یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکتی به نام نیوفیوژن در بلژیک دست به ابتکاری جدید زده و تراشه کوچکی را در دست تعدادی از کارمندان داوطلب خود کاشته است تا افراد بتوانند بدون نیاز به تعیین هویت و یا ارائه رمز عبور وارد شرکت شده و از رایانه‌های آن استفاده کنند.

تراشه

براساس گزارش يورونيزو، در هر تراشه یک شماره كارمندي گنجانده شده‌است و با ارسال امواج راديويي به رایانه‌اي مرکزی كارمندان را تحت نظر دارد. وينسنت نيس مدیر شرکت نيوفيوژن اولين فردي بود كه از تراشه را در دست خود نصب كرد اما در عين حال معتقد است كه شايد استفاده تجاري از آن با انتقاداتي در زمينه حريم خصوصي مواجه شود.

به گفته درایز فان کرائن يكي از مهندسان اين شركت، با اسکن تراشه مي‌توان به داده های شخصی هرفرد دسترسی پيدا كرد، براي مثال فرد مي‌‌تواند با كمك اين تراشه آهنگ‌هاي مورد علاقه‌اش را در اسپاتیفای بيافزايد و به اين شكل انتخاب‌هاي خود با به‌روز كند. علاوه بر اين تراشه مي‌تواند مانند يك دستيار شخصي عمل كرده و فعاليت‌هايي كه فرد مي‌تواند در چند ساعت يا چند ماه يا چند سال آينده انجام دهد را به او نشان دهد.

با اين‌همه در حال حاضر از این تراشه تنها براي باز کردن در و دسترسی به رایانه و تلفن‌های همراه استفاده می شود. هدف اين شركت متحول ساختن زندگي فردي در آينده است،‌براي مثال با كمك اين تراشه ديگر نيازي به استفاده از كارت مجزا براي سيستم حمل و نقل عمومي نخواهد بود، و حتي مي‌توان از آن براي انجام فعاليت‌هاي بانكي بدون نياز به كارت‌هاي متعدد اعتباري استفاده كرد.

از سويي ديگر اين طرح با انتقاداتي نيز مواجه شده‌است. براي مثال لیگ حقوق بشر بلژیک این برنامه را تلاشي خطرناک برای کنترل كردن کارمندان در محیط کار دانسته است. به گفته پیتر بنتلی، پژوهشگر علوم رایانه در کالج لندن تکنولوژی با سرعت زیاد پیشرفت می کند. از اين رو خردمندانه نیست که هنگام ساخت یک خانه از جديد‌ترين فناوري‌ها استفاده كرد زيرا كمي نمي‌گذرد كه تمامي آنها قديمي مي‌شوند، به همين شكل فناوري كه درون بدن استفاده مي‌شود نيز به سرعت قديمي مي‌شود و اين پرسش پيش مي‌آيد كه آيا بايد هرچند سال يكبار يك تراشه را از بدن خارج كرده و تراشه‌اي جديد‌تر را درون آن گذاشت؟

پیش از این نیز در سال 2015، یک شرکت سوئدی برای دسترسی سریع کارمندان به دستگاه فتوکپی و درهای ساختمان تراشه مشابهی را در دست تعدادي از کارمندانش کاشته بود.

کد خبر 362499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha