دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

سازمان ملل متحد اعلام کرد دست‌کم ۱۰۰ هزار نفر از مردم در ۲استان در سودان جنوبی بر اثر قحطی مفرط با خطر مرگ روبه‌رو هستند.

سودان

سازمان ملل در اعلاميه‌اي كه ديروز منتشر شد، رسما نسبت به مرگ اين 100هزار نفر هشدار داده است. اين اعلاميه همچنين خواستار توجه فوري به وضعيت خطرناك يك ميليون نفر ديگر در اين كشور شده كه آنها هم در آستانه قحطي به‌سرمي‌برند.
پيش از اين، سازمان ملل نسبت به شرايط مردم در كشورهايي همچون يمن، سومالي و نيجريه هشدار داده بود اما اين براي نخستين‌بار طي 6 سال گذشته است كه اين سازمان اعلام مي‌كند «قحطي‌كامل» بخش‌هايي از يك كشور را تحت‌تأثير قرار داده است.

در اين اعلاميه كه از سوي 3نهاد بين‌المللي زيرمجموعه سازمان ملل يعني سازمان جهاني غذا، سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد (فائو) و صندوق كودكان ملل متحد (يونيسف) منتشر شده «جنگ داخلي» در سودان جنوبي كه طي 3سال گذشته ادامه داشته، عامل اصلي قحطي در مناطق شمالي اين كشور معرفي شده است. گفته مي‌شود چندين‌ماه است كه دولت مركزي سودان جنوبي، مانع ارسال غذا به اين مناطق شده است.

طبق اعلام نهادهاي سازمان ملل، با ادامه جنگ و درگيري در سودان جنوبي، امنيت غذايي حدود 5ميليون نفر از مردم در معرض خطر قرار گرفته است؛ اين تعداد نيمي از جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند. سازمان ملل اعلام كرده كه درصورت ادامه درگيري‌ها اين عده هم ممكن است طي ماه‌هاي آتي به سرنوشت 100هزار نفري كه در شمال اين كشور در آستانه مرگ هستند، دچار شوند.

  • قحطي؛ ساخته دست انسان

شبكه الجزيره ديروز به نقل از جرمي هاپكينز، رئيس يونيسف در سودان جنوبي، گزارش داد كه در شرايط كنوني بيش از 250هزار كودك سوداني به‌دليل عدم‌دسترسي كافي به غذا با مرگ دست به گريبان هستند. اين نخستين‌بار نيست كه سودان جنوبي در چنين شرايط بحراني قرار مي‌گيرد. پيش از اين در سال1998يعني زماني كه جدايي‌طلبان سودان جنوبي باهدف استقلال از كشور سودان، درگير جنگ با دولت مركزي بودند هم مردم منطقه با قحطي روبه‌رو شدند.

سودان جنوبي يكي از كشورهاي منطقه موسوم به «شاخ آفريقا» در شمال شرق اين قاره است كه 6سال پيش در سال2011 از كشور سودان مستقل شد. دو طرف به‌مدت يك دهه با يكديگر جنگيدند تا اينكه بالاخره در سال2005 قرارداد متاركه جنگ را امضا كردند. طي اين مدت بيش از 2ميليون نفر كشته شدند. طي 8‌ماه گذشته بار ديگر سودان جنوبي به ورطه جنگ كشيده شده است؛ اين بار گروه‌هاي داخلي اين كشور در مقابل هم قرار گرفته‌اند.

اين شرايط كشاورزي در اين كشور را به‌طور كامل متوقف كرده و اكنون اقتصاد آن تورمي 800درصدي را تجربه مي‌كند. بيش از يك و نيم ميليون‌نفر از مردم سودان طي ماه‌هاي اخير از مناطق درگيري گريخته‌اند و آواره كشورهاي همسايه، به‌خصوص اوگاندا شده‌اند كه خود درگير فقر است.

بيش از 70درصد از مردم سودان جنوبي، نه در سكونتگاه‌هاي مشخص در شهرها و روستاها، بلكه به دور از مناطق درگيري در بوته‌زارها و جنگل‌ها زندگي مي‌كنند و اين مسئله دسترسي نهادهاي بشردوستانه به آنها را دشوارتر كرده است.جويس لوما، رئيس برنامه جهاني غذا ديروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها از ناتواني كشورهاي آفريقا و جهان در متوقف‌كردن درگيري‌ها در سودان جنوبي انتقاد كرد و گفت كه قحطي كنوني در اين كشور بر اثر بلاياي طبيعي مثل سيل و خشكسالي به‌وجود نيامده، بلكه اين وضعيت نتيجه اقدامات سياستمداران و قدرت‌طلبان اين كشور است.

  • قحطي به چه شرايطي گفته مي‌شود؟

سازمان ملل كمبود غذا را در هر شرايطي «قحطي» به‌حساب نمي‌آورد. از اين رو، خشكسالي متوالي يا جنگ و درگيري درصورتي كه دسترسي مردم به غذا را غيرممكن كند، بلافاصله قحطي محسوب نمي‌شود. نهادهاي زيرمجموعه اين سازمان، تنها در شرايطي يك بحران غذايي را به‌عنوان قحطي اعلام مي‌كنند كه حداقل 20درصد از مردم به‌دليل عدم‌دسترسي به غذا، امكان ادامه زندگي نداشته باشند و ميزان مرگ‌ومير در هر روز از 2نفر در ميان هر 10هزار نفر گذر كند.

کد خبر 362723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha