همشهری آنلاین: «مارگارت اتوود» نویسنده کانادایی برنده «من بوکر» در مصاحبه جدید خود، ترس از «ترامپ» را علت پرفروش‌ شدن رمانش دانسته است.

ادبیات

«قصه ندیمه» کتاب معروف «مارگارت اتوود» چندی است به جمع دیگر رمان‌های ضدآرمانشهری که پس از رئیس‌جمهور شدن «دونالد ترامپ» پرفروش‌ شده‌اند، پیوسته. «اتوود» در گفت‌وگویی که جدیدا انجام داده، ‌علت این امر را ترس از «دونالد ترامپ» دانسته است.

بالا آمدن «قصه ندیمه» در لیست پرفروش‌ترین‌های «آمازون»، پس از نمایش تیزر سریال اقتباسی آن در جشن «Super Bowl» مشاهده شد. این اثر که اولین‌بار در سال ۱۹۸۵ منتشر شد، همچون رمان‌های «۱۹۸۴» جورح اورول و «دنیای قشنگ نو» اثر «آلدوس هاکسلی»، تمی ضدآرمانشهری دارد و درباره حکوتی خودکامه است که جامعه‌ای را در خفقان فروبرده است.

نویسنده «قصه ندیمه» در جریان نمایشگاه بین‌المللی کتاب کوبا،‌ گفته که نگرانی نسبت به امور زنان پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا،‌ موجب پرفروش‌ شدن این کتاب شده است.

«قصه ندیمه» به حکومتی آمریکایی می‌پردازد که زن‌ها را از داشتن هرگونه قدرت، شغل،‌ مال یا ثروت محروم هستند و حتی در تعیین سرنوشت خود نقشی ندارند. در «قصه ندیمه»،‌ زن‌ها برده‌هایی در دست مردان هستند. شخصیت اصلی قصه زنی به نام «آفرد» است که باید برای یک مقام بالای دولتی که همسرش نازاست، فرزند بیاورد و بزرگ‌شان کند.

«اتوود» ۷۷ ساله درباره رمانش گفت: «وقتی اولین‌بار بیرون آمد،‌ به نظر دور از ذهن می‌آمد. اما وقتی آن را می‌نوشتم مطمئن بودم چیزی نمی‌گویم که انسان‌ها هرگز یک جایی و در یک زمان دیگری آن را انجام نداده‌ باشند.»
این نویسنده که در سال ۲۰۰۰ برای رمان «آدمکش کور» موفق به دریافت جایزه «من بوکر» شده، اشاره کرد که «قصه ندیمه» را با الهام گرفتن از تحقیقاتش درباره آمریکای قرن هفدهم و ارزش‌های پیوریتنی (پیوریتن‌ها مسیحیان ارتودوکس قرن شانزدهم و هفدهمی بودند که هدف‌شان پاک‌سازی کلیسای انگلستان از اصول کاتولیک بود) به نگارش درآورده است.

او همچنین اضافه کرد: «این به قرن هفدهم و ارزش‌های پیوریتن‌ها برمی‌گردد. آن زمان زن‌ها در طبقه‌بندی‌ها اجتماعی مرتبه‌ای کاملا سخیف داشتند و حالا ما بالا زدن آن را می‌بینیم.»

از زمان رسیدن «ترامپ» به سمت ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، فروش کتاب‌هایی از این دست به شدت افزایش یافته است. «۱۹۸۴» شاهکار «جورج اورول»، رمان «دنیای قشنگ نو» نوشته «آلدوس هاکسلی» و «مردی در قلعه بالا» به قلم «فیلیپ کی. دیک» از کتاب‌های ضدآرمانشهری هستند که طی این مدت مورد توجه بیش‌تر مخاطبان قرار گرفته‌اند.

اقتباس تلویزیونی «قصه ندیمه» از ماه آوریل به روی آنتن شبکه «هولو» می‌رود. برخی از کلاس‌های ادبیات انگلیسی و گروه‌های کتاب‌خوانی فمینیست، رمان «اتوود» را در لیست مطالعه خود قرار داده‌اند.

این شاعر و نویسنده کانادایی در ادامه مصاحبه خود در نمایشگاه کتاب کوبا گفت: «ما فکر می‌کنیم پیش‌روی یک خط مستقیم رو به بالاست،‌ اما هرگز چنین چیزی نبوده. تو ممکن است فکر کنی یک لیبرال دموکرات هستی،‌ اما بعد ناگهان،‌ تو هیتلر آلمان شده‌ای. این ممکن است خیلی ناگهانی اتفاق بیفتد.»

«مارگارت اتوود» شاعر، داستان‌نویس و نویسنده هشت کتاب کودک است. او که اکنون یکی از سرشناس‌ترین نویسندگان و منتقدان ادبی کاناداست، جایزه‌های ادبی فراوانی را در کارنامه ادبی خود ثبت کرده است. «اتوود» تاکنون پنج‌بار نامزد دریافت جایزه ادبی «بوکر» شده و یک‌بار در سال ۲۰۰۰ موفق شد برای رمان «آدمکش کور» آن را به دست آورد. او در سال ۱۹۸۵ جایزه ادبی «آرتور سی. ‌کلارک» را از آن خود کرد. جایزه دولتی ادبیات کانادا، جایزه «گیلر» و جایزه «ایمپک دوبلین» از دیگر جایزه‌های ادبی هستند که در کارنامه حرفه‌ای «اتوود» به چشم می‌خورند.

از این نویسنده آثار متعددی منتشر شده که بسیاری از آن‌ها به زبان فارسی نیز ترجمه شده است. رمان‌های «قصه‌ ندیمه»، «عروس فریبکار»، «گریس دیگر»، «آدمکش کور» و «اوریکس و کریک» از جمله آثاری هستند که از او به زبان فارسی ترجمه شده‌اند.

کد خبر 361843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha