سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

محمدامین خرمی: مایکل فلین، مشاور امنیت ملی رئیس‌حمهور آمریکا، خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد، خبرساز شد و در بیست و چهارمین روز حضورش در این پست، از سمتش استعفا کرد تا نخستین مقام ارشد تیم دونالدترامپ باشد که کناره‌گیری می‌کند.

استعفای مایکل فلین، ضربه بزرگی به دولت ترامپ در همین ابتدای راه بوده است.

فلين كه از روز دوشنبه بار ديگر به‌خاطر ارتباطاتش با روسيه از سوي رسانه‌هاي آمريكايي تحت فشار قرار گرفته بود، در نهايت تصميم گرفت طي نامه‌اي از ترامپ و معاونش مايك پنس عذرخواهي كند و ساختمان كناري كاخ سفيد، معروف به ساختمان آيزنهاور را كه محل استقرار شوراي امنيت ملي است، ترك كند. عذرخواهي فلين نه به‌خاطر ارتباطش با روس‌ها بلكه به‌خاطر دروغي است كه يك‌ماه پيش به پنس گفته بود.

فلين در نامه‌اش نوشته كه «ناخواسته» در مورد تماس تلفني با سفير روسيه، اطلاعات اشتباه و ناقص به مايك پنس داده و از اين بابت از رئيس‌جمهور و معاونش «صميمانه» عذرخواهي مي‌كند. استعفاي مشاور امنيت ملي ترامپ پس از آن اتفاق افتاد كه روزنامه واشنگتن‌پست روز دوشنبه در گزارشي فاش كرد كه در گفت‌وگو با برخي مسئولان يكي از نهادهاي اطلاعاتي آمريكا خبردار شده كه اين نهاد فايل صوتي مكالمه تلفني فلين با سرگئي كيسلياك، سفير روسيه در واشنگتن را در اختيار دارد. طبق اين گزارش، فلين پيش از ورود ترامپ به كاخ سفيد در چندين مذاكره تلفني با كيسلياك به او قول‌هايي در مورد لغو تحريم روسيه داده است.

يكي از اين تماس‌ها در روزي انجام شد كه باراك اوباما در واكنش به دخالت دولت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا، ديپلمات‌هاي روس را اخراج كرد. در آن زمان گمانه‌زني‌هايي در مورد مذاكره مايكل فلين از طرف رئيس‌جمهور منتخب با روس‌ها مطرح شد و رسانه‌هاي آمريكايي سروصداي زيادي به پا كردند.

آنها مي‌گفتند فردي كه هنوز مسئوليتي در دولت آمريكا ندارد، چگونه مي‌تواند از طرف اين كشور مذاكره كند. پس از انتصاب فلين به سمت مشاور امنيت ملي از سوي ترامپ، بار ديگر او به يكي از كانون‌هاي فشار رسانه‌ها عليه دولت ترامپ تبديل شد. مايك پنس، معاون ترامپ، براي خاتمه دادن به اين جنجال‌ها به مردم اين كشور اطمينان داد كه هيچ مكالمه‌اي در مورد روابط واشنگتن و مسكو بين فلين و سفير روسيه رد و بدل نشده است. فلين به پنس گفته بود كه اين تماس تلفني كاملا غيررسمي و براي تبريك كريسمس بوده است؛ ادعايي كه اكنون مشخص شده دروغي بيش نبوده است.

دونالد ترامپ ديروز بلافاصله استعفاي مشاورش را پذيرفت و «كيت كلوگ» را به‌عنوان جانشين موقت او تعيين كرد. واشنگتن‌پست ديروز در گزارشي نوشت كه يكي از مقام‌هاي كاخ سفيد كه نخواسته نامش فاش شود به خبرنگار اين روزنامه گفته كه فلين به خواست خود استعفا كرده اما ترامپ هم آنقدري از جنجال‌هاي مرتبط با مشاورش دل خوشي نداشته و او را به‌خاطر اين جنجال‌ها «مايه دردسر» خوانده است.

براساس اين گزارش، سالي ييتس، دادستان كل آمريكا حدود 3هفته پيش اطلاعاتي در اختيار كاخ سفيد قرار داده بود كه نشان مي‌داد از آنجا كه مايكل فلين جزئيات مذاكراتش با روس‌ها را مخفي كرده، احتمال «باج‌گيري» مسكو از او زياد است و به همين دليل حضور مايكل فلين در پست مشاور امنيت ملي خطرناك است.

  • فلين در بحران

دونالد ترامپ، چهل و پنجمين رئيس‌جمهور آمريكا طي ماه‌هاي اخير اغلب خود كانون بحران و تنش در فضاي سياسي اين كشور بوده است. اما غير از او، مايكل فلين هم يكي از چهره‌هاي جنجالي بوده است؛ فردي كه شوراي امنيت ملي آمريكا با حضورش يكي از آشفته‌ترين دورانش را تجربه كرده است.

فلين طي هفته‌هاي اخير دائما در كانون توجه رسانه‌ها بود اما او آنقدرها هم با بحران بيگانه نيست. 3سال پيش يعني زماني كه رئيس سازمان اطلاعات دفاع آمريكا بود از سوي اوباما به‌خاطر «سرپيچي از فرمان» بركنار شد. فلين بازنشسته شد و براي مدتي از انظار دور بود تا اينكه عكسي از او منتشر شد كه او را در مسكو و بر سر يك ميز با پوتين نشان مي‌داد. ديروز نيويورك‌تايمز نوشت كه او در سال 2015براي لابيگري از مسكو پول گرفته است.

فلين دمكرات سال گذشته در ميان ناباوري در رقابت‌هاي انتخاب رياست‌جمهوري آمريكا در كنار دونالد ترامپ جمهوريخواه قرار گرفت. اين دو دست‌كم در 3مورد با هم هم‌نظر بودند؛ ارتباط نزديك‌تر با روسيه، برخورد با گروه‌هاي اسلامي و مخالفت با حضور مسلمانان در خاك آمريكا و همچنين ضديت با هيلاري كلينتون. او بارها در كمپين‌هاي «نه به كلينتون» شركت كرد.

  • واكنش‌ها به استعفا

روس‌ها خبر استعفاي فلين را به‌گونه‌اي ديگر منتشر كردند. شبكه خبري «آر‌تي» كه مهم‌ترين رسانه دولتي روسيه به شمار مي‌رود، به جاي استعفا از واژه «بازنشستگي» براي مخابره اين خبر استفاده كرد. ديميتري پسكف، سخنگوي كرملين اما گفت: «اين ماجرا بخشي از مسائل داخلي آمريكايي‌هاست و ارتباطي با مسكو ندارد.» بااين حال، تعدادي از نمايندگان پارلمان روسيه در حمايت از فلين موضع‌گيري كردند و استعفاي او را بر اثر «اعمال فشار از سوي مخالفان دولت آمريكا» توصيف كردند. الكسي پوشكف، از اعضاي پارلمان در توييتي حتي نوشت: «نفر بعدي خود ترامپ است.»

نمايندگان دمكرات در كنگره آمريكا اما استعفاي فلين را پايان ماجرا نمي‌دانند. آنها خواستار انجام تحقيقات در مورد چگونگي ارتباط او با مسكو و همچنين بررسي مذاكراتش با سفير روسيه شده‌اند. هيلاري كلينتون هم با بازنشر پست توييتري يكي از دستياران سابقش به طعنه گفت كه اين از تبعات انتشار «اخبار دروغ» از سوي فلين و فرزندش است. مايكل فلين و پسرش پيش از اين و در دوره رقابت‌هاي انتخاباتي بارها عليه كلينتون خبرسازي كرده بودند.

  • گزينه‌هاي احتمالي براي جايگزيني فلين
  • كيت كلوگ؛شانس نخست

كلوگ، ژنرال بازنشسته ارتش آمريكاست و 72سال دارد. ترامپ او را به‌صورت موقت به‌عنوان جانشين فلين تعيين كرده اما همزمان گزينه‌ اصلي براي تصدي پست مشاور امنيت ملي است. كلوگ همراه با فلين يكي از مشاوران امنيت ملي ترامپ در طول انتخابات بوده است. او در زمان اشغال عراق از سوي آمريكا پس از سقوط صدام از فرماندهان نيروهاي آمريكايي حاضر در اين كشور بود. وي پس از بازنشستگي با شركت توليد‌كننده تجهيزات دفاعي همكاري مي‌كرده است.

  • ديويد پترائوس؛ ژنرال 4ستاره

پترائوس 64ساله پيش از اين در پست‌هاي نظامي، امنيتي و اطلاعاتي مهمي حضور داشته است. او از ژنرال‌هاي 4ستاره بازنشسته ارتش است. پترائوس در عمليات‌هاي ارتش آمريكا در عراق و افغانستان حضور داشته است. او در سال 2012يعني زماني كه رياست سازمان سيا را در دست داشت با يك رسوايي اخلاقي مواجه شد و در نتيجه از سمتش كناره‌گيري كرد. پترائوس يكي از گزينه‌هاي ترامپ براي پست وزارت خارجه هم بوده است.

  • رابرت هووارد؛ دريادار تاجر

دريادار هووارد دوران كودكي‌اش و بخشي از تحصيلات اوليه خود را در ايران گذرانده است. پدرش افسر نيروي دريايي بود و در دوران پهلوي در ايران حضور داشت. هووارد 40سال در نيروي دريايي آمريكا خدمت كرده و در جنگ‌هاي عراق و افغانستان حضور داشته است. او در دوره جورج بوش، از مشاوران سازمان امنيت ملي آمريكا بود اما پس از بازنشستگي در شركت لاكهيد مارتين، سازنده هواپيماهاي مسافربري و جنگي مشغول شد. او از سال 2013در دفتر اين شركت در امارات مستقر بوده است.

کد خبر 362129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha