پساب‌های ۲۲واحد پــتروشیمی ماهشهر سال‌هاست که بی‌هیچ مانعی روانه دریا می‌شود.

پساب های آلوده

همين ديروز مديركل دفتر بررسي آلودگي‌هاي دريايي سازمان حفاظت محيط‌زيست با نامناسب خواندن وضعيت زيست‌محيطي منطقه اقتصادي پتروشيمي ماهشهر گفت: هم‌اكنون 22واحد پتروشيمي در اين منطقه مستقر است و روزانه، 156هزار مترمكعب پساب ناشي از اين مجموعه بزرگ پتروشيمي از طريق 14خروجي وارد دريا مي‌شود.

ضياء الدين الماسي با اشاره به اينكه منطقه ماهشهر به‌دليل وجود خورها ارزش اكولوژيكي بالايي دارد، افزود: خوريات به لحاظ آلودگي نفتي و هيدرو‌كربن‌هاي آروماتيك و فلزات سنگين وضعيت خوبي ندارد و اين وضعيت نامناسب مي‌تواند در چرخه غذايي تأثير بگذارد ضمن آنكه دپوي گوگرد در منطقه باعث افت كيفيت محيط‌زيست دريا شده است.

آنطور كه الماسي مي‌گويد نتايج مطالعات آزمايشگاه‌هاي بين‌المللي ميزان فلزات سنگين خصوصاً غلظت جيوه در منطقه ماهشهراز نرم جهاني بالاتر است.

همزمان با اين گفته‌ها، دكتر محمدرضا فاطمي، استاد بيولوژي دريا در گفت‌وگو با همشهري، حجم آلاينده‌هاي پساب‌هاي پتروشيمي را بسيار بالا عنوان كرد و گفت: بيشترين مشكل اين پساب‌ها وجود فلزات سنگين و مواد نفتي (هيدوركربن ها) است كه جزو مشتقات پتروشيمي است.

دراين ميان، جيوه خطرناك‌ترين عنصري است كه همراه با مواد نفتي به دريا ريخته مي‌شود و سال‌هاست كه كل منطقه تحت‌تأثير اين آلاينده‌ها قرار گرفته ازجمله خور احمدي و خورموسي متاثر ازهمين آلاينده‌ها به‌شدت آلوده هستند.

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: آلاينده‌هايي كه به خوريات ازجمله خور موسي راه مي‌يابند آبزيان اين منطقه را آلوده كرده‌اند و از آنجايي كه خور موسي شبكه گسترده‌اي متشكل از كانال‌هاي متعدد آبي است اين آلاينده‌ها از اين طريق به قسمت شمالي خور موسي هم سرايت كرده و هم رسوبات را آلوده مي‌كند و هم آب را.

  • خطر نابودي ماهيان

فاطمي مي‌گويد كه آمارهاي منتشر شده از سوي بيمارستان ماهشهر كه چند سال پيش رسانه‌اي شد نشان داد پساب‌هاي آلوده باعث بيماري‌ها و ناهنجاري‌هاي مختلف ازجمله تولد كودكان ناقص الخلقه مي‌شود، باوجود اين، روند رهاسازي پساب‌هاي آلوده به دريا همچنان ادامه دارد. برخي شواهد حاكي از آن است كه بعضي پساب‌ها هنگام شب و يكباره در دريا رها مي‌شود اين درحالي است كه اين شيوه بسيار خطرناك است و مرگ گسترده آبزيان را به‌دنبال دارد و باعث انحطاط و نابودي كامل اكوسيستم‌هاي دريايي و از بين رفتن ذخاير ارزشمند آبزي مي‌شود.

حالا ضياءالدين الماسي، مديركل دفتر بررسي آلودگي‌هاي دريايي سازمان حفاظت محيط‌زيست با بيان اينكه قريب به اتفاق واحدهاي مستقر در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي ماهشهر سيستم مديريت محيط‌زيست منطبق بر استانداردهاي ايزو14001 در سازمان خود مستقر كرده‌اند، مي‌گويد: رعايت الزامات اين استاندارد‌ها مي‌تواند راه را براي بهبود كيفيت محيط‌زيست منطقه هموار كند. وي با تأكيد بر اينكه ابزار سازمان محيط‌زيست براي بهبود كيفيت سواحل، تدوين و اجراي طرح مديريت محيط‌زيست در صنايع پتروشيمي است، تأكيد كرد: هدف از تدوين و اجراي طرح مديريت محيط‌زيست در صنايع پتروشيمي به حداقل رساندن آسيب‌هاي محيط‌زيستي ناشي از فرايندهاي پتروشيمي است.

  • جيوه همچنان قرباني مي‌گيرد

دكتر فاطمي ، استاد اكوبيولوژي دريا با اشاره به اينكه آلاينده‌ها بيشترين تأثير را در رسوبات برجاي مي‌گذارند، افزود:بيشترين حجم آلاينده‌ها در رسوبات ريزدانه به دام مي‌افتند و ازآنجا كه ماهيان كف زي غذايشان را از بستر مي‌گيرند اين آلاينده‌ها از اين طريق وارد سبد غذايي مردم مي‌شود و سلامت آنان را با خطر جدي مواجه مي‌كند. به همين دليل است كه در بازار ماهي فروشان آبادان و اهواز ماهي‌شوريده خورموسي را ماهي هنديجان معرفي مي‌كنند تا بتوانند آن را بفروشند.

کد خبر 362882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha