یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: یکی از کارهای اساسی در خانه‌تکانی‌هــا، شست‌وشوی کفپوش‌های خانه است.

شستشوی کفپوش

تكليف كفپوش‌هاي قديمي‌تري مثل موكت يا موزائيك كه مشخص است و خيلي نكته‌اي درباره آنها وجود ندارد اما وقتي سراغ تميزكردن كفپوش‌هاي جديدتر مي‌رويم بايد حواسمان به برخي نكات باشد. اشتباه در استفاده از محلول‌هاي شوينده يا استفاده نادرست از آب براي اين شست‌وشو مي‌تواند ضرر قابل‌توجهي به شما بزند. يادتان باشد هرقدر در مراقبت كفپوش‌ها بيشتر دقت كنيد، آنها عمر بيشتري خواهند داشت و حالا حالاها نياز به تعويض ندارند. سراميك، سنگ‌مرمر، پاركــت، لمينيت و PVC، كفپــوش‌هاي رايـج هستند. اينجا مي‌توانيد نكات مربوط به شست‌وشو و تميز كردن هـر يك را بخوانيد.

  • شست و شوي كفپوش سراميك

رايج‌ترين كفپوشي كه اين روزها در خانه‌ها استفاده مي‌شود سراميك است كه معمولا شست‌وشوي اين كفپوش هم نسبت به كفپوش‌هاي ديگر راحت‌تر است، فقط بايد حواستان به چند نكته مهم باشد:

از مواد شوينده غليظ و قوي استفاده نكنيد چون باعث از بين‌رفتن زيبايي و براقيت سطح رويي آن مي‌شود؛ درضمن روي سراميك خط مي‌اندازد.

نبايد بگذاريد سراميك آنقدر كثيف شود كه نياز به محلول‌هاي شوينده باشد. سراميك را به‌طور مرتب با اسفنج مرطوب تميز كنيد و بعد با استفاده از پارچه‌اي نرم يا اسفنجي خشك، رطوبت آنها را بگيريد.

براي خانه‌تكاني عيد مي‌توانيد مقداري الكل و پودر ماشين‌لباسشويي در آب بريزيد و سراميك‌ها را تميز كنيد.

معمولا از محلول سفيدكننده براي شست‌وشوي سراميك استفاده مي‌كنند. اگر اين كار را كرديد براي از بين‌بردن اثر ماده سفيد‌كننده در مرحله بعد از يك ماده شوينده ملايم استفاده كنيد و دوباره تمام كف را با دستمال خيس، پاك و سپس همه بخش‌ها را با پارچه‌اي نرم خشك كنيد.

  • شست‌وشوي كفپوش سنگ مرمر

رتبه دوم كفپوش‌هاي خانه‌ها مربوط به سنگ‌هاي مرمر است. قديمي‌ها معتقدند كه هيچ‌ كفپوشي به اندازه سنگ مرمر خوب و مقاوم نيست. براي شست‌وشوي اين كفپوش به اين نكات توجه كنيد:

معمولا گردوغبار بيشتر روي سنگ مرمر مي‌نشيند، پس حتما قبل از شروع شست و شو، گرد و خاك را با پارچه‌اي بگيريد تا در مراحل بعدي دردسرساز نشود.

يك پيشنهاد اين است كه از محلول آب ولرم و پودر صابون براي شست‌وشوي سنگ مرمر استفاده كنيد. آب و پودر ماشين‌لباسشويي هم خوب است. اين محلول حسابي سنگ‌ها را تميز خواهد كرد.

فكر نكنيد كه چون سنگ مرمر حسابي مقاوم است پس مي‌توان از اسيدها براي شست‌وشوي آنها استفاده كرد. اگر اين كار را بكنيد سنگ سياه خواهد شد.

هيچ وقت جرمگير را روي سنگ مرمر نريزيد. جرمگير، سنگ را مي‌خورد و مجبور مي‌شويد سنگتراش بياوريد. براي سنگ جاهايي مثل راه‌پله‌هاي آپارتمان كه خيلي كثيف است مي‌توانيد پارچه‌اي را آغشته به مقداري گازوئيل كنيد و به پله‌ها بكشيد.

  • شست و شوي كفپوش پاركت و لمينيت

پاركت كه تكه‌هاي چوب محسوب مي‌شود، اما لمينيت، از براده‌هاي چوب به هم فشرده درست شده است. يادتان باشد كه اين كفپوش‌ها نياز به مراقبت بيشتري دارند. اين توصيه‌ها را در شست‌وشوي آنها رعايت كنيد:

چوب با آب رابطه خوبي ندارد، پس نمي‌توانيد شيلنگ آب را روي اين كفپوش بگيريد، چون موجب ازبين‌رفتن آن مي‌شود.

در بازار، مايعات شوينده مخصوص اين كفپوش‌ها وجود دارد كه مي‌توانيد با استفاده از تي و اين محلول‌ها كار نظافت را انجام دهيد؛ البته اگر پاركت‌ها يا لمينيت‌‌هايتان خيلي كثيف شده‌اند.

بهترين روش كه بايد به‌طور مستمر براي تميز نگه‌داشتن اين كفپوش‌ها استفاده كنيد، كشيدن دستمال مرطوب روي آنهاست. نياز به هيچ محلول شوينده‌اي نيست.

بعد از تميزكردن پاركت‌ها، آن را با روغن‌هاي مخصوص پاركت براق كنيد. روغن‌ها را روي پاركت اسپري كنيد و سپس آن را با كمك دستمال روي پاركت بماليد.

  • شست و شوي كفپوش PVC

يكي از كفپوش‌هاي جديد و رايج PVC است كه شبيه پاركت و ليمينت است. برخلاف كفپوش‌هاي چوبي كه نياز به واكس دارند، شست‌وشوي كفپوش PVC به‌راحتي انجام مي‌شود و نياز به واكس ندارد اما براي نظافت اين كفپوش چند نكته را بايد درنظر گرفت:

بهترين پيشنهاد اين است كه براي شست‌وشوي كفپوش PVC از آب و كف مايع ظرفشويي و يك عدد تي نخي استفاده كنيد.

اگر قصد استفاده از محلول‌هاي شوينده ديگر را داريد كمي از آن را در بخشي از كفپوش امتحان كنيد، اگر آسيب‌رسان نبود كارتان را ادامه دهيد.

درست است كه گفته‌ايم از آب مي‌توانيد استفاده كنيد اما نه مثل سراميك و سنگ. اين كفپوش نبايد در آب غوطه‌ور شود، چون به زير آن نفوذ كرده و آن را خراب مي‌كند.

اگر در خانه‌تان بخارشو داريد، مي‌توانيد از اين وسيله براي تميزكردن اين نوع كفپوش استفاده كنيد. فقط پس از شست‌وشوي كفپوش PVC با بخارشو، سطح كفپوش را كاملا خشك كنيد.

بعد از شست‌وشوي كامل كفپــوش PVC، بـــراي براق‌ترشدن و زيبايي بيشتر كفپوش مي‌توانيد از واكس كفپوش استفاده كنيد.

  • چند نكته كاربردي

هميشه پيش از استفاده از هر نوع ماده پاك‌كننده براي شست‌وشوي سطوح، برچسب روي آن را مطالعه كنيد تا با اطمينان كافي كار تميزكردن را انجام دهيد.

تميزكردن كفپوش‌ها را از قسمت انتهايي سالن كه از در و راهرو دور است شروع كنيد و تكه‌تكه كف را تميز كنيد و جلو بياييد تا به در نزديك شود؛ به اين ترتيب شما پايتان را روي قسمت‌هاي تميز شده نمي‌گذاريد و از دوباره‌كاري جلوگيري مي‌شود.

هنگام تميزكردن كفپوش‌ها با محلول‌هاي پاك‌كننده، حتما هواكش را روشن يا حداقل پنجره‌اي را باز كنيد و براي جلوگيري از ايجاد هرگونه حساسيت دستكش بپوشيد.

کد خبر 362511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha