شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

نتایج یک پژوهش تازه نشان می‌دهد که ۷ استـودیـوی بـزرگ هالیوودی چندان به فیلمسازان زن و رنگین‌پوست روی خوش نشان نمی‌دهند و دیزنی در این میان بدترین آمار و عملکرد را به نام خود ثبت کرده است.

سینما جهان

به گزارش همشهري، 3پژوهشگر مدرسه ارتباطات و روزنامه‌نگاري بنياد آننبرگ با مطالعه روي هزار فيلم يك‌دهه اخير (100فيلم پرفروش هر سال) به اين نتيجه رسيدند كه تنها 5درصد از سازندگان اين هزار فيلم از كارگردانان رنگين‌پوست بوده‌اند و نكته جالب اينكه استوديو ديزني مسئوليت توليد يا پخش هيچ‌كدام از اين فيلم‌ها را برعهده نداشته است. اين گزارش در‌ ماه جاري ميلادي (فوريه 2017) تحت عنوان «رسانه، تنوع و دگرگوني اجتماعي» منتشر شده است.

اوضاع براي استوديوهاي هاليوودي وقتي بدتر مي‌شود كه پاي عاملي به نام جنس فيلمسازان به ميان مي‌آيد؛ در هر سال تقريبا فقط 4درصد سازندگان 100فيلم پرفروش، زنان بوده‌اند و در اين بين، سال‌هاي 2013 و 2014 بدترين آمار را به نام خود سند زده‌اند. نسبت فيلمسازان مرد به زن در 10سال گذشته در هاليوود 16به يك بوده و از 612 نفري كه در اين يك دهه روي صندلي كارگرداني نشسته‌اند، تنها 3زن سياهپوست وجود داشته‌اند: آوا دوورني، جينا پرينس باي‌دِوود و سنا حمري فيلمساز مغربي‌تبار.

ديزني در هزار فيلم برتر 10سال اخير 101نماينده دارد و 5كارگردان سياهپوست بين آنها وجود دارند، اين در حالي است كه استوديو لاينزگيت به لطف حضور تايلر پري و فيلم‌هاي پرفروش او، بهترين عملكرد را در حوزه همكاري با فيلمسازان آمريكايي/ آفريقايي ثبت كرده است. استوديو برادران وارنر هم با داشتن 10فيلمساز زن در اين بخش بالاتر از ديگر استوديوها قرار مي‌گيرد.

استيسي اسميت، پژوهشگر ارشد گزارش رسانه، تنوع و دگرگوني اجتماعي، با اشاره به آمار ناچيز حضور زنان و رنگين‌پوستان روي صندلي كارگرداني فيلم‌هاي مهم هاليوود، مي‌گويد: نتايج پژوهش ما نشان مي‌دهد دنياي پشت دوربين و كارگرداني، دنيايي است براي مردان سفيدپوست و هر چه بيشتر مي‌گذرد، اين آمار بدتر هم مي‌شود. وقتي دريچه لنز سوگيري داشته باشد، نمي‌توان به بهبود اوضاع زنان و رنگين‌پوستان در جامعه اميد بست.

کد خبر 361746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha