همشهری آنلاین: پنگوئن‌های گرسنه الهام‌بخش ابداع شیوه‌ای خلاقانه شده‌اند تا تولیدکنندگان خودورهای هوشمند از سازمان‌دهی ایمن کدهای رایانه‌ای در خودروها اطمینان یابند.

پنگوئن

براساس گزارش BBC، توليد‌كنندگان با الهام از شيوه شكار دسته‌جمعي پنگوئن‌ها، نرم‌افزارهايي‌ ابداع كرده‌اند تا با استفاده از آن شيوه‌هاي مختلف سازماندهي نرم‌افزاري درون خودروهاي هوشمند را بيازمايند.

اين ابزارها به همان شيوه كه پنگوئن‌ها در اقيانوس‌هاي باز به دنبال ماهي مي‌گردند، به دنبال شيوه‌هايي ايمن براي سازماندهي كد در نرم‌افزارهاي خودروهاي هوشمند هستند.

محققانی که بر روی ایمنی نرم‌افزارهای خودور عمل می‌کنند می‌گویند با هوشمند شدن خودروها ایمنی به اولویتي بسیار مهم تبدیل شده است و استفاده از اطلاعات دیگر خودروها، چراغ‌های راهنمایی و منابع آنلاین اهمیت صد چندان یافته است.

محققان دانشگاه هال به بررسی سیستم آزمایشی با الهام از پنگوئن‌ها پرداخته‌اند که در آینده می‌تواند برای افزایش ایمنی خودروهای هوشمند به کار گرفته شود. محققان با مطالعه رفتار پنگوئن‌ها دریافتند کارایی استراتژی‌هایی که این حیوانات در زمان شکار در پیش می‌گیرند بسیار قابل توجه است.

آنها دریافتند فعالیت گروهی پنگوئن‌ها در طول شکار، کاوش و جستجو در قالب گروه و غواصی همزمان برای گیر انداختن ماهی‌ها کلید موفقیت آن‌ها در این استراتژی‌هاست.

محققان می‌گویند پنگوئن‌ها با تجمع در نقاط کم‌عمق آب به شناسايي افراد گروه خود می‌پردازند تا به این ترتیب در طول شکار، کارایی مصرف انرژی را به حداکثر برسانند.

از اين رو با الهام از استراژی شکار پنگوئن‌ها به بررسی روشی برای اطمینان از عملکرد درست اجزا نرم‌افزاری خودروهای هوشمند که برای تامین ایمنی این خودورها امری ضروری است، پرداختند. عملکرد درست به این معنی است که اطمینان حاصل شود نرم‌افزار درست همان کاری را که از آن می‌خواهیم انجام می‌دهد، داده‌ها را به خوبی به کار می‌گیرد و دچار خطا نمی‌شود.

بسیاری از استانداردهای ایمنی از مفهوم درجه اعتبار سطح ایمنی یا (SIL) استفاده می‌کنند تا خروجی یک سیستم را از لحاظ سطح ایمنی آن محاسبه و موفقیت یا شکست سیستم را به طور کمی اندازه‌گیری کنند. SLI یک نوع اندازه‌گیری است که کارایی و اجرای سیستم‌های ایمنی را بیان می‌کند.

محققان به دنبال روش جدیدی بودند که در آن SIL خودرو با استفاده از روش فوق ابتدایی با الهام از طبیعت که به نام الگوریتم بهینه‌سازی جستجوی پنگوئن‌ها شناخته می‌شود، محاسبه و تامین شود.

دانشمندان بر این باروند که روش‌های ساخت خودروهای مدرن به شدت نیازمند بهینه‌سازی هستند. هرچند سیستم‌های تست دستی موجود می‌توانند کدهایی که در یک خودرو وجود دارند را به خوبی بررسی کنند، اما سیستم‌های مبتنی بر پنگوئن‌ها می‌توانند این کار را بسیار بهتر انجام داده، نقص‌ها را به خوبی برطرف و استفاده از کدها را بهینه کنند. درست مثل همان کاری که پنگوئن‌ها در دنیای واقعی انجام می‌دهند.

کد خبر 361188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha