همشهری‌آنلاین: نشست خبری ششمین جشنواره نوشتارها و وب سایت‌های موسیقی در اینترنت پنج‌شنبه با حضور دست‌اندرکاران جشنواره برگزار شد.

ایزدی، صداقت کیش،‌پورقناد

در ابتدای این نشست در موسسه راد نواندیش سجاد پورقناد دبیر«ششمین جشنواره نوشتارها و وب‌سایت‌های موسیقی در اینترنت» درباره تغییر نام جشنواره گفت: در جشنواره امسال با مشورت هیات داوران و مسئولان برگزاری جشنواره، به دلیل کاهش چشمگیر تعداد وبلاگ‌های مربوط به موسیقیدانان، رقابت در این شاخه به کلی حذف شد و به همین دلیل نام جشنواره از «جشنواره سایت‌ها و وبلاگهای موسیقی» به « جشنواره نوشتارها و وب سایت‌های موسیقی در اینترنت» تغییر کرد.

پورقناد درباره دلیل برگزاری دو جشنواره در سال 95 گفت: در واقع جشنواره ای که در اوایل امسال برگزار شد، باید در سال گذشته برگزار می‌شد که به دلیل ممنوعیت اجرای موسیقی در ایام فاطمیه به اول امسال رسید و جشنواره ششم که امسال در حال برگزاری است در واقع در زمان طبیعی خود اجرا می‌شود.  هرچند ما سعی می‌کنیم در صورت برگزاری زودهنگام جشنواره موسیقی فجر، جشنواره نوشتارها و وب‌سایت‌های موسیقی را در بهمن‌ماه برگزار کنیم.

پورقناد در پاسخ به این سئوال که چه سازمان‌هایی از این جشنواره حمایت می‌کنند گفت: فعلا قرار بر این است که هر سال این جشنواره با همکاری موسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش و فرهنگسرای ارسباران برگزار شود.

 ناصر ایزدی مدرس سه‌تار و مدیر موسیقی موسسه فرهنگی هنری رادنواندیش دیگر دست‌اندرکار حاضر در این نشست بود که ضمن اعلام حمایت از این جشنواره افزود: این  دومین دوره‌ای  است که ما بعنوان حامی در این جشنواره شرکت می‌کنیم و حضور ما صرفا در جهت حمایت از اصالتهای فرهنگی کشورمان است و به هیچ عنوان در هیچ یک از تصمیم گیری‌های مدیر و دبیر این جشنواره دخالت نمی‌کنیم.
ایزدی همچنین افزود، موسسه ما در حد توان و با توجه به امکانات محدودی که دارد از کلیه فعالیت‌هایی که هدف آن ارتقا سطح کیفی فرهنگ کشورمان باشد حمایت خواهد نمود.

آروین صداقت‌کیش نماینده هیات داوران ششمین جشنواره نوشتارها و وب سایت‌های موسیقی در اینترنت در پاسخ به سئوالی در مورد تغییرات در شاخه های جشنواره گفت:

در جشنواره ی جاری تعداد شاخه‌ها از چهار به هفت افزایش پیدا کرده. یعنی گفتگو و گزارش که در دو دوره گذشته حذف شده بود دوباره به جشنواره بازگشت و بخش ترجمه هم برای نخستین بار به آن اضافه شد. در ضمن نام یکی از بخش‌ها که قبلا «مقاله ژورنالیستی» بود بنا به نظر صائب داوران برای دقت بیشتر به «مقاله عمومی» تغییر کرده است.

صداقت کیش در پاسخ به سئوالی مبنی بر دلایل اضافه شدن یا بازگشت چند شاخه از جمله ترجمه و مصاحبه و هدف از این تغییرات گفت:
با توجه به کم‌شدن یا تعطیلی کامل فعالیت صفحه‌های موسیقی در روزنامه‌ها بخشی از فعالیت‌های آنها قاعدتا باید به فضای مجازی منتقل شده باشد. ما با برگرداندن بخشی‌های حذف شده قصد داشتیم توجه نویسندگان، مخصوصا روزنامه‌نگاران را به این ظرفیت‌ها جلب کنیم. درباره بخش ترجمه هم از نخستین سال برگزاری همیشه بحث‌هایی در جریان بود که باید به آن توجه شود اما به دلایلی مختلف تا امسال پذیرش آن به تعویق افتاده بود. به هر حال بخواهیم یا نخواهیم بخشی از محتوای منتشر شده به زبان فارسی ترجمه است و در نتیجه این جشنواره که هدفش ایجاد فضای رقابتی در زمینه ی تولید محتوا است نمی تواند و نباید آن را نادیده بگیرد. اینجا هم همان هدفی را دنبال می کنیم که در دیگر شاخه ها، یعنی می خواهیم از طریق معرفی و تشویق نمونه های برگزیده به بهبود کیفیت ترجمه ها کمک کنیم.

آروین صداقت کیش در پاسخ به این سئوال که معیارهای اصلی سنجش این دوره برکدام مسایل کلیدی استوار است؟ چرا که تغییر داوران در هر دوره نگرشهای متفاوتی را در جشنواره منجر می‌شود، گفت:
اگر منظور از معیارهای اصلی سنجش، معیارها و ضوابط داوری است در این دوره تغییر اساسی‌ای نسبت به دوره‌های گذشته نداشته ایم. درست است که تغییر داوران به تغییر نگرش‌های منجر می‌شود (که به نظر شخص من مثبت هم هست) اما به هر حال تاکنون آیین نامه‌های اصلی جز در موارد جزئی دست نخورده باقی مانده‌اند. امسال هم مثل سال‌های گذشته تمرکز اصلی ما بر روی ارزش محتوای نوشتارهاست، البته با در نظر گرفتن کیفیت بهره‌گیری از ویژگی‌های انتشار در فضای مجازی.

نماینده هیات داوران ششمین جشنواره نوشتارها و وب سایت‌های موسیقی در اینترنت در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که آیا امکان اضافه شدن بخش کانالهای شخصی در این جشنواره برای سال آینده هست و یا حضور کانالهای تلگرامی چه شرایطی را برای تبدیل شدن به یک شاخه ی مستقل نیازمند است؛ گفت: بخش اصلی نگاه ما هنگامی که این جشنواره در حدود 7 سال پیش بنیان گذاشته شد این بود که فضای مجازی نویسی در اینترنت را به سویی سوق دهیم که مطالب منتشر شده قابل دسترسی برای عموم باشد و از طریق جستجوپذیری ماندگار شود. برای مثال شما امروز ممکن است یک مطلب کوتاه یا بلند را در مجل یا روزنامه‌ای بنویسید اما این مطلب بعد از گذشت چند سال به سادگی غیرقابل دسترسی می‌شود و از یاد می‌رود. بنابراین ما می‌خواستیم از طریق این جشنواره نویسندگان را تشویق کنیم که اینترنت را برای بازنشر مقاله‌هایشان جدی بگیرند و دانش و بینشی را که تولید می‌کنند در اختیار جویندگان بگذارند. کانال‌های تلگرامی یا دیگر رسانه‌های مشابه آنها هنوز این شرط های اولیه را ندارند. آنها نه برای همه دسترسی پذیرند و نه قابل جستجوی اینترنتی. به همین دلیل فعلا چشم اندازی برای حضور آنها ندیدیم. در مورد سال های آینده نمی توان اظهار نظری کرد باید این را به تشکیل هیات داوران وقت واگذار کرد.

در پایان این نشست خبری صداقت کیش در پاسخ به انتقاد خبرنگاری که نوع معیارهای داوری این جشنواره را باعث بوجود آمدن فضای رسمی و تغییر بیان راحت با محدودیت کمتر در فضای وب می‌دانست گفت:
من در مورد سال‌هایی که خودم در ترکیب هیات داوران نبوده‌ام اظهار نظری نمی‌توانم بکنم. اما سال‌هایی که حضور داشتم تمرکز بر محتوا با در نظر گرفتن ویژگی‌های فضای مجازی بود. معیارهای ارایه شده برای بعضی از شاخه‌ها در هر دو فضا تقریبا یکسان است. برای مثال به سختی می‌توان تصور کرد میان مقاله‌ای که در اینترنت منتشر می‌شود با مقاله‌ای که روی کاغذ منتشر می‌کنیم از لحاظ فکتورهایی همچون عمق، تازگی یا صحت علمی چه تفاوت معنی داری می‌توان در نظر گرفت. من این را می‌پذیرم که گرایش اغلب ما به سمت به قول شما مکتوبات بوده است یا تجربه بهتری در این زمینه داریم اما بیان مختص فضاهای اینترنتی را هرگز نادیده نمی‌گیریم. در حقیقت به نظر ما آن آزادی بیشتر فضای اینترنت خود را در انتخاب موضوع کار و نحوه پرداخت به آن و خلاصه در محتوا نیز به همان اندازه فرم نشان خواهد داد. تجربه شخصی خود من در زبان‌های دیگر هم می‌گوید که جز استثناهای بسیار نادر تفاوت زیادی بین این دو حوزه نیست. به این ترتیب ما نه در راحتی و محدودیت‌های کمتر که در صحت علمی و تکنیکی محتوا به فضای مکتوب نزدیک می شویم و این گرایش را هم گرایش درستی می‌دانیم.

کد خبر 361857

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha