همشهری آنلاین: به دنبال تظاهرات اخیر در نواحی مرزی عراق علیه توافقنامه "خور عبدالله"، دولت کویت چهار گردان از نیروهای ویژه خود را به مرزهای این کشور با عراق اعزام کرد.

کویت یگان‌های ویژه در مرز عراق مستقر کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از نسخه اینترنتی روزنامه الوئام کویت، یک منبع امنیتی در کویت اعلام کرد، به دنبال تحصن جمعی از عراقی‌ها در مرزهای مشترک با کویت، دستگاه امنیتی این کشور نیروهای خود را در نوار مرزی با عراق مستقر کرد.

این منبع گفت: چهار گردان از نیروهای ویژه کویت صبح جمعه در راستای پشتیبانی از گارد امنیتی مرزها و مقابله با هرگونه تهدیدی علیه این مناطق، به مرزهای "العبدلی" واقع در حد فاصل دو کشور کویت و عراق اعزام شدند و علاوه بر آن دو گردان دیگر نیز در حال اعزام به همین منطقه هستند.

این منبع در ادامه بر آمادگی نیروهای امنیتی کویت برای مقابله با هرگونه شورش و یا تهدید علیه مرزها و اخلال در امنیت کشور تاکید کرد.

نیروی دریایی عراق پس از اعتراضات علیه توافقنامه "خور عبدالله" در حال اجرای عملیاتی اطلاعاتی در آب‌های خلیج فارس از جمله کانال آبی خور عبدالله واقع در شمال خلیج فارس وحد فاصل شبه جزیره فاو عراق و جزیره بوبیان کویت است.

جمیل الشمری، فرمانده عملیات بصره در این رابطه اظهار داشت: عملیات اطلاعاتی را به همراه فرمانده نیروی دریایی و تعدادی از افسران بندر "ام قصر" در کانال آبی خور عبدالله برای کنترل تاسیسات نفتی واقع در سواحل عراق آغاز کردیم.

الشمری افزود: این عملیات با هدف حفظ امنیت در آب‌های عراق در برابر قاچاق و حفاظت از بنادر و تاسیسات نفتی انجام شد.

ساکنان برخی استان‌های عراق نسبت به توافقنامه خور عبدالله دست به اعتراض زدند. توافقی که العبادی تاکید دارد تنها درباره کشتیرانی است و ارتباطی با ترسیم مرزهای آبی ندارد اما در مقابل نمایندگان پارلمان آن را نوعی "امتیازدهی" به کویت می‌دانند.

خور عبدالله یا خلیج بصره، خلیجی کوچک در انتهای شمال غربی خلیج فارس است که عراق و کویت در آنجا بر سر مرزهای خود و نیز حق کشتی‌رانی اختلاف دارند و اخیرا توافقنامه‌ای میان دوطرف در این زمینه امضا شده است.

کد خبر 361705

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha