش از ۹ ساعت نیاز دارند، تا ۶ برابر افزایش می‌یابد.

به گفته محققان، این یافته‌ها نشان می‌دهد که تحصیلات ممکن است تا حدودی نقش بازدارنده در ابتلا به زوال عقل داشته باشد.

متیو پیس، عضو تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «افراد مبتلا به زوال عقل غالبا از اختلال در خواب رنج می برند. کنترل عادات خواب می‌تواند ایده خوبی در برخی مواقع باشد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «اگر فردی گزارش کند که اخیرا پرخواب شده است می‌توان او را در معرض ارزیابی حافظه قرار داد.»

در این تحقیق، محققان ۲۵۰۰ فرد با میانگین سنی ۷۲ سال را در دو بازه زمانی از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۰ و از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ مورد بررسی قرار دادند.

در طول بالغ بر ۱۰ سال، ۱۰ درصد شرکت‌کنندگان مبتلا به زوال عقل، و عمدتاً بیماری آلزایمر، تشخیص داده شدند. محققان در مورد افرادی که به طور میانگین بیش از ۱۳ سال دچار پرخوابی شده بودند، افزایش ریسک زوال عقل را مشاهده نکردند.

اما در افرادی که به تازگی و به ناگاه دچار پرخوابی شده بودند دریافتند ریسک ابتلا به زوال عقل در آنان دو برابر دیگران است و ۲۰ درصد آنها مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شدند.

به گفته پیس، این افراد دارای حجم کوچک‌تر مغز هم بودند.

وی عنوان می‌کند که خواب اضافی علت مستقیم زوال عقل نیست و علامت چیز دیگری است. پرخوابی می‌تواند نشانه تغییرات شیمیایی ایجادشده در مغز باشد که همان تغییرات منجر به زوال عقل می‌شود.

کد خبر 363093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha