مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

حامد فوقانی: ‌کار با ترس و لرز؛ این حال و روز بیش از ۵۰۰ کسبه، خیاط، فروشنده و سایر شاغلانی است که در پاساژ آزاد تهران مشغول به‌کار هستند.

پاساژ ازاد

البته ده‌ها مورد ديگر شبيه به اين ساختمان در پايتخت وجود دارد تا آنجا كه استاندار تهران اعلام كرده به‌زودي تمام اين بناهاي ناايمن شناسايي شده و معرفي مي‌شوند. اين در حالي است كه معصومه آباد، رئيس كميته ايمني شوراي شهر تهران گفته تهران حدود 3هزار ساختمان ناايمن و خطرساز دارد.

به هر ترتيب برخي از مراكز خريد و مجتمع كارگاهي شهر تهران ناخوش احوالند و بايد خيلي سريع به وضعيت آنها رسيدگي شود؛ چراكه خيلي زود دير مي‌شود و خداي ناكرده فاجعه پلاسكوي ديگري رقم مي‌خورد. ساختمان‌ 13طبقه آلومينيوم كه توسط سازنده پلاسكو، در 52سال پيش احداث شده يكي از اين مجتمع‌هاست. 16ماه پيش، حريقي به جان طبقه چهارم اين ساختمان افتاد و زنگ خطر را براي اعلام وضعيت اورژانسي آن به صدا آورد.

بر همين اساس سيدحسين هاشمي، استاندار تهران عنوان كرده آلومينيوم جزو ساختمان‌هاي ناايمني است كه به‌خاطر اسكت فلزي، نقصان در تجهيزات اطفاي حريق و وجود تعداد بسيار بالايي از تعميرگاه‌هاي وسايل الكتريكي بايد مورد توجه جدي قرار بگيرد. به گفته وي، اكنون شهرداري، استانداري و فرمانداري تهران براي شناسايي بناهاي ناايمن شهر بسيج شده‌اند تا درباره آنها از نظر تجهيزاتي كه آتش‌نشاني تأكيد دارد، تدابير اتخاذ شود. البته وي پيش از اين نيز از تعيين مهلت سه‌هفته‌اي براي معرفي ساختمان‌هاي ناايمن خبر داده بود كه اين هفته اين مهلت به پايان مي‌رسد.

  • مجوز آسانسور به 51مغازه تبديل شد

كمتر از 400متر آن طرف‌تر از ساختمان آلومينيوم نيز پاساژي قرار دارد كه طي 7سال اخير، ماجراهاي عجيبي در موردش رخ داده است؛ پاساژ آزاد در سه‌راه جمهوري. اگرچه اغلب اين پاساژ را به‌عنوان بورس فروش لباس عروس مي‌شناسند اما كسبه‌اش هشدار مي‌دهند كه به‌‌دليل اقدامات غيراصولي انجام شده، هر لحظه ممكن است رخت عزا بر تن كند.

در اين بناي با قدمت بيش از 45سال، گودبرداري‌ها و تغييرات اساسي در طبقات زيرزمين صورت گرفته تا 51باب مغازه به مجتمع افزوده شود. جالب اينجاست كه طبق اسناد و مدارك موجود، مجوز اوليه براي انجام تغييرات در اين پاساژ براي ساخت آسانسور و احداث يك‌سقف سبك غيرسازه‌اي بوده كه در سال 88صادر شده است. الان اما وضعيت آشفته در ساخت مغازه‌ها آن هم در طبقات زيرين موضوعات ديگري را بازگو مي‌كنند.

داوود بابايي، مالك يكي از مغازه‌هاي پاساژ آزاد در همين ارتباط به نامه‌هاي بسياري كه از سوي هيأت مديره طي سال‌هاي اخير به مراجع قضايي ازجمله دادسراي عمومي ناحيه 11تهران ارسال شده است، اشاره مي‌كند و مي‌‌گويد: «كارشناسان رسمي دادگستري در چندين شماره، به تغييرات غيراصولي انجام شده اشاره كرده‌اند اما هنوز هيچ اقدامي براي رفع خطر صورت نگرفته است.» نمونه‌اي از گزارش‌هاي كارشناسان رسمي دادگستري تاريخ 7اسفند 94 ارائه شده كه در آن كارشناس مربوطه به موارد‌ زيادي ازجمله موارد زير اشاره كرده است.

احداث زيرزمين منفي‌2 به‌صورت الحاقي و با گودبرداري و حفظ پي‌ستون‌ها با بتن حجمي، تغيير تير سقف‌ها به خرپا، اجراي سقف‌هاي طاق ضربي براي احداث 17واحد تجاري و احداث 2راه‌پله.تبديل 3كارگاه توليدي به 34واحد تجاري در طبقه زيرزمين منفي يك.
فضاي مياني مغازه‌هاي طبقه همكف براي تأمين نور و دسترسي به طبقات پايين به مساحت حدود 68مترمربع جمع‌آوري شده است.
از تير كنار بالكن‌هاي طبقات اول، دوم و سوم به‌منظور اتصال اسكلت مياني الحاقي استفاده شده است.

  • اخطاريه شهرداري

مورد ديگري كه درخصوص پاساژ آزاد جالب به‌نظر مي‌رسد، صدور رأي كميسيون ماده 100براي اصلاح و تخريب بخش‌‌هاي غيرايمن در اسفند‌ماه سال 91 است. اين در حالي است كه اين رأي هنوز به اجرا درنيامده و حتي شهرداري منطقه 11نيز در مردادماه سال گذشته در اعلام به مالك پاساژ براي انجام اقدامات لازم، اخطاريه ارسال كرده است. در اين اخطاريه شهرداري با اشاره به رد شكايت مالك در ديوان عدالت اداري و رأي كميسيون ماده 100هشدار داده كه بي‌توجهي به اين مسئله مي‌تواند خسارت سنگيني را به بار آورد. گفتني است كه شهرداري منطقه 11پيش از اين نيز همچون 27مرداد سال 92هم نسبت به تغييرات گسترده در بنا اخطاريه صادر كرده است.

  • با فشار افكار عمومي، ايمني ارتقا مي‌يابد

پس از فاجعه پلاسكو موضوع پلمب و جلوگيري از فعاليت در مجتمع‌هاي كارگاهي مطرح شد و اينكه مسئوليت اين امر به‌عهده چه‌كسي است. در اين بين، اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران اما با بيان اينكه مديريت شهري بحث پلمب يا عدم‌فعاليت اقتصادي ندارد، گفت: طي هماهنگي با تورك، نماينده دادستان‌ مقرر شده كه طي هفته آتي ساختمان‌هاي ناايمن مناطق‌ 11و 12شناسايي و با تعيين اولويت نسبت به اعمال ايمني آنها اقدام شود. به گفته وي پيشنهاد شده كه با نصب يك بنر مردم ‌ از ناايمن‌ بودن ساختمان مطلع شوند تا علاوه بر اعمال قانون، فشار افكار عمومي نيز باعث شود كه مالك هرچه سريع‌تر نسبت به ارتقاي ايمني ملك خود اقدام كند.

به هرحال در تهران مجتمع‌هاي تجاري و كارگاهي غيرايمني مانند پاساژ روحي در مولوي، پاساژ خيام در بازار، مركز صفويه در خيابان جمهوري و... وجود دارند كه نيازمند رسيدگي فوري هستند.اگرچه نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفته كه تعداد ساختمان‌هایی که به مانند پلاسکو شرایط خاصی دارند و ناامن هستند تقریبا مشخص است اما براي تصميم‌گيري درست و ايمن‌سازي آنها بايد کمیته‌ای متشکل از شهرداری، سازمان نظام مهندسی و قوه قضايیه تشكيل شود.

محمدمهدي تندگويان همچنين با بیان اینکه شهرداری در مقام ارائه اخطار است و ممکن است مالک خصوصی یا مالک دولتی این اخطارها را قبول نکرده و در راستای اصلاح امور اقدام نکند، گفت: تشخیص سازه ناایمن با شهرداری، نظارت بر حسن انجام اقدامات ایمن سازی و تاییدیه آن با سازمان نظام فنی و مهندسی و در صورت عدم تمکین به قانون اخطار و پلمب با قوه قضاییه است. وي تاكيد كرد كه قوه قضاییه باید به طور 100 درصد کنار شهرداری بایستد و اجازه فک پلمب تا زمانی که سازمان نظام مهندسی تاییدیه ایمنی را صادر نکرده، ندهد. تندگويان اعتقاد دارد تنها در این صورت است که سازه‌های شهر ایمن می‌شوند و اگر اتفاقی بيفتد مقصر مشخص است.

کد خبر 361614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha