همشهری آنلاین: صادق خان شهردار لندن در سخنانی ضمن هشدار در مورد مرگ سالانه هزاران نفر بر اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا در پایتخت انگلیس، گفت عوارض جدیدی برای خودروهایی که آلایندگی بیش‌تری دارند، در این شهر به اجرا گذاشته خواهد شد.

عوارض برای خودروهای آلاینده ترفند شهرداری لندن برای مقابله با آلودگی هوا

به گزارش ایرنا، وی در اظهاراتی که روز شنبه منتشر شد، اعلام کرد که سالانه بیش از 9 هزار تن در لندن بر اثر آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.

شهردار لندن عنوان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که 438 مدرسه در پایتخت انگلیس در مناطقی هستند که میزان آلودگی در آنها در سطح بالایی می‌باشد و این در حالی است که کودکان در مقایسه با بزرگسالان در برابر آلودگی هوا آسیب‌پذیری بیش‌تری دارند.

وی گفت: ما مسئولیت داریم که اقدامات سریعی را برای حفاظت ساکنان لندن در برابر آلودگی هوا صورت دهیم که اعمال عوارض جدید آلودگی هوا تحت عنوان "تی شارژ" برای خودروهایی که سطح آلایندگی بیش‌تری دارند، از آن جمله هست.

شهردار لندن اعلام کرد این عوارض جدید از 23 اکتبر سال جاری میلادی برای خودروهایی که سطح آلایندگی بالایی دارند و وارد مناطق مرکزی پایتخت انگلیس می‌شوند، به اجرا گذاشته خواهد شد.

به گزارش تارنمای نشریه ایندیپندنت در روز شنبه، خودروهایی دیزلی و بنزینی که استاندارد یورو 4 را نداشته باشند و نوعاً ساخت آنها به قبل از سال 2006 میلادی باز می‌گردد، مشمول این مالیات جدید خواهند شد.

این نشریه افزود: براساس طرح شهرداری لندن، این‌گونه خودروها در صورت وارد شدن به مناطق مرکزی پایتخت انگلیس علاوه بر پرداخت عوارض طرح ترافیک، با عوارض 10 پوندی آلودگی هوا نیز مواجه می‌شوند.

این عوارض جدید برای خودروهای آلاینده در شهر لندن در حالی به اجرا گذاشته می‌شود که کمیسیون اروپا روز چهارشنبه هفته گذشته ضمن دادن آخرین اخطار به پنج کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله انگلیس برای مقابله با آلودگی هوا اعلام کرد که سالانه بیش از 400 هزار نفر در کشورهای عضو این اتحادیه به دلیل عوارض ناشی از آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: اخطارهای نهایی به کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا به دلیل شکسته شدن مکرر محدودیت مربوط به آلودگی هوا در زمینهٔ میزان انتشار ذرات سمی دی‌اکسید نیتروژن در این کشورها، فرستاده‌ شده است.

در این بیانیه گفته‌ شده است آلودگی ناشی از دی‌اکسید نیتروژن که خودروها خصوصاً خودروهای دیزلی منشأ اصلی آن هستند، یکی از عوامل است که سلامتی افراد را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

کمیسیون اروپا از پنج کشور یادشده خواسته است که هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را برای بهبود کیفیت هوا باهدف تضمین سلامتی مردم این کشورها صورت دهند.

کمیسیون اروپا به این پنج کشور، دو ماه مهلت داده است که اقدامات لازم را برای کاهش انتشار دی‌اکسید نیتروژن صورت دهند و در غیر این صورت با دادگاه کیفری اروپا و جریمه سنگین مواجه خواهند شد.

بر اساس گزارش کمیسیون اروپا در حال حاضر در 16 منطقه انگلیس از جمله شهرهای لندن، بیرمنگام، لیدز و گلاسکو میزان انتشار دی‌اکسید نیتروژن بارها ‌از حد تعیین شده فراتر رفته است.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط کمیته محیط‌ زیست مجلس عوام انگلیس، ترافیک وسایل نقلیه موتوری سبب انتشار 42 درصد از مونواکسید کربن، 46 درصد از دی‌اکسید نیتروژن و 26 درصد از سایر گازهای خطرناک آلوده‌کننده در هوای شهرهای این کشور شده است.

دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد و مونواکسید کربن از جمله گاز‌های بسیار خطرناکی هستند که افزایش میزان آنها در هوا می‌توانند سبب ایجاد و تشدید بیماری‌های ریوی، قلبی، سرطان و عوارض شدید پوستی و چشمی شوند.

به گفته کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوا در لندن و سایر کلانشهرهای انگلیس تعداد بسیار زیاد خودروهای دیزلی در این کشور عنوان می‌شود.

برخی ارزیابی‌ها صورت گرفته نشانگر آن است که خیابان آکسفورد که از مهم‌ترین مراکز خرید در پایتخت انگلیس شمرده می‌شود، عمدتاً به دلیل تردد بیش ‌از حد خودروهای دیزلی (اتوبوس‌های شهری) از نظر میزان دی‌اکسید نیتروژن آلوده‌ترین جای دنیا است.

انجمن سلطنتی پزشکان انگلیس چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که آلودگی هوا سالانه حدود 40 هزار مرگ زودرس در انگلیس را منجر می‌شود که هرسال 20 میلیارد پوند برای این کشور هزینه در بردارد.

کد خبر 362497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha